A fekete-tengeri gabonaszállítást lehetővé tevő megállapodás egyik legfontosabb ukrán kikötője, Pivdennyij leállt, mert Oroszország nem engedi be az érkező hajókat. A múlt héten két hónappal meghosszabbított fekete-tengeri gabonakezdeményezés három ukrán kikötőből, Odesszából, Csornomorszkból és Pivdennyijből garantálja a biztonságos exportot - írta meg a Portfolio a Reuters értesülései alapján. Az ENSZ már hétfőn aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy Pivdennyij május 2-a óta nem fogadott egyetlen hajót sem az egyezség értelmében.
Formálisan Pivdennyij kikötője benne van a kezdeményezésben, de valójában már egy hónapja nincs, mivel nincsenek bejövő hajók
- mondta Jurij Vaskov ukrán felújítási miniszterhelyettes.
A gabonaexport-megállapodás értelmében minden ukrán kikötőbe tartó hajót egy közös csapatnak kell ellenőriznie, amelyben orosz ellenőrök is részt vesznek, akik azonban Jurij Vaskov szerint április 29. óta nem hajlandók ellenőrizni a Pivdennyijbe tartó hajókat. A probléma az, hogy az átmenő forgalmat tekintve Pivdennyij a kezdeményezésben szereplő legnagyobb kikötő.
A keddi ellenőrzési terv szerint Oroszország a benyújtott 13 hajóból csak hármat vett fel, és az ukrán felújítási miniszterhelyettes szerint a Pivdennyijbe tartó valamennyi hajót kizárták. Mielőtt tavaly februárban megszállta Ukrajnát, Oroszország Pivdennyijt használta arra, hogy évente akár 2,5 millió tonna ammóniát exportáljon, amely a Togliatiból egy csővezetéken keresztül történő szállítás után érkezett a kikötőbe. A Togliatiból induló vezeték újranyitása a gabonaexport-megállapodás eleje óta az oroszok legfőbb követelése.