Az elmúlt időszakban egyre több időjárási szélsőséget tapasztalhattak meg a magyar gazdák, ami - az egyre égetőbbé váló munkaerőhiány mellett - arra sarkalja őket, egyre nagyobb méretű és tömegű gépeket szerezzenek be. A nagyobb teljesítményű gépek azonban nagyobb üzemi tömeggel járnak, éppen ezért nagyon fontos a megfelelő járószerkezet kiválasztása és annak helyes üzemeltetése - olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. A traktorok esetében például az a legfontosabb, hogy az adott motorteljesítménnyel és üzemi tömeggel rendelkező traktorral az ember a lehető legjobb vontatási teljesítményt érje el úgy, hogy közben minél kevésbé tapossa, tömörítse a talaját. Bogdán Gábor, a Deraland Kft. szakértője szerint ebben az esetben az alábbi szempontok a legfontosabbak:
- Megfelelő méretű és szerkezetű gumiabroncsra (szükség esetén ikresítésre)
- Megfelelően súlyozott traktorra (első és hátsó tengelyek súlyozása adott munkaművelethez és üzemeltetési körülményhez),
- Gumiabroncsok nyomásának szabályozására.
Ez utóbbihoz fontos megemlíteni, hogy már Magyarországon is elérhetőek az abroncsnyomás szabályozó termékek, a kézi készlettől kezdve egészen a traktor vezetőfülkéjéből szabályozható rendszerekig. Az abroncsgyártók az utóbbi időben már szabályozásra alkalmas abroncsokat ajánlanak a gazdálkodók számára: az alkalmazható nyomásértékeket a haladási sebesség és abroncsterhelés függvényében az abroncsok műszaki adatlapján adják meg. Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezt az adottságot a felhasználók alig használják ki.
De miért fontos az abroncsnyomás szabályozása közúton és szántóföldi körülmények között?
Azért, mert közúton megfelelő (magasabb 1,6-1,8 bar) nyomás beállításával kisebb az abroncs gördülési ellenállása, ami alacsonyabb üzemanyag fogyasztást (-5%) és kisebb gumiabroncs kopást (-20%) eredményez és növekszik a jármű stabilitása. Szántóföldi munkák során viszont azért fontos az abroncsok belső nyomásának szabályozása (csökkentése 0,6-1,0 bar), hogy a traktor motorteljesítménye és munkaművelethez igazított motor teljesítménnyel arányos üzemi tömege minél nagyobb arányban tudjon hasznosulni, minél kisebb kerékcsúszás mellett. Ehhez viszont megfelelő bordaszám és felfekvési felület szükséges - emelte ki a szakember. A nyomáscsökkentéssel elért jelentős felfekvési felület növekedés - (akár 100%-os növekedést is elérhető) - hatására jelentősen csökken a nyommélység és talajtaposás, azaz a talajtömörítő hatás. Ezzel a módszerrel akár 50%-os csökkenés is elérhető, ami a talajéletnek és a vetett növényeknek jobb életkörülményeket (optimális talajszerkezetet, levegő- és vízháztartást) biztosít. Emellett nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a tömörödött, megfelelő levegő- és vízháztartással nem rendelkező talajban a talajkondicionáló szerek sem hasznosulhatnak megfelelően, tehát a ráfordítások jelentős része is veszendőbe megy, valamint a víztározás mértéke is jelentősen csökken - mutatott rá Bogdán Gábor.
A tapasztalatok alapján több profilborda kapaszkodásának köszönhetően csökken a kerékcsúszás, aminek hatására növekszik a vonóerő, a területteljesítmény és csökken az üzemanyag fogyasztás, CO2 kibocsátás és a munkaidő is, valamint gépkezelő és gépkímélőbb közlekedést jelent szántóföldön. Amennyiben megoldható, akkor kerülni kell a nedves, erősen felázott talajon történő munkavégzést, mert minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb annak hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést. A NAK ezért arra hívta fel a gazdálkodók figyelmét, hogy elsősorban talajszerkezet károsításának megelőzésére és a magyar talajok védelmére összpontosítsanak járószerkezeteik megfelelő üzemeltetésével, majd ezt követően keressenek megoldást a talajszerkezet javítására. A megelőzés mindig kifizetődőbb, mint az okozott károk javítása, annak fényében pedig különösképpen, hogy a technológia szinte minden traktor abroncsában rendelkezésre áll!