Duplázik csúcskombájnoknál a New Holland: erősebb CR10 is érkezik az aratási szezonra az új CR11 mellé

Duplázik csúcskombájnoknál a New Holland: erősebb CR10 is érkezik az aratási szezonra az új CR11 mellé (x)

PR
A csúcskategóriát képviselő New Holland kombájnok terén tovább bővül a választék a 2024-es aratási szezonra. A 2023-as Agritechnica kiállításon a márka betakarítógép-vonalának éremesővel köszöntött zászlóshajója, a New Holland CR11 mellé ugyanis egy továbbfejlesztett, új top New Holland CR10 modell is elérhetővé válik a magyar gazdáknak is 2024-ben.

A hasonlóságoknál érdemes kiemelni, hogy az új CR10-est a belgiumi Zedelgemben található aratógép-kiválósági központban minden olyan új betakarítási technológiával is felszerelik, amelyek még a legnagyobb mezőgazdasági üzemek esetében is képesek fokozni a jövedelmezőséget az aratási költségek csökkentésével, amit a megnövelt termelékenység és tovább csökkentett szemveszteségi arány biztosít. Az egységes teljesítménynövelés érdekében mindkét New Holland kombájnt 61 cm-es átmérőjű ikerrotorokkal és a szemveszteség és tisztamag-minőség terén új szintet képviselő TwinClean rosta rendszerrel szerelik fel, amely megduplázza a gépek tisztítómű-kapacitását.

A két topkategóriás New Holland ikerrotoros kombájn közötti választás alapját az eltérő motorteljesítmény és gabonatartály-méret jelenti majd. A New Holland CR11 20000 literes kapacitását egy 15,9 literes FPT Cursor 16 motorblokk szolgálja ki 775 LE-vel, míg az új New Holland CR10 egy 12,9 literes FPT Cursor 13 erőforrással, 635 LE-s teljesítménnyel végzi majd az aratást a 16000 literes magtartályába.

Tetőtől talpig nagyobb termelékenységre tervezve

A New Holland csúcskombájnjait teljes egészében úgy tervezték, hogy könnyedén kezeljék a legkomolyabb terményáramot is. Az adapterméret 10,5-15,0 m között ideális ezekhez a New Holland kombájntípusokhoz, amely lehet fix, flexibilis vagy kitolható kaszaszerkezetű és hevederes behordású is – utóbbit javasolja maga a gyár is. Kukoricabetakarításhoz 12-16 soros vágóasztalokkal szerelhetőek a gépek, bármely fejszélességhez megtaláljuk az ideális ürítőcsiga kivitelt a kínálatban. Az eltérő vágóasztaligényeket három hajtástípus közül választva szolgálhatjuk ki – standard fix meghajtással, standard állítható meghajtással és állítható Heavy Duty rendszerrel. Állítható meghajtásnál a motor sebességváltóján lévő CVT meghajtóegység lehetővé teszi a keresztdobot és a ferdefelhordó sebességállítását a termés és a szántóföldi körülmények függvényében. A beadagolórotor/ferdefelhordó visszaforgató rendszerét egy hidromotor üzemelteti a fix meghajtású kombájnokon, míg az állítható sebességű kivitelnél CVT meghajtást használ.

A ferdefelhordó csatlakozó keret dőlésszöge – az oldalfaldőléshez hasonlóan –  az alapfelszereltségként a kabinból állíthatóvá vált. Innét a terményt a kipróbált hatékonyságú Dynamic Feed Roll beadagolórendszer viszi tovább, amelynél újdonságként szintén aktiválható a visszaforgató rendszer - a rotorhoz és a ferdefelhordóhoz hasonlóan –, ezzel is minimalizálva egy terménymegszorulás miatti leállás kockázatát. A Dynamic Feed Roll rendszer felgyorsítja és két egyenlő részre választva táplálja terménnyel a két, hosszanti irányban elhelyezett ikerrotort. A beadagolóegység előtti nagy kőgyűjtő vályú kézi erővel vagy opciósan távolról vezérelt hidraulikával is üríthető a gépekben.

