Rengeteg veszély fenyegeti a gazdákat aratáskor: így lehet megelőzni a baleseteket

Rengeteg veszély fenyegeti a gazdákat aratáskor: így lehet megelőzni a baleseteket

agrarszektor.hu
Június vége hagyományosan a szántóföldi növények betakarítási időszakának kezdete. Évente azonban több olyan baleset is történik, amikor mezőgazdasági gépek villamos kábelt vágnak át, szakítanak el, esetleg vezetéktartó oszloppal ütköznek, ezzel üzemzavart és gyakran veszélyhelyzetet okozva. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az E.ON regionális áramhálózati társaságai ezért fokozott figyelmet kérnek a mezőgazdasági munkát végzőktől!

Az E.ON vállalatcsoport kiemelt hangsúlyt fektet a biztonságra, baleset-megelőzésre és külön figyelmet fordít a mezőgazdaságban dolgozók biztonságára. Korábban számos olyan káresemény történt, amelyek figyelmetlenségből kialakuló veszélyhelyzeteket, esetenként személyi sérüléssel járó baleseteket eredményeztek. A veszélyhelyzetek elkerülése érdekében a vállalatcsoport és a NAK rendszeresen tart balesetmegelőzési programokat. A korábbi időszakokhoz képest kismértékben csökkent a villamoshálózattal kapcsolatos balesetek száma, amiben jelentős szerepe volt a közös munkának, a munkagépkezelők baleset-megelőző munkavédelmi oktatásának is, olvasható a NAK oldalán.

A biztonságos munkavégzés érdekében bármilyen szántóföldi mezőgazdasági tevékenység megkezdése előtt, érdemes feltérképezni, hogy a munkaterület közelében hol találhatóak a közművezetékek, különösen villamos föld- és légkábelek, illetve elektromos berendezések. A mezőgazdasági munkák során a villamos tartószerkezetek, oszlopok és vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást, ezért ezeket mindig kellő óvatossággal kell megközelíteni, még a GPS-alapú, automata kormányzású gépekkel is. Mivel ez utóbbi járművek csak 1-2 méteres pontossággal tudnak navigálni, ezért tartószerkezetek közelében érdemes kikapcsolni az automata kormányzást.

A betakarítógépek szélessége akár a 8-10 métert is elérheti, így a rosszul megválasztott fordulási sugár, a figyelmetlen tolatás, a nyitva hagyott ürítőcső miatt előfordulhat, hogy a holttérbe kerülő tartószerkezetek megrongálódnak. Ha a villamos vezetékek tartószerkezetei között történik a munkavégzés, az ürítőcsövet minden ürítés után ajánlott becsukni.

Betakarítás után sok bála is képződik. A bálák közúton, telephelyen belül vagy tarlón, kaszálón történő szállításakor, deponálásakor problémát okozhat a rakomány magassága, mert a villamos vezetékek összelenghetnek, elszakadhatnak, illetve a tartószerkezetek eltörhetnek. Ilyenkor zárlat keletkezhet, emiatt a rakomány, súlyosabb esetben a szállítójármű is leéghet. Bálaszállításkor tehát különösen fontos betartani a közlekedési hatóság magassági korlátozásait!

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai közösen kérik a gazdálkodókat, hogy a fentiek figyelembe vételével a legnagyobb körültekintéssel végezzék aktuális mezőgazdasági munkáikat. További, a balesetmentes munkavégzéshez hasznos tanácsok ezen az oldalon olvashatóak.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?