A Nébih kiemelt figyelmet fordít a faanyagkereskedelmi láncba az Európai Unión kívüli országokból bekerülő fatermékekkel kapcsolatos jogsértések felderítésére és kivizsgálására. A hatóság ellenőrzési tervében domináns cél az egyik legmagasabb korrupciós mutatóval rendelkező országból, Ukrajnából származó fatermékek eredetvizsgálata, olvasható a Nébih oldalán.
Nemcsak a hatóság, hanem az importőrök alapvető kötelessége is annak biztosítása, hogy az EU piacán ne kerülhessen forgalomba illegális kitermelésből származó fa és fatermék. Ennek megelőzése érdekében az ún. kellő gondosság elvén alapuló fatermék-nyomonkövetési rendszert kell működtetniük.
A rendszer követelményeit az Európai Parlament és Tanács 995/2010/EU rendelete szabályozza, amely 3 fő elvárást fogalmaz meg:
- az importált fatermékek eredetéről részletes adatokat kell gyűjteniük,
- az adatok alapján elemezni kell az illegális származás kockázatát és
- ha az illegális eredet nem zárható ki, akkor megfelelő intézkedéseket kell hozni a feltárt kockázat csökkentésére, vagyis a kritikus partnerekkel kerülendő a kereskedelmi együttműködés/kapcsolat.
Az illegális fakitermelések visszaszorítását, valamint a jogtiszta fatermékek eredetigazolását és forgalmazását tekintve tehát jelentősen megnőtt a piaci szereplők felelőssége, különösen azon országok tekintetében, ahol a korrupció szintje rendkívül magas. A hatékony kockázatelemzéshez támpontként szolgál a Nébih honlapján publikált, kifejezetten a piaci szereplők részére készített útmutató.
Fokozott elővigyázatosságra inti a piaci szereplőket az a tény is, hogy a Nébih legutóbbi ellenőrzései túlnyomórészt negatív tapasztalatokkal zárultak. A rendszeres hatósági útmutatások ellenére az ellenőrzöttek nagy része nem volt tisztában az előírásokkal, több mint 50%-uk nem működtette a kötelező nyomonkövetési rendszert, illetve nem vezetett megfelelő nyilvántartást a beszerzett és értékesített fatermékekről.
A fenti hiányosságok miatt a hatóság csaknem 2 millió forint bírságot szabott ki, illetve nyolc esetben megtiltotta a kereskedelmi tevékenység végzését a nyomonkövetési rendszer kidolgozásáig és megfelelő alkalmazásáig. A kedvezőtlen tapasztalatok miatt a jövőben fokozódik a célzottan az ukrán importra és az importőrök nyomonkövetési rendszerére irányuló hatósági kontroll.