A New Holland volt az első gyártó, amely 1975-ben, közel 50 évvel ezelőtt Twin Rotor (ikerrotoros) technológiájával két, hosszanti irányban elhelyezett rotorral forradalmasította a betakarítást.

Az idők során a műszaki kialakítás úgy fejlődött tovább, hogy megfeleljen az egyre magasabb elvárásoknak áteresztőképesség, szemveszteség, törtszemarány vagy szalmaminőség terén. Az új New Holland CR10 és CR11 modellekben a két 610 mm-es (24 hüvelykes) rotor átmérője és hossza tovább nőtt, így a terményáramoltatást, cséplést és leválasztást eddig még nem látott kapacitás mellett biztosítják. Mindegyik rotor 40 standard leválasztóelemet, 8 HX és 12 tüskés leválasztóelemet tartalmaz. A speciális leválasztóelemek és az agresszív oldalfalszög kombinációja gyorsítja a termény áthaladását a rotorkosáron a cséplési és leválasztási zónák között. A fülkéből távolról állítható szárnyas rotorborítások és az új szárnydizájn segítik a termény kidobását is, ha a rotorokat vissza kellene forgatni. Az új rotorkosarak egy lépcsőzetes dizájnnal, szélesebb kivitelben és magasabb szárnyas rotorborításokkal kaptak helyet a kamrában, ennek köszönhetően a kombájnok nagyobb terményszőnyeget képesek feldolgozni jobb energiahatékonysággal. A rotorkosár a korábban megismert kiviteltől eltérően több kisebb részből áll (2x3db cséplő és 2x6db leválasztó szekcióból), melyek cseréje így könnyebb.

Teljesen új TwinClean tisztítómű

Az új TwinClean tisztítóműben számos olyan újítás kapott helyet, amelyek növelik az áteresztőképességet és minimalizálják a szemveszteséget. Gyakorlatilag két egymást követő tisztítóműből áll, amely felső és alsó rostával, tisztamag-felhordóval rendelkezik egy nagyméretű előkészítő asztal köré építve megnövelt lépcsővel a felső rosta előtt. A légáramlást egy nagy teljesítményű szelelőventilátor biztosítja. Két automatikus keresztelosztó mechanizmus – egy az előkészítő asztalon és egy a felső rostán – garantálja az egyenletes tisztítómű-terhelést minden körülmény között. Két pár légnyomásérzékelő szenzor – egy pár az előkészítő asztalt egy pár a felső rostát felügyeli – folyamatosan követi a tisztítómű terhelését, észleli a bal és jobb oldali anyagáramlásban fellépő esetleges rendellenességeket. Egy oldalsó rázóasztal oldalirányú mozgással oszlatja el a terményt a teljes terménycsatorna szélességében. A tisztítómű ezzel képes javítani a terményáramban fellépő egyenetlen beadagolást, korrigál egészen 28%-os oldalirányú lejtésig. A gép teljes rostafelülete 8,76 m².

Határtalan szabadságot biztosító magtartályok

Az új New Holland csúcskombájnok figyelemreméltó gyorsasággal képesek kiüríteni a terményt, a CR11 modell 20000 literes gabonatartály mellett 210 l/mp kiürítési sebességre képes, a 16000 literes új CR10 esetében ez 159 l/mp teljesítmény. Az új keresztcsigás elzárási rendszerrel az ürítőcsigával akkor is befejezhető a kirakodás, amikor a gabonatartályból még nem ürült ki minden termény. A New Holland CR11 kombájnokban az opciós felszereltség részeként kikapcsolhatóvá válik az első keresztcsiga, amellyel 50%-kal csökkenthető a kirakodás sebessége, ez leegyszerűsíti a logisztikai teendőket a pótkocsiknál. Mindegyik ürítőcsiga-vég kabinból billenthető a megfelelő ürítési pozícióba, a precíz pótkocsitöltés érdekében.

