Köztudomású, hogy a repülőgépek és a nagy testű madarak, így például a libák ütközése komoly repülési kockázat, kivált akkor, ha az állatokat beszippantja a hajtómű - olvasható az Index oldalán. Egy ilyen, csaknem végzetes kimenetelű baleset történt 2009 januárjában New Yorkban, amikor csak a pilóta, Chesley B. "Sully" Sullenberger lélekjelenlétének volt köszönhető, hogy a US Airways 150 utasa és ötfős személyzete szinte sértetlenül úszott meg - szó szerint - egy ütközést, ugyanis sikerült a Hudson folyón landolniuk. Az észak-karolinai Charlotte-ba induló Airbus 320-as a LaGuardiáról szállt fel, és percekkel később lúdrajjal ütközött. Mindkét hajtómű felmondta a szolgálatot. A pilóta azonban a több milliós nagyváros toronyépületei felett megkísérelte a lehetetlent, és vitorlázó műveletekkel a jeges Hudson folyón tette le a több mint 70 tonnás gépet.
Közeleg az agrárium kihagyhatatlan csúcsesemény - Agrárszektor Konferencia december 9-10-én
Már csak néhány nap, és kezdődik az év nagy agráreseménye, a siófoki Agrárszektor Konferencia. A kétnapos esemény az agrárgazdaság legaktuálisabb és legforróbb témáit vonultatja fel csaknem húsz kerekasztal-beszélgetésben és száz előadóval december 9-10-én. A rendezvényen az államigazgatási, a vállalati, a pénzügyi és a szakmai-érdekképviseleti szféra csúcsvezetőitől hangzanak el azok az információk, amelyeket a piaci szereplők felhasználhatnak jövő évi és hosszabb távú eredményes gazdálkodási döntéseikhez. Emellett a konferencia lehetőséget nyújt a kapcsolatépítésre és a networkingre is. Ne hagyja ki a siófoki Agrárszektor Konferenciát december 9-10-én!Az ilyen ütközések gyakoriak az amszterdami Schiphol repülőtér környékén is. Tavaly, 2020-ban mintegy 150 ún. "madárcsapást" regisztráltak - idézte a CNN Willemeike Kostert, a Schiphol szóvivőjét. A sertések bevetése, amelyről az Agrárszektor is beszámolt, csak egyike azoknak az intézkedésnek, amelyekkel a repülőtér megpróbálja csökkenteni a madarak számát.
De hogy függnek össze a disznók, a madarak és a repülők?
A kísérleti projekt alatt a sertések egy öthektáros parcellán keresnek táplálékot, azon a területen, ahol a közelmúltban cukorrépát takarítottak be a két kifutópálya között - ismertette elképzeléseit a repteret üzemeltető cég még szeptemberi beharangozó sajtóközleményben. Az állatokat egy 80 kilométerre fekvő kis sertéstenyésztő cég, a Buitengewone Varkens biztosította, amely a szabadban neveli az állatokat. A repülőtér képviselője azért kereste meg a céget, hogy néhány süldőt át tudnának-e szállítani a reptér közelébe azoknak a termésmaradványoknak az eltakarítására, amelyek vonzzák a ludakat és más madarakat - mesélte Stan Gloudemans, a farm társtulajdonosa.
A sertések tehát egyfelől kevésbé vonzóvá tették a madarak számára a térséget, mert eltüntették egyik táplálékforrásukat, másrészt pedig a disznók - mindenevőként - megkísérelték levadászni a mezőn pihenésre leszálló ludakat, és ezzel elrettentették őket - mondta a gazda. A disznók ugyan nem elég gyorsak ahhoz, hogy esélyük legyen elkapni egy madarat, de az elriasztásukra igenis alkalmasak.
Gloudemans farmján évente mintegy 300 malacot nevelnek, bár általában a gyomok vagy az aratás utáni termésmaradványok eltakarítására vetik be őket Hollandia-szerte, nem pedig a repülésbiztonsági intézkedések részeként. Ez volt a legfurcsább kérés - idézte fel Gloudemans, aki nevetve tette hozzá, hogy legközelebb talán majd azt kérik, hogy tartsam távol a tolvajokat.
A madárrajok másutt is veszélyeztetik a légi forgalmat
A pilóták évente mintegy ötezer madárütközést jelentenek. Az ezredforduló utáni két évtizedben mintegy 200 esetben vezetett katasztrófához a jelenség. És bizony lehet, hogy a holland módszert a mi térségünkben is hasznosítani lehetne. Budapesten kellett például leszállnia a Wizz Air Marosvásárhelyről Londonba tartó járatának, miután a felszállás után madárral ütközött a repülőgép. A szintén Airbus 320-as az ütközés után egy ideig a marosvásárhelyi repülőtér közelében körözött, majd Budapestre irányították át. Egy szakportál információi szerint a madár a bal oldali hajtóműnek ütközött, amely megsérült. Biztonsági okokból az utasokat egy másik gép vitte tovább.
A Schiphol repülőtéren a madárriasztási projekt hatásosságát úgy fogják mérni, hogy elemzik a madarak aktivitását a területen a malacok jelenléte alatt, amit azzal az időszakkal vetnek össze, amikor még nem voltak ott az állatok. A madarak elriasztására a legkorszerűbb technológiákat is bevetik, egyebek között lézersugarakat és ijesztő hangokat. Különleges fűféléket is ültetnek, hogy a területet a lehető legkevésbé tegyék vonzóvá a madarak számára - mondta a szóvivő. A hathetes malacbevetési projekt november első hetében ért véget, és "tanulságos" volt. A begyűjtött adatok elemzése után a sertések hosszabb távú alkalmazásáról előreláthatólag a jövő év elején születik döntés.