A gazdák Európa-szerte tiltakoznak egy sor sérelem miatt, többek között az Ukrajnából érkező, a tisztességtelen verseny szabályait áthágó mezőgazdasági termékek miatt. Éppen ezért sokan - különösen az Ukrajnával szomszédos országokban - azt mondják, hogy veszteségeket okoznak nekik az EU lépései, amelyek a "szolidaritási sávok" megnyitására, a vámok elengedésére és egyéb intézkedések bevezetésére irányulnak, hogy segítsék Kijevet a gabona piacra juttatásában, miközben megpróbálja elhárítani Oroszország invázióját - írta meg a Reuters. Lengyelországban például a gazdák februárban országos tüntetésekbe kezdtek, amelyek során blokkolták az Ukrajnával közös határokat, és megzavarták a kikötőket és az utakat.
A határok lezárása soha nem jó ötlet, még kevésbé egy olyan szomszéddal, akinek ekkora szüksége van az összeköttetésre. Amíg a megállapodásokat megfelelően hajtják végre, nem lehetnek problémák, és dolgozunk a végrehajtás megerősítésén. Más szóval, ellenőriznünk kell, hogy az üzemeltetők nem lépik túl a megállapodásokat, hogy csak kétoldalú műveleteket végezhetnek, vagyis hogy joguk van a tranzitra
- mondta Adina Valean, az Európai Bizottság közlekedési biztosa.
A közlekedési biztos szerint az uniós országok is nyerhetnek a kereskedelemből. Mint mondta, a Lengyelországból, Romániából és Szlovákiából Ukrajnába irányuló közúti export kétszámjegyű növekedést mutatott, amely meghaladta az Ukrajnából ezekbe az országokba irányuló áruforgalom növekedését.
Ez azt mutatja, hogy a határ menti országok számára is van jövedelmező kereskedelem
- mondta Adina Valean.
Ukrajna több mint 64 millió tonna gabonát, olajos magvakat és kapcsolódó termékeket exportált a szolidaritási sávokon keresztül a 2022 májusában történt létrehozásuk óta egészen januárig - tette hozzá az Európai Bizottság közlekedési biztosa. Csak januárban hárommillió tonna gabona haladt át - mondta -, ebből nagyjából 2,04 millió tonna Románián keresztül.
A gabonafélék közúton, vasúton és uszályon érkeznek Romániába a Dunán keresztül. Míg a romániai fekete-tengeri konstancai kikötőn keresztül történő tranzit januárban lelassult, a dél-európai országokba irányuló közúti és vasúti export az EU által finanszírozott vasúti beruházásoknak köszönhetően felgyorsult - mondta Valean. A Dunán keresztül történő tranzit azonban továbbra is a legjelentősebb maradt: havonta legalább 1,2-1,5 millió tonna gabona halad át a folyón, és további 0,5-0,7 millió tonna egyéb termék, például üzemanyag Ukrajnába. Adina Valean elmondta, hogy ukrán tisztviselők tárgyalnak román kollégáikkal három ideiglenes úszó bója telepítéséről a konstancai kikötőben, ami további 1 millió tonnával növelné a kikötő havi tranzitkapacitását.