Itt az ukránok terve: így készülnek a gabonaszállítás megszűnésére

Itt az ukránok terve: így készülnek a gabonaszállítás megszűnésére

agrarszektor.hu
A gabonaexporttal foglalkozó ukrán nagyvállalat, a Nibulon az orosz-ukrán háború kitörése után döntött úgy, hogy a kockázatos tengeri szállítás biztonságosabb alternatívájaként a Dunán keresztül vezető exportútvonalat hoz létre. A jelek szerint főként ennek a döntésnek volt köszönhető, hogy a Nibulon nen ment csődbe.

A Nibulon néhai vezérigazgatójának, Olekszij Vadaturszkijnak a Dunán keresztül vezető exportútvonal létrehozásáról szóló döntése mentőöv volt az ukrán gabonaexportáló óriáscég számára. Ezt a stratégiai lépést a háborús időkben bizonytalan tengeri export biztonságosabb alternatívájának a létrehozása végett hozták meg. A fekete-tengeri gabonaexport most, 16 hónap háború után is ingatag lábakon áll, ami súlyosan érintette az Olekszij Vadaturszkij által alapított Nibulon vállalatot - írta meg a Portfolio a Reuters értesülése alapján.

Andrij Vadaturszkij, Olekszij fia és utódja ezt a döntést tartja az egyik fő oknak, amiért a Nibulonnak sikerült elkerülnie a csődöt. A szakember úgy hivatkozik rá, mint "túlélőkészletre", amelyet apja hagyott hátra. Oroszország 2022. februári inváziója után, amely a létfontosságú tengeri export blokádjához vezetett, a Duna lett a Nibulon fő exportútvonala, amelyen keresztül havonta 190 ezer tonna gabonát szállít a korábbi nullához képest. Kapacitásának növelése érdekében a Nibulon egy terminált épített a Dunán, Ukrajna délnyugati szélén, és jelenleg egy harmadik kikötőhely kialakítását végzi. Ez a bővítés lehetővé teszi számukra, hogy augusztustól kezdve akár havi 250 ezer tonnát is kezelhessenek. Andrij Vadaturszkij ugyanis nem bízik a fekete-tengeri gabonamegállapodásban.

A 2022-23-as gazdasági évben a Nibulon kivitelének mintegy felét a Dunán keresztül szállították. Ez az arány azóta 70-80%-ra nőtt az ENSZ által felügyelt megállapodásban érintett kikötőkön keresztül szállított mennyiségekhez képest. A vállalat vezérigazgatója elismerte, hogy bár a kevésbé fejlett infrastruktúra miatt költségesebb, mint a fekete-tengeri útvonal használata, mégis ezt a Dunát érintő biztonságosabb logisztikai útvonalat választották. Az invázió miatt Nibulon exportja körülbelül a felére csökkent, miközben a logisztikai költségek az egekbe szöktek. A 2022/23-as gazdasági évben 2,34 millió tonnát exportáltak az előző évi 4,6 millió tonnával szemben. A háború előtti költségek a gabona szárazföldön belüli hajóra szállítására tonnánként 12 dollár voltak; ezek a költségek azonban augusztusban 154 dolláron tetőztek, mielőtt a jelenlegi 70-75 dolláros árakon állapodtak volna meg.

Olekszij Vadaturszkij és felesége júliusban tragikus módon életét vesztette, amikor mikolajivi otthonukat orosz rakéta találta el. Tizenöt év alatt jelentős befektetéseket eszközölt a logisztikába, amelyek lehetővé tették, hogy a Nibulon Ukrajna legnagyobb gabonaexportőrévé váljon a folyami szállítási kapacitás növelésével és a mikolajivi flottafejlesztéssel, valamint egy saját hajógyárral. Ezeknek a beruházásoknak a nagy része azonban megsemmisült a múlt hónapban a Nova Kahovka-i gát lerombolása és a tározó lecsapolása után. A vállalat emellett jelentős személyzeti veszteségeket is elszenvedett, mivel az emberek elmenekültek, vagy a hadseregben szolgáltak, illetve a háború idején meghaltak.

Ezek ellenére a Nibulon pénzügyi stabilitását sikerült fenntartania, és jelenleg szerkezetátalakítási tárgyalásokat folytat a hitelezőkkel, köztük az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), a Nemzetközi Pénzügyi Társasággal (IFC) és az Európai Beruházási Bankkal (EIB). Jelenleg Ukrajna harmadik vagy negyedik legnagyobb exportőrének számít.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?
AgroNapló  |  2024. november 24. 14:02