Elképesztően elszállt az olívaolaj ára az utóbbi időben, a szélsőséges időjárás itt is megtette a hatását. Jól látszik ez a hamisításokban is, hiszen míg 2018 első negyedévében az EU mindössze tizenöt címkézési hibára, potenciális csalásra és szennyezett olajra vonatkozó bejelentést regisztrált, idén az első három hónapban már ötvenet - és ezek csak azok az esetek, amiket a tagállamok észleltek és jelentettek az EU egészségügyi főigazgatóságnak.
A drámai folyamatok már évek óta tartanak. A Statista adatai alapján a 2021-2022-es szüret után 3,3 millió tonna olívaolajat állítottak elő világszerte, egy évre rá már csak 2,4 millió tonnát, és az első becslések szerint a legutóbbi szüretben tovább csökkent a termesztés 2,3 millió tonnára - írja a lap.
Mivel az Európai Unió vezető szerepet tölt be a piacon, így egyáltalán nem mindegy, hogyan sikerül kezelnie a problémákat. Márpedig van belőlük bőven: a termelők dolgát a hőhullámok, a csapadékhiány és a nehézkes öntözés mellett a gyakori erdőtüzek és a madarak okozta károk is egyre nehezítik, olyannyira, hogy a kisebb termelők között gyakori jelenség, hogy le se szedik a termést, annyira nem érné meg foglalkozni vele kis mennyiségben. Mára rég nem látott készlethiány alakult ki Európában, a lánc végén a fogyasztó pedig az extrém mértékű inflációból érzi a zavarokat.
A 2022-2023-as uniós termelésben mindössze 1,4 millió tonnát produkáló szüret rég nem látott mértékű visszaesést hozott, utoljára a 2014-2015-ös szüret volt hasonlóan rossz. Tízéves távlatban ez az adat a harmadik legrosszabbnak számít, és messze elmarad mind a 2012 és 2024 közötti átlagtól (1,86 millió tonna), mind a 2021-2022-es rekordszürettől.
2022 nyár végén a világpiaci ár is kilőtt, a tonnánkénti 4000 dolláros ár tavaly nyár végére elérte a 9000 dolláros sávot, és idén júniusban is meghaladta a 9100-at. Ráadásul a termékek árában hatalmas a szórás, a nagyüzemi, gyenge minőségű olajnál a minőségi termelői verziók drágábbak, hiszen míg a nagyüzem 4 kilogramm bogyóból készít egy liter olajat, a minőségi termelő 10 kilóból. A költségekre aztán még rájön a címkézés, a palackozás, a szállítás és a marketing.