Ideális melléktermék-kezelés extrém vágásszéleséghez és nagy szalmamennyiséghez

A New Holland CR10 és New Holland CR11 kombájnokat standard, beépített szalmaszecskázókések mellett opciósan egy finomaprításra képes egységgel is felszerelhetjük. Az alap szalmaszecskázó késkészlettel száraz körülmények között dolgozhatunk, a finomaprító kések pedig nagy szalmamennyiség esetén is egyenletes szórásképet garantálnak a vágóasztal teljes szélességében.

A standard szecskázódob 60 fix vágókést tartalmaz, amelyek munkáját 52 ellenkés segíti percenként 3000-es fordulattal végezve az aprítást, a szalma szórását az egység 800-as percenkénti fordulaton végzi. A standard felszereltségben az ellenkéseket kézzel, míg opciós felszereltségben akár távolról, hidraulikusan is állíthatjuk. A két hidraulikusan meghajtott 800 mm-es, egyenként három lapáttal felszerelt tárcsával akár 15 méteres szélességig szétteríthetjük a felaprított anyagot a kombájnnal. A szórók mögött elhelyezkedő terelőlap állandó pulzáló mozgással segíti a szórást, amely teljesen egyenletes marad a teljes vágási szélességben.

Az opciós szecskázódob egy 500 mm-es, két sor tüskével és két sor késsel, valamint aprítótálcával kezdődik, amit 6 sorban elhelyezve 88 vágókés és 67 ellenkés követ. A szecskázó alacsony (900 fordulat/perc) és magas (3600 fordulat/perc) sebességgel is üzemelhet, karbantartás estén a szabad mozgatást megkönnyítő semleges állásra is képes. A hidraulikus hajtású, 970 mm-es átmérőjű ikertárcsákat ebben a kivitelben 5 lapáttal szerelik, amelynek köszönhetően a mellékterméket akár 18 méteres távolságra képes kiszórni a gép. A standard kivitelhez hasonlóan egy oszcilláló terelőlap kapott helyett a szórók mögött, amely így szintén a teljes vágási szélességben képes szétoszlatni a szármaradványt és a pelyvát. Az IntelliSpread opcióban a gép radarok segítségével méri fel a maradékanyag valós szélességét, majd emberi beavatkozás nélkül optimalizálja a bal és jobb oldali szóró teljesítményét az egységes szóráskép fenntartásához. A további opciós felszereltségbe távoli beállítási lehetőséget választhatunk a szecskázódob terelőlemez, a fordulatszám és az ellenkések állításához is. A kombájnokat opciósan szecskázó terhelésérzékelővel is elláthatjuk, amely folyamatosan tájékoztat az egység energiafelhasználásáról, így lehetőségünk van optimalizálni a folyamatokat a szecskahosszúság függvényében. A rendszerrel a gépkezelő maga dönt, hogy áteresztőképesség, szecskaminőség és fogyasztás függvényében milyen arányokkal végzi a betakarítást.

Technológia plusz kényelem a könnyebb betakarításért

A megújult dizájnú kabintető alatt található New Holland CR10/CR11 fülke, amelyet a fellépő mellett elhelyezett 25 literes, beépített szappanadagolós kézmosótartállyal is felszerelnek, még számos kényelmi újdonságot tartogat a kezelőknek. A kezelést dupla, 12 collos IntelliView érintőképernyővel egyszerűsítettek le. A jobb oldali konzolon található elsődleges monitor a kombájn legfontosabb funkcióinak vezérlését, felügyeletét biztosítja, míg az A-oszlopon található másodlagos monitoron a hozamtérképezési és kormányzási funkciók kaptak helyet. Mindkét kombájnt három kamerával szerelik fel, amelyekkel hátrafelé, a gabonatartályra és az ürítőcsiga kiömlőnyílására láthatunk rá, mindezt opciós felszereltségben 360°-os madártávlati kamerával és pótkocsikamerával egészíthetjük ki. A külső kamerák képeit tetszés szerint bármely monitoron megjeleníthetjük. A kezelő még több funkciót vezérelhet a fülke kényelméből ezek között találjuk a rotorokat, a szecskázót és az ürítőcsigát, a Dynamic Feed Roll beadagolórendszer- és a visszaforgatórendszer-vezérléseket is. A fülke számos további részlete is megújult, ezek közé tartoznak a fékpedálok, a lábtartók, a luxus kormánykerék, a prémium-szövetek alkalmazása, a bőrülés, továbbá a sorba a többzónás, padlóhűtésre képes klímaberendezés is beletartozik.

