A mezőgazdasági gépjárműveknek a munkaterület megközelítése során, illetve az egyik munkaterületről a másikra való áttelepüléskor gyakran a közutakat is igénybe kell venniük. Mivel azonban ezek a gépek lassú járműnek minősülnek, akaratlanul is feltartják a forgalmat, ami - különösen a fontosabb, sűrűbben használt útszakaszokon - komoly torlódásokat és nem kevés bosszúságot okozhat a közlekedés többi résztvevője számára. Emellett közutakon haladó mezőgazdasági járművekre gyakran külön szabályok is vonatkoznak, amint arról az Agrárszektor korábban már beszámolt.
A megfelelő szabályok ismerete és a szükséges megkülönböztető jelzések alkalmazása azonban nem elég. Ahhoz, hogy valaki tényleg szabályosan közlekedjen a közutakon, a megfelelő vezetői engedélyre (jogosítványra) is szükség van. Ezekből Magyarországon a vonatkozó jogszabály (326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról) alapján vannak nemzeti és nemzetközi kategóriák, illetve egyszerű és kombinált kategóriák. Ahhoz, hogy valaki Magyarországon mezőgazdasági vontatót vagy más lassú járművet vezethessen, legalább egy B kategóriás (nemzetközi) jogosítvánnyal kell rendelkeznie.
Ha azonban valaki a mezőgazdasági vontatóhoz egy vagy több pótkocsit akar csatlakoztatni, akkor bizony már egyéb okmányokra is szüksége lesz, árulta el az Agrárszektornak Pető Attila, a Kreszprofesszor. A közlekedési szakértő megerősítette, hogy B kategóriás jogosítvánnyal vezethető mezőgazdasági jármű egy pótkocsival, valamint lassú jármű egy pótkocsival felszerelve, ám ilyenkor mindig figyelni kell arra, hogy ez csak könnyű pótkocsi lehet.

Pető Attila beszélt arról is, hogy tavasszal, illetve a betakarítások idején gyakran lehet látni az utakon olyan mezőgazdasági vontatókat, amelyek mögé egy vagy két nehéz pótkocsit csatlakoztattak. Ezek szabályszerű vezetéséhez azonban már a kombinált nemzetközi CE kategóriájú jogosítványra van szükség, vagy a nemzeti T, azaz Traktor kategóriájú jogosítvány meglétére.
- magyarázta a Kreszprofeszor.
Összefoglalva tehát a jogszabály rendelkezései szerint a mezőgazdasági járművek vonatkozásában az alábbi nemzetközi jogosítványkategóriákat kell figyelembe venni:
- B kategóriás jogosítvány: maximum 3500 kg össztömegű személy-
és tehergépkocsi, amelyben a vezetői ülésen kívül maximum 8 állandó
ülőhely van. A B kategóriás jogosítvány birtokában vezethető továbbá
olyan járműszerelvény, ami ilyen gépkocsiból és maximum 750 kg
össztömegű pótkocsiból áll; olyan járműszerelvény, ami ilyen gépkocsiból
és nehéz pótkocsiból áll, ha a pótkocsi legnagyobb össztömege nem
haladja meg a gépjárműét, illetve, ha az összekapcsolt járművek
össztömege nem haladja meg a 3500 kg-t. Vezethető B kategóriás
jogosítvány használatával még mezőgazdasági vontató, lassú jármű nehéz
pótkocsival, állati erővel vontatott jármű is, egyebek mellett
- C kategóriás jogosítvány (teherautó jogosítvány): 2500 kg össztömeget meghaladó gépkocsik, illetve az ilyen gépjármű vontatásával haladó könnyű pótkocsi, járműszerelvény, kivéve az autóbusz és a trolibusz; feltétele: 21 év (vagy annál 6 hónappal fiatalabb, B kategóriás jogosítvánnyal).
- E kategóriás jogosítvány (nehéz pótkocsis jogosítvány):
gépkocsiból és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvényre; feltétele: 21
éves kor, illetve B és C kategóriás jogosítvány (nem kezdő).
- B+E kategóriás jogosítvány: B kategóriába sorolt gépkocsi + nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény.
- C+E kategóriás jogosítvány: C kategóriás jármű (teherautó) + nehéz pótkocsi.
A nemzeti jogosítványkategóriák közül pedig a K, a T és V betűkódokat érdemes észben tartani. Ezek közül a K és a V kategóriák csak kerti traktorok vezetésére jogosít fel, de a T jelű minden mezőgazdasági, erdészeti és kerti traktor, lassú jármű, illetve ezekből és legfeljebb két nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény vezetésére jogosítja fel az embert. Pető Attila azt is hozzátette, hogy a traktoros jogosítvány csak egy bejegyzés a jogosítványban, nem külön dokumentum. A közlekedési szakértő az Agrárszektor kérdésére elmondta, hogy ezeknek az okmányoknak a birtokában bárki vezethet közúton traktort, kombájnt, permetezőgépet vagy más mezőgazdasági járművet, ám csak a telephelyről a földekre, vagy egyik földterülettől a másikig.
Ahhoz ugyanis hogy a földeken különféle munkafolyamatokat végezzen az ember, gépkezelői igazolvánnyal kell rendelkeznie. Ahogy a szakember fogalmazott, ez a dokumentum nem a vezethetőségről szól, hanem a használhatóságról. (A jó hír azonban az, hogy mostara már számos OKJ-s képzés kínál gépkezelői igazolványt, így például a legtöbb aranykalászos gazda képzés is. Ez utóbbinak megléte a hatályos jogszabályok szerint a földtulajdon szerzésének, illetve a fiatal gazda pályázathoz illetve hazai és EU-s mezőgazdasági pályázatokon való indulásnak egyik feltétele is.)