Itt a rendelettervezet: óriási változások jöhetnek, ez sok gazdát érint

Itt a rendelettervezet: óriási változások jöhetnek, ez sok gazdát érint

agrarszektor.hu
Az állatok szállítására vonatkozó uniós jogszabályok közel 50 éves múltra tekintenek vissza, és az utolsó jelentős átalakításra 2004-ben, közel 20 évvel ezelőtt került sor. Amint azt „a termelőtől a fogyasztóig” (Farm to Fork) stratégia, az európai Zöld Megállapodás (Green Deal) fenntartható mezőgazdaságra és élelmiszer-termelésre vonatkozó menetrendjében korábban bejelentette, a Bizottság 2023. december 7-én az állatok szállítás közbeni jólétére vonatkozó uniós szabályok eddigi legnagyobb reformjára tett javaslatot.

Az előterjesztést az is indokolta, hogy a döntéshozók arra jutottak, hogy a nemzeti szinten hozott intézkedések várhatóan nem vezetnek az állatjólét jelentős javulásához, illetve az állatjóléti szint tagállamonkénti különbségeinek további növekedéséhez vezetne, ha nem történik változás. Bár a területet már szabályozza az 1/2005/EK rendelet, továbbra is jelentős eltérések vannak a nemzeti szabályok között a kulcsfontosságú szempontok tekintetében (pl. a veszélyeztetett állatok tagállamon belüli szállításának feltételei, az exportra vonatkozó követelmények), amelyeket az élelmesebb gazdasági szereplők eddig ki is használtak - írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Fontos letisztázni az alapokat, hogy mire vonatkozik a javaslat! Ez a rendelet az állatok gazdasági tevékenységgel kapcsolatos szállítása során történő védelmére vonatkozó szabályokat határozza meg. Alkalmazni kell az Unión belüli, Unión belüli indulási helyről harmadik országba, harmadik országból az Unióba induló, valamint tranzitszállítmányokra is. A normaszöveg élő gerinces állatokra, lábasfejűekre és tízlábúakra vonatkozik. Érdemes a részletekről tájékozódni, mert például arra az esetre, amikor a gazda saját eszközzel saját állatait szállítja a szezonális legelők közt (vagy egyéb októl maximum 50 km távolságra), vagy az állatokat edzésre, kiállításra, versenyekre, lovas sport- és szabadidős rendezvényre viszik, akkor mindössze a legalapvetőbb általános rendelkezéseket kell alkalmazni. Ezeken az eseteken és a kivételeken kívül a gazdasági célú egyéb szállításra több és részletesebb szabály vonatkozik!

A csomag magában foglalja az állatokra szállítás közben jelenleg vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatát, ami javítani fogja az EU-ba és az EU-ból évente szállított 1,6 milliárd állat jólétét. A javaslat a következő kulcsfontosságú területekre összpontosít, amelyek elengedhetetlenek az állatok szállítás közbeni jólétének biztosításához:

  • Le fogják rövidíteni az utazási időket, és a nagy távolságokra történő szállítás során az állatokat pihenési, etetési és itatási időszakokra ki kell rakodni. Különleges szabályok vonatkoznak a vágásra szánt állatokra, valamint a sérülékeny állatokra, például az el nem választott borjakra és a vemhes állatokra.

- a maximális szállítási idő vágásra szánt állatok esetében 9 óra, egyéb állatok esetében 21 óra (10 óra után legalább 1 óra pihenővel) + 24 óra pihenő kirakodással + 21 óra (10 óra után legalább 1 óra pihenőidővel), valamint a helyigényre vonatkozó szabályok felülvizsgálata összhangban az EFSA véleménnyel. Ami a vágásra szállított állatokat illeti, a lehetőség várhatóan nem jár jelentős gazdasági hatással, mivel a 9 óránál hosszabb utazások közül viszonylag keveset hajtanak végre az EU-ban (fajtól függően a vágásra szállított állatok 0,3%-a és 3,4%-a tagállamok között).

- az el nem választott borjak maximális szállítási ideje 19 óra (9 óra + 1 óra pihenés + 9 óra), feltéve, hogy létezik hatékony takarmányozási rendszer (itt a Bizottság 5 éves átmeneti időszakot javasol, hogy minden szállító alkalmas technológiát tudjon beszerelni a teherautóba); és

- el nem választott borjak szállításához legalább 5 hetes életkor és 50 kg minimális súly (2 éves átmeneti időszak).

  • A különböző állatok számára rendelkezésre álló minimális férőhelyet növelni kell, és hozzá kell igazítani az egyes fajokhoz.
  • A szélsőséges hőmérsékleten történő szállításra szigorú feltételek vonatkoznak majd, beleértve a szállítás kizárólag éjszakára korlátozását is, ha a hőmérséklet meghaladja a 30 °C fokot. Ezenkívül, ha a hőmérséklet 0 °C alatt van, a közúti járműveket le kell fedni, és az állatszállító rekeszben kontrollálni kell a légmozgást, hogy az állatokat az út során megvédjék a szél hűtő hatásától. Ha pedig a hőmérséklet –5 °C alá csökken, a fenti intézkedéseken túl a szállítási idő nem haladhatja meg a 9 órát.
  • Szigorítani fogják az élő állatok Unióból történő kivitelére vonatkozó szabályokat, ideértve a harmadik országokban végzett ellenőrzések javítását is, hogy azok megfeleljenek az uniós normáknak.
  • A közlekedési szabályok végrehajtásának megkönnyítése érdekében a lehető legnagyobb mértékben kihasználják a digitális eszközöket (pl. a járművek valós idejű helymeghatározása, központi adatbázis).

Itt meg kell jegyezni, hogy a tervezet feltétlen előnyben részesíti az állatok helyben történő levágását, így az élő állatok szállítását a hasított testek és a hús szállításával helyettesítené. Ennek során ezek az intézkedések elősegítik a rövid ellátási láncok elvének megerősítését, miközben védik az állatokat azáltal, hogy megakadályozzák a hosszú -vágási célú- szállításokat.

A Bizottság most az Európai Parlament és a Tanács elé terjeszt két jogalkotási javaslatot. Az európai polgári kezdeményezéssel kapcsolatban az EFSA a Bizottság kérésére megkezdi tudományos értékelését, és 2025. márciusáig közzéteszi tudományos szakvéleményét. A Bizottság „a termelőtől a fogyasztóig” stratégiában bejelentett egyéb állatjóléti javaslatokkal kapcsolatos előkészítő munkát is folytatni fogja.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?