A Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetséget (MAGYÜSZ) a HelloVidék-nek elmondta, hogy nem tartják nyilván a fogyasztói szokásokat sem a főváros-vidék viszonylatban, sem a különböző bolttípusok szerint. Csak az összesített forgalmi adatokat rögzítik. Természetesnek tartják, hogy az egyes régiókban a helyi vizet részesítik előnyben, mivel ezek fogyasztói árát nem növeli a nagy távolság miatti szállítási költség. Tapasztalataik szerint a különböző ásványvíz típusok fogyasztását nem befolyásolják a szezonális hatások; mindenki azt issza, amit kedvel. A különböző vízfajták közül a szénsavmentes vizek fogyasztása a legnépszerűbb, regionális különbségek nélkül.
Kozák Krisztina, a Mizse ásványvíz gyártója, a Magyarvíz Kft. Marketing vezetője elmondta, hogy tapasztalataik szerint jelentős különbségek vannak a fővárosi és vidéki vásárlási szokások között. Elsősorban a vásárlások értéke és gyakorisága tér el. Budapesten a 15.000 Ft feletti kosarak aránya 18,6%, míg vidéken csupán 5,9%. A nagy kosarak értéke Budapesten 29.748 Ft, míg vidéken 13.351 Ft.
Egy átlagos budapesti vásárló havonta 97 ezer forintot költ, ezzel szemben vidéken ez a szám 47 ezer forintra tehető.
Mindkét csoportban jellemző a hűségkártyák és hűségpontok gyűjtése. Az utóbbi időben mindkét szegmensben csökkent a kosarak mérete, és az összetételük is változott, az olcsóbb áruk irányába tolódott el. A vidéki lakosok inkább a jobb ár-érték arányú termékeket részesítik előnyben. A rendelkezésre álló adatok szerint az egyes régiók természeti adottságai, például a helyi források elérhetősége, nem befolyásolják az ásványvízfogyasztás mértékét. Az ásványvíz szektorban nem jellemző a márkahűség; a vásárlók elsősorban az árat nézik, fontos számukra, hogy a termék elérhető legyen helyben, hazai legyen és finom ízű. Ebben nincs különbség a főváros és a vidék között. A szénsavas és szénsavmentes ásványvizek tekintetében nem jellemző a szezonalitás.
A korábbi „szóda” kultúrát, ahol a szénsavas vizet keresték, leváltotta az egészségtudatosság. Ennek eredményeként a mentes ásványvizek aránya már 60% a szénsavasok rovására. Az ízesített ásványvizekre is nagyobb a kereslet a melegebb hónapokban.
Dávid Dóra, a Szentkirályi Magyarország brand managere elmondta, hogy a fővárosban a nagy szupermarketek és hipermarketek dominálnak, amelyek széles választékkal és gyakori akciókkal várják a vásárlókat. Az online vásárlás a kényelmi szempontoknak köszönhetően egyre népszerűbb Budapesten, és ezek a lehetőségek akár egyszerre nagyobb mennyiségű ásványvíz vásárlására is ösztönözhetik a fogyasztókat. Ezzel szemben vidéken a helyi boltok és piacok fontos szerepet játszanak, szupermarketek csak kisebb mértékben elérhetőek, ahol a vásárlók általában ritkábban vásárolnak, de egyszerre nagyobb mennyiségben.
Általánosságban elmondható, hogy Budapesten az emberek gyakran egészségtudatosabbak, ami befolyásolja az ásványvízfogyasztási szokásaikat: szívesebben választják a szénsavmentes, kalóriamentes vagy alacsony kalóriatartalmú ízesített ásványvizeket. A vidéki lakosság számára vonzó lehet helyi forrásból származó termékeket választani, hagyományosan az itt élők pedig inkább a szénsavas ásványvizeket részesítik előnyben. Ráadásul nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fizetőképesség is jelentősen befolyásolhatja a regionális fogyasztási szokásokat.
Magyarország kiemelten gazdag ásványvízforrásokban, ezek elhelyezkedése azonban inkább kis mértékben lehet hatással a fogyasztási szokásokra. A piacot leginkább a kereskedelmi hálózatok elhelyezkedése befolyásolja. Megfigyelhető, hogy a nyári hónapokban megugrik a szénsavas ásványvizek iránti kereslet. A szénsavmentes ásványvizek egész évben népszerűek, hiszen ez sportoláshoz is kiváló, nem terheli az emésztőrendszert és kiváló a mindennapi folyadékpótlásra.
Az ízesített ásványvizek népszerűsége nyáron jellemzően szintén megugrik. Az egészségtudatos trendek előretörésével láthatóan azonban egész évben egyre népszerűbbek ezek a termékek alacsony kalóriatartalmuknak köszönhetően.
A szénsavas és a szénsavmentes ásványvizek népszerűsége fej-fej mellett halad Magyarországon, hiszen különféle alkalmakból eltérő variánsokat választanak a fogyasztók – főétkezéseknél gyakran inkább a szénsavas változat kerül előtérbe, sportolásnál pedig a szénsavmentes a kedveltebb. Az ízesített ásványvizek szintén egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb generációk körében.