A világpiaci változások és az elmúlt évek válságos időszaka nehéz helyzetbe hozta a sertéságazatot is - mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára a mangalicakampány beharangozó sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a takarmány és energiaárak 2021 óta tartó emelkedése, valamint az Ukrajna elleni orosz háború gazdasági következményei és a tavalyi rendkívüli aszály miatt a sertéságazat versenyképes működése kulcskérdés, ezért a kormány minden eszközzel segíti a termékpálya hatékony működését, fejlesztését. A drasztikus takarmány- és energiaár emelkedés miatt 2022-ben a kocatartó vállalkozások számára egy új támogatási program keretében kocánként 20.000 forint egyszeri támogatást fizethettek ki - írja az AMC közleményében.
2023-ban is elérhető a sertéstartók számára a Krízisbiztosítási Rendszer, amely egyéb termelési kockázatokból (állat-, és növénybetegségek, piaci árak csökkenése, piacvesztés, árfolyamváltozások, termelés során felmerülő költségek növekedése stb.) adódó jövedelemcsökkenés részbeni kompenzálására is alkalmas - tette hozzá Tarpataki Tamás. A szakemberek szerint, ha egy vasárnapi ebéd hozzávalóin gondolkodunk, még mindig előbb vásárolunk „hagyományos” sertéshúst, mint mangalicát. A belföldi fogyasztás ugyanakkor növekvő tendenciát mutat. Mangalicából évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön (ennek nagyjából egyharmada az éttermi felhasználásra szánt nemes húsrészt, illetve az áruházi értékesítés, körülbelül kétharmada pedig a családi gazdaságok általi közvetlen értékesítés).
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke felszólalásában elmondta: az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a hazai fine dining éttermek is nagyobb arányban tűzzék étlapra a mangalicát és a legdrágább külföldi éttermek után a hazai vendéglátók is bátran „használják” ezt a prémium alapanyagot. A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, hiszen a mangalicahús forgalma még mindig exportfókuszú, jelenleg 60-40%-os a megoszlás az export javára. A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország, de fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több európia ország, például Németország, Franciaország, Anglia. Az ágazat szereplőinek támogatásán felül az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum megvalósításában minden évben marketing kampányokat is szervez. Ennek része immár négy éve, 2019 óta a mangalicahús fogyasztásösztönző kampány is.
A kampány legfőbb célja, hogy ráirányítsuk a figyelmet erre a különleges élelmiszerre: egy vasárnapi ebéd, vagy egy ünnepi lakoma kitűnő alapanyaga lehet, minőségében, textúrájában és beltartalmi értékeiben is többet tud nyújtani, mint a hagyományos sertés. Nem tagadjuk, ez az árából is látszik, prémium élelmiszer, de olyan magasfokú gasztronómiai élményt nyújt, amely miatt érdemes gyakrabban beiktatni az étrendünkbe a mangalicát
- emelte ki Giczi Gergely.