A gomba egy viszonylag megosztó élelmiszer, ráadásul a legtöbben csak a boltokban találkoznak vele, természetes közegükben ritkán. Sámuel, és alapítótársa, Palánki Dávid vidéken nőttek fel, gyakran szedtek az erdőben, mezőkön gombát, és készítették el otthon, ám amikor Budapestre kerültek, ez az opció megszűnt számukra. Egy idő után a két fiatal úgy érezte, szükségük van valamire, amivel felturbózhatnák az immunrendszerüket, ezért elkezdtek utánajárni annak, milyen természetes módok alkalmasak erre. Ahogy Sámueltől az Agrárszektor megtudta, a kutatás során egyre több szál mutatott a gombák irányába, ám hamar kiderült, hogy a gomba alapú étrend-kiegészítők a legtöbb esetben nem magát a termőtestet tartalmazzák, hanem barna rizs közegen átszövetett micéliumot, amit aztán darált formában töltenek kapszulákba, hogy gyorsabb és olcsóbb legyen a folyamat. Ennek nyilván nincs olyan hatóanyag-tartalma, mint a friss termőtestből készülőknek. Ezért is döntött úgy a két fiatal, hogy, ha már nem találnak magas minőségű étrend-kiegészítőt, akkor megcsinálják ők maguk.
Első körben még az volt az ötlet, hogy magunknak termesszünk gombát, de ennek nagyon sok ütközője volt. Nagyon nehéz otthon manuálisan gombát termeszteni, mert állandóan figyelni kell a megfelelő kondíciók biztosítására. Ezért álltunk neki egy automatizált rendszert építeni, ami egy IKEA-s műanyag dobozból és pár elektronikai komponensből készült. Miközben egyre mélyebben beleástuk magunkat a munkába, azt láttuk, hogy míg a beltéri növénytermesztésre rengeteg megoldás létezik, a gombára szinte semennyi, pedig nagyon sok embert érdekel a téma és lenne rá kereslet. Ekkor döntöttük el, hogy termékké formáljuk az ötletünket
- közölte Sámuel, aki a 2023-as Brain Bar egyik fellépője is volt. Kiemelte, a megvalósításhoz pénzre volt szükség, így 2022 júniusában közösségi finanszírozási kampányt indítottak, amellyel mostanra már 2 millió dollárt sikerült összegyűjteniük. Mára az előfinanszírozási kampány már nem egy magától generálódó folyamat így ugyanúgy szükség van marketingre, customer supportra mint bármilyen más online kampánynál. Emellett megvannak természetesen az előnyei és hátrányai is. Az előnye, hogy viszonylag nagyot lehet vele dobbantani, hiszen a két fiú ötlete is hamar nagy hírverést kapott, és sokan elkezdtek a termék iránt érdeklődni. A hátránya azonban, hogy mivel a termék általában még a fejlesztési folyamatban van, a legtöbb startup kampánya el se jut odáig, hogy szállításra kerüljön a termékük, ezért az emberek is szkeptikusan állnak hozzá.
A Shrooly jelenleg már a gyártás elkezdése előtt áll, elkészült az utolsó prototípus, és hamarosan megkezdődik a fröccsöntő szerszám gyártása is. Ha a szerszámok készen állnak, akkor elindulhat az elemek összeszerelése, és a termékek szállítása. Sámuel elárulta, sok céget felkerestek a gyártással kapcsolatban, európaiakat és ázsiaiakat egyaránt, ám végül úgy döntöttek, hogy Kínában fogják előállítani a terméket.
De mit is tartalmaz egy ilyen „gombatermesztő csomag”?
Alapvetően van maga a gép, az okos eszköz, ami biztosítani tudja a gomba számára szükséges kondíciókat. Emellett van az úgynevezett pod, ami egy téglatest alakú, gomba kultúrával átszövetett termőközeg. Ez a két elem alkotja magát a terméket. Első lépésben tehát a berendezésre és egy podra lesz szüksége a vásárlónak, ám ez utóbbiból lesz havi értékesítése is a vállalkozásnak - mondta Sámuel. A vásárlók választhatnak, hogy 3, 6 vagy 12 havi csomagot vesznek, ami azt jelenti, hogy havonta két podot kapnak, amit csak bele kell tenniük a gépbe és - a legtöbb esetben - 7-10 nap múlva ki is nő a gomba. A poddal mindössze annyi dolga lesz a felhasználónak, hogy kivágják a tetejét, a gomba pedig érzékelni fogja a friss levegőt, a párát, valamint a fényt, amit az eszközben kap, és elkezd nőni.
Sok fajta közül lehet választani, de csiperke például nincs
Jelenleg 12 gombafajta közül lehet választani, de mivel több mint 300-féle kultiválható fajta létezik a világon, amelyek alkalmasak az efféle termesztésre, így ez a lista még bővülni fog, aszerint, hogy mire van igény. Most azok a fajták szerepelnek a kínálatban, amelyekre nagyobb kereslet mutatkozik, és habár a boltokban a csiperke és a laska a legnépszerűbbek, nem véletlenül nem kerültek be a szortimentbe.
A csiperke- és szürke laska-piaccal nem célunk versenyezni. Ezekből olyan mennyiséget termesztenek minden országban, hogy nekünk nem éri meg ezekre fókuszálni. Ennek a két gombának nagyon hosszú az eltarthatósági ideje, kibírják, hogy leszüretelik őket, berakják a kamionba, elviszik a boltba, kirakják a polcra, és akár napokig is kint lehetnek. Viszont emiatt a tápértékük és a jótékony hatásuk teljesen elenyésző
- hangsúlyozta az alapító.
A pod gyártása kicsit bonyolultabb, mint a gépé, hiszen ehhez több központot kell kialakítaniuk, legalább egyet az USA-ban, egyet pedig Európában. Megtudtuk, jelenleg magyar beszállítókkal, döntően kisebb vállalkozókkal dolgoznak a gomba-alapanyagok tekintetében. Ahogy Sámuel mesélte, Európában és Amerikában is egyre több olyan gombafarm van, ahol a számukra szükséges podokhoz hasonló terméket tudnak előállítani, de törekednek arra, hogy az alapanyag minél közelebbről érkezzen. Mivel nagy mennyiségű alapanyagra van szükségük, emiatt is fontos, hogy olyan forrásokat találjanak, akik megbízhatóan tudják mindezt értékesíteni számukra.
Meghódítani az USA-t és Nyugat-Európát
Az előértékesítési folyamatban először csak a gép maga szerepelt, de számunkra meglepő módon, nagyon sokan kérték, hogy tudjanak előre podot is venni. A legnépszerűbb jelenleg a három havi csomagunk, amely egy eszközt és ahhoz tartozóan 7 podot tartalmaz. Adunk egyet ugyanis magához a berendezéshez, majd havonta küldünk két-két podot. Ez a csomag most 369 dollárba kerül
- tájékoztatott Sámuel. Elmondta, már 6000-7000 ember szavazott bizalmat nekik a közösségi finanszírozás keretein belül. Hozzátette, részben azért is dollárban van megadva a termék ára, mert fő piacuk az USA.
Címlapkép forrása: Shrooly