A Délnyugat-Ontarioban működő, gabonaszállító gépekkel és egyéb mezőgazdasági szolgáltatásokkal foglalkozó Haggerty Creek Ltd. még idén májusban tett szert egy DOT Power Platform rendszerre, és egy hozzá tartozó műtrágyaszóró egységre. A vállalkozás azt tervezi, hogy a rendszert egyszerre fogják használni műtrágya-kijuttatásra és kukoricavetésre. Emellett a cég műszaki vezetője, Chuck Baresich azt is elmondta, hogy a Haggerty Creek Ltd. végső célja az, hogy felkeltsék a kanadai gazdák érdeklődését a sokat dicsért magajáró jármű iránt, olvasható a Future Faming oldalán.
A gépet a cég május 12-én szerelte össze, a rendszer másnap már közel 61 hektáron juttatott ki műtrágyát a földekre. Néhány trükkös módosításra még szükség lesz, de a gép kezelői elmondták, hogy nagyon elégedettek annak eddigi teljesítményével. De mi is ez a DOT Power Platform? A rendszer voltaképp egy magajáró, dízelmeghajtású egység, amely számos mezei munkára alkalmassá tehető, mind például szemcsés és folyékony műtrágya kijuttatására, permetezésre és vetésre. A rendszer felcserélhető, feladatspecifikus részekből áll, amelyeket mind úgy terveztek, hogy könnyedén illeszkedjenek az U-alakú központi egységhez. A rendszer GPS segítségével képes arra, hogy feltérképezze a kijelölt műveleti terület határait és azokat a területeket, amelyeket el kell kerülnie. Miután ez megtörtént, a kezelő által jóváhagyott útvonaltervet feltölti a jármű szoftverébe, amely után megkezdődhet a tényleges önálló terepi munkavégzés.
A Haggerty Creek Ltd. műszaki vezetője elmondta, hogy a gépet némileg át kellett alakítani, hogy kanadai földön is képes legyen a hatékony munkavégzésre. A DOT Power Platform rendszert ugyanis az észak-amerikai prérikre tervezték, és a jármű sebességét, fordulási sugarát és még számos apró tényezőt is ennek megfelelően kalibráltak. Ezek a beépített beállítások pedig a kanadai gazdaságok kisebb, jobban bekerített parcelláin pedig akár komoly problémákat is jelenthettek volna. Chuck Baresich rámutatott, hogy a géppel magával nem volt gond, csak épp a szoftvert kellett kicsit átalakítani, hogy - egyebek mellett - engedélyezze az élesebb fordulókat is.
- mondta Chuck Baresich.
A vállalkozás a DOT platform új terepre való adaptálásában segítséget kapott a rendszer gyártóitól is. Így, ha valami probléma merült fel, mint a már említett fordulási sugarak kapcsán, a Haggerty Creek Ltd. szakemberei és a gyártók közösen láttak neki a rendszer optimalizálásának, hogy az képes legyen bejutni a táblákra, és azok határain belül biztonságosan manőverezni. Chuck Baresich szerint előfordulhatnak még apróbb problémák a módosításokkal, de semmi olyasmi, ami lelassítaná vagy akadályozná a munkavégzést.
Mielőtt a DOT platform munkába állna a földeken, a Haggerty Creek emberei előre feltérképezik azt egy quaddal, és jelölik azokat a területeket, amelyeket a rendszernek nem kell bejárnia, így például a nedvesebb vagy mocsarasabb részeket. Ezeknek a területeknek a paraméterei bekerülnek az útvonaltervbe, amelyen a platform az érzékelő rendszerét használva már képes önállóan is működni.
Bár a rendszer képes a teljesen önálló munkavégzésre, a Haggerty Creek Ltd. szakemberei egyelőre még nem akarják magára hagyni a gépet a földeken. Chuck Baresich elmondta, hogy amíg a programozás módosítgatása és a beállításokkal való kísérletezgetés zajlik, addig a kezelők is mindig a gép közelében maradtak, hogy ha valami probléma adódna, azonnal közbe tudjanak lépni. Emellett meg tudják figyelni a gépet munka közben, ami további ötleteket adhat nekik, milyen változtatásokat kell még végrehajtani a rendszeren.
- mondta Chuck Baresich.
A szoftveres óvintézkedések mellett a DOT platform egy fizikai “kikapcsológombbal" is rendelkezik. Ez olyan kábelekből áll, amelyek a gép sarkainál található karokhoz csatlakoznak. Ha a gép bármi olyan akadályba ütközik, ami eléri a kábelt, a rendszer kinyitja a karokat, és azonnal leállítja magát. A Haggerty Creek Ltd. műszaki vezetője beszélt arról is, hogy a DOT platform használatában az a legjobb, hogy miközben a gép dolgozik, a gazda szemmel tudja tartani, de közben más feladatokat is el tud végezni.
Ahogy minden más földmunkagép, a DOT Power Platform sem olcsó. A központi egység körülbelül 300 ezer dollárba (92 millió forintba) kerül és minden moduláris eszközért további 150-200 ezer dollárt (46-61 millió forintot) kell kifizetni. Ehhez jön még az is, hogy a rendszerrel kapcsolatos problémákat meg kell oldani, hogy sikeresen értékesíthetővé váljon a kanadai piacokon.
(Címlapkép forrása: Matt McIntosh)