A FreshPlaza szerkesztőségének Dominik Wozniak, a Rajpol igazgatója, egyben a WAPA elnöke nyilatkozott az idei lengyel almaszezon kilátásairól.
Kifejezetten nehéz év volt a tavalyi a lengyel almaágazat számára - nem is csak azért, mert nem volt egyszerű megoldani a szüretet, hanem a szezon elején meglehetősen döcögős volt az értékesítés üteme is. A 2022-es őszi termés az utóbbi öt év legnagyobb termése volt, viszont a szedők hiánya miatt jelentős volument kényszerültünk a fákon hagyni. A szezon elején az értékesítés is nehézségekbe ütközött, különösen az alacsony árak jelentettek kihívást, de februárban fordult a kocka, és most már csaknem a teljes készlet eladásra került, úgyhogy helyzetünk kedvezőnek mondható.
Bár a Rajpol még mindig rendelkezik készletekkel, Wozniak biztos benne, hogy az új termés megjelenése előtt képesek lesznek ezeket értékesíteni.
A Rajpolnál az árualap 60%-át lengyel kiskereskedők számára értékesítjük, míg 30% az európai szupermarketláncokba kerül. A maradék 10% pedig Európán kívüli piacokon talál gazdára, így például Indiában, a Közel-Keleten és Ázsiában, de Latin-Amerika is jelentős partnerünknek számít.
Az előttünk álló 2023/24-es almaszezon más lesz, mint a tavalyi, leginkább az egyes fajták kínálatának vonatkozásában. Wozniak szerint “csaknem biztos, hogy mennyiségben az új szezon nem veheti fel a versenyt az előzővel, különösen a Jonagold és az Idared fajtáknál várható markáns visszaesés a kínálatban. Ugyanakkor a Gala, a Golden és a Red Delicious fajták igen biztatóan néznek ki, ezekből jó mennyiségekre számítunk. Egyelőre az látszik, hogy a minőséggel sem lesz gond, Lengyelország középső részén egyáltalán nincs vízhiány - ebben az évben eddig csak a jégesőkkel és egyéb időjárási problémákkal gyűlt meg a bajunk, de aszály nem fenyeget - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.