A szolnoki székhelyű NEFAG Zrt.-nél jelezte több vásárló, hogy a cég nevében kiállított szállítólevelekkel igyekeznek a megrendelt tűzifáért előre utalást kérni. A megküldött facebook profilt és a szállítóleveleket összevetve az erdőgazdaság által adott információkkal, gyorsan nyilvánvalóvá vált a hatóság számára, hogy újra képzett csalók állnak a háttérben. A tűzifacsalók a Facebook-on Kató Tamás profilnév alatt hirdetnek, a következő telefonszámmal: 30/071-5176. A telefonos próbavásárlás során a kedves női hang jelezte, hogy a hirdetés szerint van eladó tűzifájuk és igen, rendelkeznek EUTR technikai azonosító számmal. Amikor az ellenőr kérte, hogy ezt legyen szíves megadni, közölte: nem adhatja meg, mert akkor azt ellophatja, felhasználhatja rossz célokra valaki. Miután az ellenőr azonosította magát és jelezte, hogy az EUTR azonosító nyilvánosan kereshető adat, a csaló azonnal bontotta a vonalat - írja a Nébih.
A Nébih figyelmezteti a lakosságot: senki ne rendeljen a 06-30/071-5176-os telefonszámon, valamint ne utaljon a 12100011-11260435 és a 10700048-75412465-51100005 számlaszámokra. A szállítóleveleken a NEFAG Zrt. valós adatai szerepeltek (cím, adószám, cégjegyzékszám), tehát azokkal visszaéltek a csalók. Azonban a bankszámlaszám már nem az állami erdőgazdaságé volt, hanem Bakos Sándor Roland neve volt feltüntetve.
Hogyan lehet elkerülni a csalókat?
A csalásokhoz és jogszerűtlen hirdetésekhez használt adatokat, valamint telefonszámokat a Nébih kereshető formában közzéteszi, így ebben a listában érdemes először ellenőrizni a tűzifahirdetésekben megadott telefonszámokat. A túl alacsony ár is intse óvatosságra az érdeklődőket, nézzék meg a környéken szokásos árakat.
Fontos tudni, hogy a szállítási költségek nagyon magasak, így azokat a hirdetéseket, amelyekben nem egy konkrétan lehatárolt területre, hanem az egész országra vagy teljes országrészekre kínálnak tűzifát eladásra, fenntartással kell kezelni. Ez ugyanis annak a jele, hogy a kiszállított tűzifával nagy valószínűséggel átverik a megrendelőt, hiszen a tűzifa-eladások egyik jelentős árnövelő tényezője a szállítási távolság, amelynek a költsége meg kell, hogy térüljön. Emellett a messziről jött fuvarost sokkal nehezebb utolérni, mint a helyi illetőségűt, akinek telephelye is van.
A tűzifavásárlás 15 pontos ellenőrzőlistája ide kattintva olvasható. A telefonon történő tűzifarendelés során pedig érdemes tisztázni, hogy az alábbi kérdésekre az eladó hajlandó-e és tud-e válaszolni:
- Bejelentkezett Ön a Nébih hatósági nyilvántartásába tűzifa-kereskedőként vagy erdőgazdálkodóként? Ha igen, milyen azonosító számot kapott, és ennek megfelelően, mi az erdőgazdálkodói kódja vagy az EUTR technikai azonosítószáma? A hirdetésben szereplő vagy a telefonon megadott EUTR technikai azonosító szám valódisága ellenőrizhető a Nébih honlapján (http://portal.nebih.gov.hu/felir-kereso).
- Ha reklamációm lenne a tűzifával kapcsolatban, abban az esetben kit kereshetek, milyen címen és telefonszámon?
- Ön rendelkezik telephellyel, ahol megnézhetem előzetesen a tűzifát?
- A tűzifa-szállítmány mellé hoznak szállítójegyet, amin szerepel: az Önök neve és címe, EUTR azonosítója; a tűzifa fafaja, mennyisége, az autó rendszáma, amivel hozzák a fát; a sofőr neve és címe; valamint az a hely, ahonnan a fát szállítják?
- Kérem, amikor elindulnak hozzám a fával, telefonon hívjanak fel, és adják meg a teherautó rendszámát, mert csak az azzal érkező szállítmányt fogadom!
Ha ezekre a kérdésekre a hirdető nem hajlandó vagy nem tud válaszolni, esetleg nemleges választ ad, vagy nem a megadott EUTR azonosító számhoz, erdőgazdálkodói kódhoz tartozó néven hirdetik a tűzifát, akkor attól a személytől kockázatos a vásárlás!