A csokoládé- és kávégyártók, köztük az olasz Lavazza és a Cadbury-gyártó Mondelez aggódnak az erdőirtás megállítását célzó új európai uniós jogszabály gyakorlati megvalósíthatósága miatt
– írja a Reuters. Az ellenkezés annak ellenére történik, hogy maguk a vállalatok, valamint a kávé- és kakaóipar egésze önkéntes, nyilvános kötelezettségvállalásokat tettek az ellátási láncok megtisztítására, olyan harmadik felek által végzett auditok segítségével, mint a Fairtrade.
Komoly bírságot lengettek be
A decemberben elfogadott jogszabály várhatóan 2024 végén lép hatályba. A kávé, kakaó, marhahús, szója, gumi és pálmaolaj importőreinek bizonyítaniuk kell, hogy ellátási láncuk nem járul hozzá az erdők pusztulásához, ami az éghajlatváltozás egyik oka, különben az EU-ban elért forgalmuk 4 százalékáig terjedő bírsággal sújtják őket.
A múlt hónapban több nagybefektető is azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a kérdéssel kapcsolatos aggodalmak miatt a "kockázatos" ellátási láncú fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoktól való elfordulásra kényszerülhetnek. Más befektetői csoportok szerint a program megvalósítható, és jelezték: továbbra is kitartanak az erdőirtás ellen fellépő cégek mellett.
Sok a gyakorlati kérdés
Nagyon nehéz lesz ezt a törvényt a gyakorlatban végrehajtani, mert a kávé ellátási lánca nagyon összetett, és a nyomon követhetőség nagyon nehéz
- mondta a Reutersnek Giuseppe Lavazza Group elnöke, Giuseppe Lavazza. "A szövetségünkön keresztül tárgyalunk az európai hatóságokkal, hogy megpróbáljuk megtalálni a megoldást".
Az uniós szabályokat további iránymutatás nélkül nehéz lesz végrehajtani, mondta Lavazza, rámutatva a kávéval foglalkozó közvetítők nagy számára. "A kávéellátási lánc ezen sajátos jellemzői miatt a csomagok szintjén történő nyomon követhetőség hatalmas kihívást jelent az ágazat számára, mivel a kis ültetvények esetében nem feltétlenül állnak rendelkezésre a földrajzi elhelyezkedésre és a kapcsolatokra vonatkozó információk" - tette hozzá.
A jogalkotó szerint nehéz, de megoldható
Christophe Hansen, aki az Európai Parlamentben a jogszabályról folytatott tárgyalásokat vezette, elmondta:
Nem hiszem, hogy ez lehetetlen. Az biztos, hogy kihívást jelent majd számukra, mert a kávéágazat termelői gyakran kisebb szereplők. De beépítettük a törvény szövegébe az Európai Bizottság azon kötelezettségét, hogy segítsen különösen a kistermelőknek abban, hogy képesek legyenek megfelelni a követelményeknek.
Az Oreo-gyártó Mondelez a Reutersnek elmondta, hogy nem világos, hogy az uniós hatóságok hogyan fogják ellenőrizni vagy végrehajtani ezt a törvényt. "Több párbeszédet kellene folytatni arról, hogy a gyakorlatban hogyan valósítsunk meg valamit a helyszínen" - mondta Dirk Van de Put vezérigazgató a múlt hónapban a Reutersnek adott interjúban.
Az EU azt állítja, hogy azért vezette be mérföldkőnek számító erdőirtási törvényét, mert az élelmiszeripari vállalatok évek óta tartó önkéntes kötelezettségvállalásai arra vonatkozóan, hogy megszabadítják ellátási láncukat a környezeti ártalmaktól, a gyakorlatban nagyrészt nem jártak eredménnyel.
Olyan nonprofit szervezetek, mint az Earthsight, a Fern és a Solidaridad szerint a törvény többnyire arra kötelezi a vállalatokat, hogy tegyenek eleget önkéntes vállalásaiknak, és ne vásároljanak többé erdőirtott területekről.
A kávé ellátási láncok nyomon követése - összetettsége ellenére - teljes mértékben lehetséges. Más ágazatok, mint például a kakaó, már jó úton haladnak afelé, hogy ezt megtegyék
- mondta Julia Christian, a Fern erdészeti kampányokkal foglalkozó jogásza.