Az elnyert EU támogatású spanyol-magyar multi promóciós program nemcsak a két ország ágazatainak együttműködését jelentette, hanem esélyt adott a spanyol fejlesztések megismerésére és hasznosítására, valamint a hazai eredmények spanyol kollégák számára való átadását is lehetővé tette - írja közleményében a terméktanács.
A program fő célkitűzései a következők voltak:
- A program lehetőséget teremtett a juh- és bárányhús termékek jó megítélésének növelésére a jelentőségük és pozitív hatásaik ismertetésének segítségével.
- Lehetőség nyílt az előállítási mód előnyeinek hangsúlyozására, hiszen a termékek előállításának egész folyamata fenntartható, természetes és környezetkímélő.
- Továbbá céljuk volt a juh- és bárányhús fogyasztásának növelése azok körében, akik korábban nagyon ritkán vagy soha nem fogyasztottak ilyen terméket.
- Fontos emellett, hogy a HORECA szektor is európai eredetű bárányhúst válasszon, ezáltal is növelhető lenne a bárányhús fogyasztása az EU-ban, így Magyarországon is.
A kampány főbb üzeneteit, elemeit és az elért eredményeket Dr. Gál Tímea, az InnoFood Marketing Kft. nemzetközi projektmenedzsere ismertette. A pályázat 2021. január 1-től indult el, amelynek keretében először az online kommunikációs csatornák alapjai készültek el. Ennek során elkészült a kampány honlapja (www.barihus.hu), illetve a Facebook-oldala is (Bari-info). A pályázat időtartama alatt, 3 éven át, ezeken a csatornákon keresztül is közlésre kerültek a legfontosabb információk, újdonságok az érintettek számára. Csak az online megjelenésekkel a 3 év alatt közel 3,5 millió embert értek el.
A stratégia részeként nem csak online kommunikáció került megvalósításra, hanem a hagyományos csatornákon keresztül is tájékoztatták az érintetteket, mint például a nyomtatott sajtó, a TV, a rádió, valamint kültéri hirdetések. Ezekkel a hirdetésekkel további több, mint 3 millió embert értek el összességében. A projekt egyik legnépszerűbb eleme a juh- és bárányhúsból készült ételeket tartalmazó receptkönyv, valamint a fenntarthatósággal kapcsolatos könyv megjelenése volt. A könyvek ingyenesen letölthetők a honlapról, valamint a receptekhez tartoznak receptvideók is, amelyek még inkább segítik az ételek elkészítését.
A pályázati forrásból megvalósításra került több áruházi kóstoltatás és kiállításokon, rendezvényeken való megjelenés is. Budapesten 15 helyszínen lehetett megkóstolni a bárányhúsból készült falatkákat, így a kampánnyal több mint 18 ezer ember találkozott. Országszerte összesen 15 kiállításon, vásáron és rendezvényen jelent meg a kampány, közel 322 ezer embert elérve. Emellett tovább folytatódott a Bárány Napok kezdeményezés, amely során hazai éttermekben speciális bárány- és juhhúsból készült ételeket lehetett fogyasztani évente kétszer, amely a pályázat ideje alatt minden évben megrendezésre került, vagyis összesen 6 alkalommal. A 3 év alatt 263 étterem vett részt ezen az eseményen, amelyen közel 79 ezer ember vett részt. A piackutatási eredmények alapján 2021-hez képest a bárányhúsos ételek étlapon történő rendszeres szerepeltetésének aránya több, mint 3,4%-os növekedést mutatott (66,7%). A vásárolt juh- és bárányhús ételek származását tekintve 2021-ben az Európai Unió területéről származó termékek megvásárlásának aránya 75,9% volt, ez a szám 2023-ra 80,7%-ra emelkedett.
A piackutatások eredményei alapján a kampány végére 15,5%-kal javult a juh- és bárányhús megítélése a magyar lakosság körében. A felmérés szerint a harmadik évre az összes válaszadó 41%-a szerint fenntartható módon kerül előállításra a juh- és bárányhús, amely 15,6%-kal magasabb a kampány indulásához képest. Emellett más állat (például csirke, sertés) húsához képest a válaszadók 63,45%-a véli fenntarthatóbbnak e termékek előállítását.
A harmadik év végére a megkérdezettek 33,1%-a fogyasztott rendszeresen juh-, vagy bárányhúst, összesen 92,4%-a evett valamilyen gyakorisággal és csupán 7,6% válaszolta, hogy soha nem fogyasztott a termékből. A ritkábban, mint havonta, illetve a soha nem fogyasztók aránya összesen 13,6%-kal csökkent a kampány hatására.