Az eseményt megnyitó helyettes államtitkár kifejtette, hogy a világjárvány idején számos gazdasági szektorban alakultak át az erőviszonyok, de az újraindulási versenyben Magyarország jó esélyekkel bír, mert a válság idején is folytatta a fejlesztéseket. Bognár Lajos kiemelte, hogy a magyar agráriumot a megbízhatóság, a minőség, a versenyképesség jellemzi a teljes élelmiszerláncban. Mint fogalmazott, a koronavírus-járvány ennek minden szereplőjét nehézségek elé állította, az éttermek, boltok, vállalkozások bezárása és a közétkeztetés átmeneti szüneteltetése új kihívásokat teremtett.
- szögezte le Bognár Lajos.
A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a Sirha szakkiállítás ad otthont a Bocuse d'Or európai döntőjének, valamint a közétkeztetési szakácsversenynek. Bognár Lajos mérföldkőnek nevezte azt a 2020-as kormányrendeletet, amely alapján közbeszerzés keretein belül pályázó közétkeztetőknek az idei évtől legalább a beszerzett termékek összértékének 60%-át, jövő januártól pedig legalább 80%-át a közétkeztetési rövidellátási láncban beszerzett termékekből, illetve helyi élelmiszertermékekből kell biztosítaniuk.
- jelentette ki Bognár Lajos.
Ganczer Gábor, a Hungexpo vezérigazgatója köszöntőjében arról beszélt, hogy a szállodákat, éttermeket és kávéházakat tömörítő iparág, a HoReCa, a válság idején nem a sebeit nyalogatta, hanem fejlesztett, és túlszárnyalta a várakozásokat. Mint fogalmazott, a Sirha élelmiszeripari szakkiállításon 16 ország háromszáz kiállítója március 24-ig három pavilonban minegy 30 ezer négyzetméteren mutatja be termékeit, szolgáltatásait, fejlesztéseit. A Sirha Budapest mára egyértelműen a régió legnagyobb szakkiállítása lett - hangsúlyozta Ganczer Gábor.
Csütörtökig várja a látogatókat a Hungarian Wine Summit a Sirha Budapest A pavilonjában. Az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett közösségi standon összesen csaknem kilencven borászat mutatkozik be borrégiónként, amint arról az Agrárszektor is beszámolt.
Az Agrárminisztérium (AM) és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) szakmai együttműködésével megvalósuló rendezvényen az érdeklődők a sétálókóstolókon megismerhetik a magyar borok sokszínűségét és üzleti kapcsolatok építésére is lehetőség van. Emellett tokaji bor- és pezsgőbárral, valamint március 23-án hazai és nemzetközi előadók által tartott mesterkurzusokkal várják a szakmai közönséget. A Hungarian Wine Summit tágabb programja egy beutaztatáson alapuló, ötnapos esemény, melynek célja megismertetni a magyar borokat és borvidékeket, a magyar borok sokszínűségét a nemzetközi szakértőkkel, valamint segíteni üzleti kapcsolatépítésüket. Ennek érdekében az AMC csaknem 100 nemzetközi borszakértőt; véleményvezéreket, beszerzőket, Master of Wine-okat, szakújságírókat utaztatott be szerte Európából.
Ondré Péter, az AMC ügyvezetője elmondta, hogy a meghívott szakértőknek 2022. március 20-tól kóstolókon, borvacsorákon, a borrégiókat bemutató kétnapos, vezetett túrákon, gasztronómiai és kulturális élményekkel együtt mutatják be a magyar borok és szőlőfajták sokszínűségét. Mint fogalmazott, a nemzetközi piacokon is meg kell mutatni milyen értékeket és termékeket képesek létrehozni a magyar borászok.
Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke, aki a rendezvényen bortermelőként is részt vesz, kiemelte, a Hungarian Wine Summit azért is mérföldkő, hiszen ez az első ilyen típusú rendezvény Magyarországon, és reméli, ezzel hagyományt teremtenek. Ugyanakkor visszajelzés, mert a magyar borászok számára is már csak egy minőség van: a nemzetközi minőség, ennek kell megfelelniük, mert hatalmas a nemzetközi verseny. Magyarország a világ bortermelésének mindössze 1%-át adja, az üzleti sikerhez ezért a magas hozzáadott értékű, prémium minőségű borok piacán kell szerepelnie az országnak.
(A cikkben szereplő képek az MTI/Koszticsák Szilárd tulajdonát képzik.)