Mi következik a gabonamegállapodás után?

Mi következik a gabonamegállapodás után?

agrarszektor.hu
Egyelőre kérdéses, hogyan folytatódhat, illetve, hogy működhet-e egyáltalán érdemben Ukrajna gabonaexportja azt követően, hogy Oroszország tegnap bejelentette: kilép a gabonaegyezményből. A lépés nagy hullámokat vethet, de a helyzet így is jobb, mint tavaly.

Jelenleg a piac megpróbál felkészülni a helyzetre, amelyet az váltott ki, hogy Oroszország kilépett a fekete-tengeri gabonaegyezményből. A megállapodás komoly jelentőséggel bírt a globális gabonakereskedelemben, így a most következő hetek, hónapok is kulcsfontosságú fejleményeket hozhat.

– közöl összefoglalót a témában a Reuters.

Az ukrán gabona közvetlenül szerepet is játszott: 725 200 tonnát, azaz a kivitel 2,2%-át szállították az ENSZ Világélelmezési Programja (WFP) által használt folyosón keresztül olyan országokba irányuló segélyként, mint Etiópia, Szomália és Jemen.

Az ukrán gabonaexport aránya célországonként (Forrás: International Trade Center)
Az ukrán gabonaexport aránya célországonként (Forrás: International Trade Center)

Jobb a helyzet, mint tavaly

A gabonafélék és az olajos magvak ára máris emelkedett a hírre, miszerint Oroszország felfüggeszti részvételét a megállapodásban. Az emelkedés az elkövetkező hónapokban az alapvető élelmiszerek, például a kenyér és a tészta árának emelkedéséhez vezethet.

A jelenlegi globális élelmiszerválság azonban még messze nem ért véget. A WFP a múlt hónapban közölte, hogy több vészhelyzet egymást átfedve az elmúlt több mint 70 év legnagyobb és legösszetettebb éhínség- és humanitárius válságát idézte elő.

Működni fog az oroszok nélkül?

A Fekete-tenger térségébe való belépéskor felszámított háborús kockázati biztosítási díjak emelkednének, és a hajótulajdonosok vonakodhatnak attól, hogy hajóikat Oroszország beleegyezése nélkül háborús övezetbe engedjék.

Biztosítási iparági források szerint a fedezeti megállapodások gyorsan megváltozhatnak. A háborús kockázati biztosítási kötvényeket hétnaponta meg kell újítani a hajók esetében, ami több ezer dollárba kerül.

Újra képbe kerül a szárazföldi szállítás?

Persze nem csupán a tengeri útvonal jöhet szóba. Ukrajna a konfliktus kezdete óta jelentős mennyiségű gabonát exportál az EU keleti országain keresztül. Ez azonban számos logisztikai kihívást jelentett, többek között a különböző nyomtávú vasúti pályák esetében.

Egy másik probléma, hogy az ukrán gabona áramlása az EU keleti országain keresztül nyugtalanságot okozott a régió mezőgazdasági termelői körében, akik szerint a behozott gabona lenyomta a helyi árakat, az importot a feldolgozók felvásárolták, így nem volt piaca a helyi terményeknek.

A fekete-tengeri gabonamegállapodás révén az egyes országokba eljuttatott mennyiségek (Forrás: UN OCHA)
A fekete-tengeri gabonamegállapodás révén az egyes országokba eljuttatott mennyiségek (Forrás: UN OCHA)

Ennek eredményeként az EU öt országának - Bulgáriának, Magyarországnak, Lengyelországnak, Romániának és Szlovákiának - engedélyezte, hogy megtiltsa az ukrán búza, kukorica, repce és napraforgómag belföldi értékesítését, ugyanakkor engedélyezte a máshová irányuló exportra történő tranzitforgalmat. Jelen állás szerint ezt szeptember közepén megszüntetik, igaz, vannak próbálkozások a meghosszabbítására.

A nyáron az EU keleti részén is nagyobb termés várható, és a nagy kikötők, például a romániai Konstanca várhatóan nehezen tudják majd kezelni a valószínűsíthetően érkező gabonamennyiséget, ami torlódásokhoz és szállítási késedelmekhez vezet.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?