Jelenleg a piac megpróbál felkészülni a helyzetre, amelyet az váltott ki, hogy Oroszország kilépett a fekete-tengeri gabonaegyezményből. A megállapodás komoly jelentőséggel bírt a globális gabonakereskedelemben, így a most következő hetek, hónapok is kulcsfontosságú fejleményeket hozhat.
Ukrajna jelentős termelőnek számít a gabona és olajos magvak terén, és a háború kitörése miatt megnehezült exportja rekordmagasságba emelte az élelmiszerárakat. A 2022 júliusában, mintegy öt hónappal a háború kitörése után kötött gabonamegállapodás segített az árak csökkenésében és a globális élelmiszerválság enyhítésében
– közöl összefoglalót a témában a Reuters.
Az ukrán gabona közvetlenül szerepet is játszott: 725 200 tonnát, azaz a kivitel 2,2%-át szállították az ENSZ Világélelmezési Programja (WFP) által használt folyosón keresztül olyan országokba irányuló segélyként, mint Etiópia, Szomália és Jemen.
Jobb a helyzet, mint tavaly
A gabonafélék és az olajos magvak ára máris emelkedett a hírre, miszerint Oroszország felfüggeszti részvételét a megállapodásban. Az emelkedés az elkövetkező hónapokban az alapvető élelmiszerek, például a kenyér és a tészta árának emelkedéséhez vezethet.
A helyzet azonban jobb, mint a háború kitörése utáni hónapokban, mivel más termelők, például Brazília és Oroszország gabonakínálata megnőtt. A kenyér fő összetevőjének számító búza ára jelentősen csökkent, a kukorica ára szintén mérséklődött.
A jelenlegi globális élelmiszerválság azonban még messze nem ért véget. A WFP a múlt hónapban közölte, hogy több vészhelyzet egymást átfedve az elmúlt több mint 70 év legnagyobb és legösszetettebb éhínség- és humanitárius válságát idézte elő.
Működni fog az oroszok nélkül?
Ukrajna kikötői a tavaly júliusi megállapodásig le voltak zárva, és nem világos, hogy most, hogy Oroszország kilép a paktumból, lehet-e majd gabonát szállítani.
A Fekete-tenger térségébe való belépéskor felszámított háborús kockázati biztosítási díjak emelkednének, és a hajótulajdonosok vonakodhatnak attól, hogy hajóikat Oroszország beleegyezése nélkül háborús övezetbe engedjék.
Biztosítási iparági források szerint a fedezeti megállapodások gyorsan megváltozhatnak. A háborús kockázati biztosítási kötvényeket hétnaponta meg kell újítani a hajók esetében, ami több ezer dollárba kerül.
Újra képbe kerül a szárazföldi szállítás?
Persze nem csupán a tengeri útvonal jöhet szóba. Ukrajna a konfliktus kezdete óta jelentős mennyiségű gabonát exportál az EU keleti országain keresztül. Ez azonban számos logisztikai kihívást jelentett, többek között a különböző nyomtávú vasúti pályák esetében.
Egy másik probléma, hogy az ukrán gabona áramlása az EU keleti országain keresztül nyugtalanságot okozott a régió mezőgazdasági termelői körében, akik szerint a behozott gabona lenyomta a helyi árakat, az importot a feldolgozók felvásárolták, így nem volt piaca a helyi terményeknek.
Ennek eredményeként az EU öt országának - Bulgáriának, Magyarországnak, Lengyelországnak, Romániának és Szlovákiának - engedélyezte, hogy megtiltsa az ukrán búza, kukorica, repce és napraforgómag belföldi értékesítését, ugyanakkor engedélyezte a máshová irányuló exportra történő tranzitforgalmat. Jelen állás szerint ezt szeptember közepén megszüntetik, igaz, vannak próbálkozások a meghosszabbítására.
A nyáron az EU keleti részén is nagyobb termés várható, és a nagy kikötők, például a romániai Konstanca várhatóan nehezen tudják majd kezelni a valószínűsíthetően érkező gabonamennyiséget, ami torlódásokhoz és szállítási késedelmekhez vezet.