Az új Bluetooth fejegységnek köszönhetően a tetőkárpitban található kezelőszervvel vagy az IntelliView monitorokkal is kezelhetjük a rádiót vagy a csatlakozott mobileszközöket. A kombájnok új visszapillantótükrei szélesebb látószöget biztosítanak, ezek közül a jobb oldali tükör opcionálisan elérhető elektronikusan behajtható kivitelben, míg a szélvédő tisztítását plusz fellépők teszik kényelmesebbé.

Egy minden igényt lefedő világítási csomag négy LED-es sárga jelzőfényt (kettőt elöl és két szalagot hátul), 13 fülkére szerelt LED-es munkalámpát, két szórt LED-es lámpát, egy ürítőcsiga LED lámpát, egy gabonatartály LED lámpát, nyolc hátsó LED-es munkalámpát, két LED-es oldalvilágítást, három LED-es alváz fényszalagot, két szervizelést segítő LED-es motorvilágítást és egy LED-es rosta fényforrást tartalmaz. A fülkére opcionálisan 36 000 lumen fényerejű, 500 méteres hatótávolságú reflektorok is felerősíthetőek, valamint elérhető egy további hordozható munkalámpa is.

Precizitás a teljesítménnyel összhangban

Az új CR10 és CR11 New Holland kombájnokat a legnagyobb mezőgazdasági üzemek igényeinek megfelelő precíziós gazdálkodási technológiai csomaggal látják el. A Core PLM Intelligence csomag minden gyakran választott funkciót biztosít, ilyen például az IntelliSense cséplésautomatizáció, amely a kezelő által választott betakarítási stratégiához igazodva vezérli a gépet (Minimális Veszteség, Legjobb Minőségű Tisztamag, Maximális Kapacitás vagy Állandó Kapacitás opciók közül választhatunk). A második lehetőség az Advanced PLM Intelligence csomag, amely a haladó igényeket szolgálja ki a precíziós mezőgazdaságban.

Az IntelliSteer automata kormányzáshoz és egyéb funkciókhoz, például a terméshozam- és szemnedvesség-méréshez szükséges jelkorrekciós csomagok gyárilag két pontossági szinttel érhetőek el, három beállítással.

Az opcionális IntelliField szoftveren keresztül a tulajdonosok és a kezelők ingyenesen, azonnal megkapják a táblaadatokat, és megoszthatják a táblahatárokat, nyomvonalakat, a már befejezett részeket, leegyszerűsítve a munkát, ha egyszerre több géppel dolgozunk ugyanazon a területen.

A legmostohább körülményekhez fejlesztett hajtáslánc

A New Holland CR10 és New Holland CR11 kétfokozatú hidrosztatikus sebességváltóval és TerraLock félautomata differenciálzárral rendelkezik, amely kézzel kapcsolható be, és automatikusan kikapcsol a kormányzási szög és a haladási sebesség függvényében. A SmartTrax-szal felszerelt modellek háromféle nyomtávú heveder szélességgel kaphatók: 660 mm/26 hüvelyk, 810 mm/32 hüvelyk és 910 mm/36 hüvelyk, gumis vagy hidraulikus rugózással. A gép teljes szélessége 3,49 m, 3,79 m és 3,99 m. Bizonyos országok számára széles nyomtávú kivitel érhető el 910 mm/36 hüvelykes futóművel kombinálva, 4,8 m-es teljes gépszélességgel.

