A 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 87. § (2) rögzíti, hogy a fejlesztéspolitikai intézményrendszer által meghirdetett felhívásokra benyújtott támogatási kérelemhez csatolt nyilatkozatot minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással, vagy - a felhívásban meghatározott - azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással (AVDH) kell hitelesíteni.
Az AVDH szolgáltatás kivezetése így érinti a pályáztatási rendszert, mivel a támogatást igénylői kör egyik jelentős része, a kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) és egyéb szervezetek számára - amennyiben még nem rendelkeznek minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással - szükséges lehet új hitelesítési folyamat, az ePapír szolgáltatás igénybevétele a támogatási kérelmek benyújtásához. Ugyanakkor önkormányzatoknak és közfeladatot ellátó államigazgatási szerveknek továbbra is lehetőségük van „ügyintézői” AVDH-DHSZ használatára. A fentiek alapján 2025. január 1-től a támogatási kérelemhez csatolandó nyilatkozatot a támogatást igénylő két módon hitelesítheti:
- minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy
- ePapír szolgáltatással vagy AVDH-DHSZ használatával kell hitelesítenie.
Az operatív program keretében meghirdetendő felhívások kiválasztási szempontrendszere a nyilatkozat megfelelő módon történő hitelesítését - a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 101. § (2) bekezdése alapján - nem hiánypótoltatható jogosultsági szempontként rögzíti a következő módon: „az irányító hatóság nem rendelhet el hiánypótlást, ha a támogatást igénylő azonosítására szolgáló nyilatkozat a felhívásban meghatározott módon nem került aláírásra vagy az a támogatási kérelem mellékleteként nem került benyújtásra”.
Mivel a támogatáspolitikai intézményrendszer elkötelezett abban, hogy a támogatást igénylők számára a lehető legtöbb segítséget adhasson a támogatási kérelmek benyújtása során, ezért szükségesnek látták felülvizsgálni a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendeletben rögzített szigorú szabályozást a megfelelő módon hitelesített nyilatkozat hiánypótlási lehetőségével kapcsolatban.
A felülvizsgálat eredményeképpen, a megváltozott gyakorlat miatt szükséges a támogatást igénylők számára hiánypótlási lehetőséget biztosítani annak érdekében, hogy a támogatási kérelmet ne kelljen az új gyakorlatból adódó esetleges nehézségek miatt elutasítania az intézményrendszernek. A döntés értelmében így módosul a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 101. (2) bekezdése is. A jogszabály módosítást szükséges átvezetni a felhívások értékelési szempontrendszerében is (a hiánypótolhatóság biztosítása).
Hangsúlyozzák, hogy a döntés következtében a nyilatkozatra felhívásokban található vonatkozó jogosultsági szempont - hogy a támogatást igénylő által benyújtott nyilatkozat a felhívásban előírt módon került aláírásra vagy hitelesítésre, az aláírás hiánytalan, érvényes és hiteles - továbbra is a támogatásra való jogosultság feltétele marad. A jogszabályváltozás alapján kizárólag a nyilatkozat egyszeri hiánypótlására adunk csak lehetőséget, és annak nem teljesítése vagy nem megfelelő módon történő teljesítése esetén az irányító hatóság a támogatási kérelmet érdemi vizsgálat nélkül továbbra is el fogja utasítani. A fenti módosítások miatt szükséges dokumentumváltozásokról és az támogatást igénylők tájékoztatásáról az intézményrendszer gondoskodni fog.