Az idei évben tapasztalható nehézségek ellenére is töretlen a magyar gazdák gépbeszerzési kedve. Magyarországon a mezőgazdasági termelők csak az idei év első negyedévében 62,2 milliárd forint értékben vásároltak új mezőgazdasági gépeket és eszközöket, ami 50%-kal haladta meg az egy évvel korábbi eladásokat, annak ellenére is, hogy néhány területen visszaesett a kereslet. A gazdálkodók emellett 20,3 milliárd forintot fordítottak alkatrészekre, ami mintegy 38%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest - derült ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) legfrissebb összesítőjéből.
A magyar gazdák még mindig az erőgépek beszerzésére fordították a legtöbb pénzt, ami az első negyedévben a mezőgazdasági gépberuházások összértékének 57%-át tette ki. A teljes értékesítésen belül a vezérgépek közül a traktorok 39%-os, a gabonakombájnok pedig 7%-os részarányt képviseltek. 2022 első három hónapjában az egy évvel korábbi időszakhoz képest 95-tel több, azaz 871 új kerekes traktor frissítette a gépparkot 24,2 milliárd forint értékben. Közöttük a legnagyobb részarányt továbbra is az 50-100 LE-s könnyű univerzális kategória adta. Ezekből 2%-kal csökkent az eladás, 232 darabra volt vevő. Az önjáró rakodók értékesítése 38 százalékkal nőtt a 2022. január-márciusi időszakban a bázisidőszakhoz képest, ami 146 rakodógép eladását jelentette. A gabonakombájn-piac bővült, 2022 első három hónapjában 46 új arató-cséplő gép került a gazdaságokba, míg egy évvel korábban 35 kelt el. Az eladások 4,6 milliárd forint összértéke 31%-kal haladta meg az előző évi eladásokét. Élénkült, bár a korábbi évekhez hasonlóan idén is változó képet mutatott a mezőgazdasági munkagéppiac. A talajművelő gépeken belül a szárzúzókból, a tárcsás talajművelőkből és a magágykészítőkből vásároltak a legtöbbet a gazdálkodók. A szárzúzókból 14%-kal, a tárcsás talajművelőkből 23%-kal nőtt a kereslet, magágykészítőkből azonban 12%-kal csökkent az értékesítés. Bár az AKI a második félév gépbeszerzési adatait még nem publikálta, biztosra vehető, hogy nem történt nagy visszaesés a gépbeszerzések terén.
A magyar gazdák a 2022-es év első félévében - az Agrárszektor saját adatgyűjtése alapján - a traktorok közül egyértelműen a John Deere, a Solis, a New Holland, a Massey Ferguson, a Fendt és a Case gépeit preferálták. Ezek mellett a Polaris, a Steyr, a Claas és a Kubota járművei is népszerűek voltak. A lista alapján látható, hogy az ágazat szereplői főleg a nyugati traktormárkákat részesítették előnyben, ugyanakkor az indiai Solis és a japán Kubota által gyártott traktorok is egyre keresettebbek.
Azzal kapcsolatban, hogy milyen trend figyelhető meg a magyar gazdák gépvásárlási szokásaiban az utóbbi 2-3 évben, az Agrárszektor megkereste a Mezőgazdasági Eszköz-és Gépforgalmazók Országos Szövetségét (MEGFOSZ). A szervezet válaszából kiderült, hogy a digitalizációs pályázat miatt az ágazat szereplői elkezdték azokat a gépeket és eszközöket keresni, amelyek alkalmasak a precíziós gazdálkodásra. A gépek mérete és teljesítménye is növekszik, mert az egyes munkáknál - így például a vetésnél, vagy az aratásnál - a rendelkezésre álló időablakok egyre szűkülnek a szélsőséges időjárási viszontagságok miatt, a gazdák pedig szeretnék a legoptimálisabban és a legrövidebb idő alatt elvégezni ezeket a feladatokat. A munkagépek tekintetében megfigyelhető, hogy egyre többen kezdenek áttérni a forgatás nélküli talajművelésre, ezért olyan gépeket keresnek, amelyekkel minél inkább csökkenteni tudják a művelési számot. Ez a talajtaposás csökkentése, a talajtömörödés elkerülése és a vízháztartás megőrzésének optimális felhasználása miatt fontos. A MEGFOSZ kiemelte, hogy az elmúlt 6 hónapban az látható, hogy az Agrárminisztérium által kiadott digitális pályázat kiadásának köszönhetően nőtt a kereslet a precíziós gazdálkodás erőgépei (traktorok, permetezők, stb.), valamint terv szerinti kijuttatásra képes munkaeszközök iránt.
Arra a kérdésre, hogy milyen hatással van az üzemanyagárak befagyasztása a magyar gazdákra, illetve, hogy volt-e bármi gond, vagy probléma az üzemanyag-ellátással az elmúlt időszakban, a MEGFOSZ elmondta, hogy a mezőgazdasági járművek továbbra is hatósági áron kapják az üzemanyagot, így sem az elmúlt időszakban, sem pedig a jelen helyzetben nem volt hatással az ár a magyar gazdákra. A problémát inkább az jelentette, hogy előfordult, hogy regionálisan akadozott a gázolaj-ellátás, de ezek a problémák is jellemzően 1-2 napon belül megoldódtak, és a benzinkutak megfelelően ki tudták szolgálni a mezőgazdaságot, így semmilyen fennakadás nem volt. A MEGFOSZ bízik benne, hogy a tarlóhántást, lazítást és közelgő őszi munkákat nem fogja akadályozni egy esetleges üzemanyag-hiány, amiről az elmúlt időszakban sokat lehet hallani.