Inflációs spirált okoz, és várhatóan élelmiszerválságot generálhat az, hogy a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági exportőre Ukrajna tengeri kijáratait az orosz hadsereg lezárta, több nagy kikötő pedig a harcokban megsemmisült. Ezekből a kikötőkből éves szinten mintegy 110 millió tonnányi exportárut szállítottak ki, csak az ukrán gabonaexport 90, más becslések szerint 98 százaléka a Fekete-tengeren zajlott. A múlt hónapban a gabonakivitel a 2021 márciusi érték tizedére esett vissza, jelenleg több mint 10 millió tonnányi mezőgazdasági alapanyag ragadt bent az ukrán kikötőkben. További 100 ezer tonnákban mérhető agrártermék pedig a raktárakban és a silókban vesztegel, mivel azok nagy részét képtelenek kijuttatni az országból. Ez már csak azért is kardinális probléma, mert a Közel-Kelet és Észak-Afrika, részben pedig Dél-Európa országai erősen függenek az ukrán agrárimporttól a napraforgó, az étolaj, a kukorica és a búza tekintetében. Az ukrán gabonakivitel a világpiacon is jelentős árbefolyásoló hatással bír és a takarmányárakat - ezen keresztül pedig a húsárakat is erősen befolyásolja - írja a Napi.hu.
Óriási gondok a logisztikában
A kereskedők folyamatosan keresik a lehetőséget arra, hogy átirányítsák az exportot az Európai Unióba vasúton vagy román kikötőkön keresztül, ezt azonban nehezíti a korlátozott logisztikai képesség és a magas árak. Jelenleg az ukrán gabona szállításának költsége a romániai konstancai kikötőbe 120-150 euró (133-166 dollár) tonnánként, míg a háború előtt a kereskedők körülbelül tonnánként 40 dollárt fizettek azért, hogy gabonát szállítsanak Ukrajna fekete-tengeri kikötőibe. A vasúti közlekedés azonban nem állt le teljesen Ukrajnában, bár rendkívül nehézkesen, de továbbra is működik - a szállítási költségek jellemzően magasabbak, mint a hajózás esetében. A szállítmányozócégek a szomszédos kelet-európai országokat érintő vasutakra igyekeznek átterelni a korábbi tengeri exportforgalmat. Erre a feladatra egyelőre még lehet munkaerőt mozgósítani, de nem biztos, hogy ez a jövőben is így lesz.
Szalma Botond, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi tagja a lapnak elmondta, hogy némi túlzással, most mindenki azt hiszi, hogy a Csap-Záhony útvonalon az összes áru átfér, ami eddig a Fekete-, és az Azovi-tengeren ment, miközben ez egy "szűk ajtó", amelynek a kapacitásai korlátozottak. De ugyanez a helyzet a lengyel, a román és a szlovák útvonalakkal, a vasút és folyami hajózás terhelhetősége véges. A szűkülést a Reuters által idézett elemzők becslései is tükrözik: miközben Ukrajna, a szezon tavaly júliusi kezdetétől az idén február végén megindult orosz invázióig 43 millió tonna gabonát exportált, addig a következő három hónapban a logisztikai nehézségek miatt csak körülbelül 1 millió tonnát tud majd kivitelre bocsátani. A hét közepén több mint 10 ezer vagon várakozott az Izov melletti csomópontnál, amely a legfontosabb Lengyelországba vezető vasúti határátkelőhely - derült ki az ukrán állami vasúttársaság adataiból. a A csomópont átjáróként szolgál a lengyelországi Gdansk tengeri kikötőjéhez. A hatalmas mennyiségű alternatív útvonalat kereső áru miatt felerősödtek a koronavírus-járvány utáni logisztikai problémák, hiszen a vasúti kocsiktól kezdve a személyzetig mindenből hiány mutatkozik.
Mi lesz a kínai exporttal?
A koronavírus-járvány alatt keményen megdrágult a tengeri szállítmányozás is, ami miatt a Távol-Keletről érkező áruforgalom esetében szükségmegoldást jelentett a vasúti szállítás. A Kína és Európa között a vasúti áruforgalom dinamikusan bővült, jelentősen megugrott a kereslet e téren Magyarországon is: tavaly 2019-hez képest csaknem tízszeresére növekedett a záhonyi átrakókörzeten keresztül hazánkba érkező kínai konténervonatok száma. Rossz hír, hogy most ezek az útvonalak is befagytak. Ugyanis, ahhoz, hogy a Kína felől érkező vagonok elérjék Ukrajnát, be kell lépniük Oroszországba. Igen ám, de a szankciók miatt ez most nem lehetséges. Más alternatív útvonalak pedig rendkívül bonyolultak és költségesek, olyannyira, hogy jelenleg nincs olyan szállítmányozócég, amely ilyen megoldásra vállalkozna.