A csomagolásokról és a csomagolási hulladékokról szóló rendeletről (PPWR) szóló szerdai plenáris szavazást követően már ismert, hogy képviselők 426 igen szavazattal, 125 nem szavazattal és 74 tartózkodás mellett szavazták meg a javaslatot. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) arról tájékoztatta az agrárvállalkozásokat, hogy a döntés összhangban van az Európai Gazdálkodók (COPA) és Európai Termelőszövetkezetek (COGECA) Egyesületének álláspontjával, melynek a Kamara is tagja, és ezeken a platformokon is igyekszik tagságának érdekeit képviselni. A szerdai szavazás válaszokat ad bizonyos aggályokra, melyeket munkacsoportjainkban megfogalmaztunk a rendelkezéssel kapcsolatban.
Az egyszer használatos csomagolásra vonatkozó korlátozások
A képviselők elfogadták az V. melléklet 2., 3. és 4. sorát törlő ITRE (az Európai Parlament Ipari, Kutatási és Energiaügyi Bizottságának) módosítást, amely kizárja a gyümölcs- és zöldségágazatot, valamint a (különösen a tej- és az olívaolaj-ágazat szempontjából lényeges) HORECA-ágazatot az egyszeri csomagolásra vonatkozó korlátozások alól. Átfordítva a gyakorlatra ez azt jelenti, hogy
- a friss zöldség és gyümölcs esetében 1,5 kg-os kiszerelés alatt sincs szükség annak a bizonyítására, hogy az egyszer használatos csomagolás (pl. háló, zacskó, tálca) indokolt a vízveszteség, a feszesség elvesztése, a mikrobiológiai veszélyek vagy a fizikai behatások elkerülésére miatt;
- törlésre került az egyszer használatos műanyagok használatának korlátozása abban az esetben is, ha a szálláshely-szolgáltatási és vendéglátási ágazat helyszínein kitöltött és elfogyasztott élelmiszerekről és italokról van szó;
- emellett törölték azt is, hogy nem lehet egyszer használatos csomagolást használni a szállodákban és vendéglátásban használt kis kiszerelésű termékekhez (pl. fűszerekhez, szószokhoz, kávékrémesítőkhöz, cukorhoz és ételízesítőkhöz), ugyanis belátták, hogy ezek mérete, és szennyezettsége miatt a körforgásban tartás aránytalanul nagy terhet róna a kötelezettekre.
Megállapították, azt is, hogy bár a 15 mikron falvastagságú, egyszer használatos könnyű hordtasakok esetén fontos a tiltás a hulladékképződés megfékezésében, de még fontosabbak a higiéniai szempontok, és az élelmiszerpazarlás csökkentése, így ömlesztett áru elsődleges csomagolásaként kiveszik azt a korlátozás alól, azaz a vásárláskor a helyszínen való megtöltésre továbbra is használható.
Az újrahasználati célok is módosultak
Az újrahasználati célokról szóló 26. cikk módosításai nemcsak a borok, hanem az értékesítés alatti szeszes italok esetében is biztosítottak mentességeket, további mentességet biztosítva az élelmiszerekkel vagy földrajzi jelzéssel védett termékekkel érintkező szállítási csomagolásokra. A Kamara közölte, hogy az is megerősítést nyert, hogy a tejtermékek mentesülnek az alkoholmentes italokra vonatkozó újrafelhasználási célok alól.
Mi a helyzet a visszaváltási rendszerrel?
A 44. cikk értelmében a bor és a szeszes italok továbbra is mentesek a kötelező visszaváltás alól. A kertészeti ágazatot támogató módosításokat is elfogadták, az észrevételeket tevők álláspontjának megfelelően újradefiniálva az I. mellékletben a virág- és cserepekre vonatkozó fogalommeghatározásokat. Ezen túlmenően a képviselők elfogadták azt a módosítást, amely a fa- és viaszcsomagolást mentesíti a 6. cikk újrahasznosíthatósági követelményei alól, ez például a camembert sajtok esetében fontos lehet.
További eredmények
A káros egészségügyi hatások megelőzése érdekében a képviselők az úgynevezett „örök vegyszerek” (per- és polifluorozott alkil anyagok vagy PFAS-ok) és a biszfenol használatának betiltását kérik az élelmiszerekkel érintkező csomagolásokban. A döntés szerint az italok és elvitelre szánt élelmiszerek végső forgalmazóinak az étkeztetési ágazatban - például szállodákban, éttermekben és kávézókban - lehetőséget kell biztosítaniuk a fogyasztóknak arra, hogy saját tárolóedényüket hozzák magukkal, és abban vigyék el az élelmiszert.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy bár összességében nagyon jó eredmények születtek, mégsem tökéletes a végeredmény. A képviselők nem támogatták az innovatív csomagolásra (6.9. cikk) és a borospalackok kettős falazatára, álaljzatára (9.2. cikk) vonatkozó mentességet. A 8. cikk hatálya alá tartozó gyümölcsök és zöldségek öntapadó címkéihez nem nyújtottak be módosítást, ezért az ENVI-jelentés eredménye úgy érvényes, hogy ezeknek a címkéknek komposztálhatónak kell lenniük (a tagországi vagy ipari szabványoknak megfelelően). Ezt az ügyet a Tanáccsal folytatandó intézményközi (háromoldalú) tárgyalások elé utalják majd. Az Európai Parlament készen áll arra, hogy tárgyalásokat kezdjen a nemzeti kormányokkal a jogszabály végleges formájáról, amint a Tanács elfogadta álláspontját.