Ahol a kerekes erőgépet részesítik előnyben, a New Holland és a Michelin közösen fejlesztette ki az új 900 mm széles, 2,32 m átmérőjű gumiabroncsokat (VF 900/65 R46) a minimális tömörödés és a maximális vonóerő elérése érdekében. Az alternatív abroncsválasztékban a VF 800/70 R46 (2,32 m átmérő) és a VF900/60 R38 (2,05 m átmérő) szerepel. A hátsó gumiabroncsok mind a hagyományos futóműves, mind a hevederes kombájnok esetében 500 és 750 mm közötti szélességben rendelhetők.

Az új CR 10 motorja egy hathengeres, 12,9 literes, turbófeltöltős FPT Cursor 13, amelyet 1300 literes üzemanyagtartály táplál, míg a CR 11 erőforrása a 15,9 literes FPT Cursor 16, szintén hathengeres, turbófeltöltős, 1500 literes üzemanyagtartállyal.

A gépek erőforrásainak maximális teljesítménye 635 LE és 775 LE. Az új kialakításban a motorblokkokat a maximális hatékonyság érdekében hosszirányban és a rotorokkal azonos szögben helyezték el, a hűtőrendszer pedig a gabonatartály mögül szívja be a levegőt. A CR 10 két, a CR 11 három hűtőventilátorral készül. Minden kipufogócső/turbó/utánkezelő berendezés teljes körben szigetelt, hogy a forró alkatrészek felületi hőmérséklete csökkenjen. Az aratómotor fordulatszáma 1900 fordulat/perc, ami alacsony zajszintet és minimális üzemanyag-fogyasztást eredményez. Közúti üzemmódban a motor fordulatszáma 1300 fordulat/perc, ami maximális haladási sebességet biztosít minimális üzemanyag-fogyasztás és zajszint mellett.

Minden meghajtás közvetlenül a motor hátsó részéhez csatlakozó sebességváltón adódik át, ami minimalizálja a csúcskombájnok energiaveszteségét. A könnyű hozzáférhetőség érdekében a motorolajszűrő a motor jobb oldalán helyezkedik el, míg a légszűrő kényelmesen a kombájn vázának bal oldalán található, és a földről a motortérre való felkapaszkodás nélkül eltávolítható.

Az opcionális magasnyomású levegőrendszer a motorra szerelt egyhengeres kompresszorból és tartályból áll, 10 m-es tekercselt tömlővel és a szerszámosláda mellett tárolt légpisztollyal. Ez öt kifúvónyílást lát el, amelyek a vezetőfülke ajtajánál, a kezelőplatform alatt, az akkumulátortartó doboz mellett, a motortérben és a hátsó létránál találhatók. A motorkiegészítők közé tartoznak az egyes forgó porszűrőkre szerelt kefék, amelyek folyamatosan letisztítják a kukorica/siló és a napraforgó által termelt nehéz port.

A CR10 és CR11 New Holland kombájnok teljesen új hidraulikus rendszerében a hidraulikacsövek a jobb hozzáférhetőség és az egyszerűség érdekében külön erre a célra szolgáló csatornákban vezették el. A betakarítási munkavégzéssel kapcsolatos összes hidraulikus meghajtás mechanikusan a főhajtómű kuplungja segítségével automatán szétkapcsol pl. a gép beindításakor vagy a vonulási üzemmód aktiválásakor. Ezzel csökken a hidraulikus közegellenállás és akár 20 LE/15kW teljesítményt takarítunk meg. A terhelésérzékelő szivattyúk alkalmazásával tovább csökken a hidraulikus teljesítményigény és javul a hatékonyság. Az olajszűrést is továbbfejlesztették a teljes hidraulikarendszerben a fokozott üzembiztonság és a csökkentett karbantartási igény érdekében.

(x)

Címlapkép forrása: Egyéb
NEKED AJÁNLJUK
Van remény? Feltámadhat még a magyar málna?

Van remény? Feltámadhat még a magyar málna?

Bár az utóbbi évtizedekben csökkent a bogyós gyümölcsültetvények mérete, a megváltozott klimatikus körülmények között is van létjogosultsága e növényi kultúrák termesztésének.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?