Bárány László az Agrárszektor 2020 Konferencián elmondta, hogy a Master Good Kft. egy teljes zárt integráció, ami már a szántóföldnél elkezdődik. A cégcsoport maga ugyan nem használ földet, de a megtermeltetett és felvásárolt alapanyagokból tápot gyártanak, amivel 500 ezer tyúkot tenyésztenek, ezek tojásából sok millió csirkét keltetnek, nevelnek és dolgoznak fel. A szakember elmondta, hogy a termékeik jelentős része, volumenét tekintve 40%-a, árbevétel szempontjából pedig az exportpiacokra kerül, ennek 90%-át pedig a HoReCa-szektor adja.
Bárány László beszámolt arról is, hogy a cégcsoport 43 országba viszi ki az alapanyagaikat és félkész termékeiket, és hogy ők a McDonald's legnagyobb európai beszállítója alapanyag oldalról. A szakember elárulta, hogy ami alapanyag Európában csirkéből készül, annak 21%-át a Master Good Kft. állítja elő, a maradék 79%-on pedig nyolc európai ország 15 vállalata osztozik. Bárány László elmondta, hogy büszkék erre a pozíciójukra, de a koronavírus-járvány óriási kihívást jelentett számukra, mivel a McDonald's a kontinensen üzemeltetett több mint 6200 éttermének és gyorséttermének 90%-át bezárta a járvány közepén, ezért a cégcsoportnak új piacokat kellett keresnie és új stratégiát kellett készítenie a készleteik értékesítésére, hogy a következő időszakokat is finanszírozni tudják.
- mondta Bárány László.
A madárinfluenza kapcsán a szakember elmondta, hogy a gyilkos kór egy meglehetősen gyakori vendég Magyarországon, és az első pánikszerű roham több mint 15 évvel ezelőtt volt. Bárány László szerint a 2005-2006-os kitöréseknél óriási, és teljesen indokolatlan fogyasztói pánik volt tapasztalható a csirkefogyasztásban, amit az első hónapokban fel se tudtak dolgozni. A madárinfluenza óriási pusztítást végzett a kacsa- és libaállományban. A csirkék viszont teljesen zárt tartásban nevelkedtek, nem találkoztak vadon élő madarakkal, ezért nem is volt semmiféle elhullás, az emberek mégse akartak csirkehúst enni. Mostanra már többet tud a világ a kórról, és mindenki tisztában van vele, hogy ez egy állati betegség.
Mégis, emelte ki Bárány László, a madárinfluenzának olyan súlyos gazdasági következményei voltak ebben az évben Magyarországon, hogy nem biztos, hogy azt a kacsa- és a libaszektor, hogy ki tudja heverni. Több millió állatot, 95%-ban kacsát és libát kellett leölni idén, ennek 15 milliárd forint volt a kártalanítási értéke. Ezért a magyar baromfiágazat nem kapott semmit. Nem az történt, hogy a baj bekövetkezte után ebből az összegből helyreállították és reorganizálták ezt a nehéz sorban levő ágazatot, hanem - sajnos - úgy tűnik, hogy minden kezdődik elölről, mondta a szakember.
Bárány László elmondta, hogy a betegség szempontjából a legveszélyesebb terület a Bács-Kiskun, Csanád-Csongrád és Békés megyék háromszöge, ahol rettenetes állománysűrűségben és faji keveredésben tartják a baromfikat. Amíg ezen a területen nem lesz rend, és nem válik mindennapi gyakorlattá az állományok biológiai biztonságának védelme és a járványügyi intézkedések betartása, addig ez egy folytonosan visszatérő probléma lesz, aminek csak az szabhat gátat, ha a magyar kormány és az EU elzárja a pénzcsapokat, és vagy egyáltalán nem fog kártalanítást fizetni a gazdáknak, vagy csak a kár töredékét fogja megtéríteni.
- mondta Bárány László.
Bárány László beszélt arról is, hogy Master Good Kft. egy teljes integráció, amiből azonban nagyon hiányzott mostanáig a készítménygyártás. A Sága Foods Zrt. megvásárlása ebből a szempontból egy nagyon jó döntés volt. Ezzel 250 főnyi magasan képzett munkaerővel lett gazdagabb a cégcsoport, szert tettek egy erős brandre, amit megfelelő marketingtámogatással sikerült tovább erősíteni, valamint a húsok minőségét illetően komoly termékfejlesztésbe is kezdtek. A Master Good Kft. Kelet-Közép-Európa egyetlen olyan csirkefeldolgozó vállalkozása, aminek igazoltan GMO-mentes takarmányon nevelt csirkéi vannak. Így a fogyasztók ugyanazért az árért egy magasabb élelmiszerbiztonságú, prémium terméket vásárolhatnak, amit meg is fognak hálálni, vélte Bárány László.
A szakember végezetül elmondta, hogy 2020-ban átmerészkedtek más állati alapanyagokhoz is, és Sága Royal néven magas értékű és minőségű sertésvirsliket dobtak piacra. Bárány László azt ígérte a fogyasztóknak, hogy a Sága termékfejlesztése ezzel nem állt meg.
- mondta Bárány László.