A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2024 decemberében egy liter 100%-os dobozos narancslé átlagára elérte az 1170 forintot Magyarországon. Ez az ár jelentős emelkedést mutat az elmúlt évekhez képest. Bár a diszkontokban valamivel olcsóbban is beszerezhető a termék, a márkás narancslevek ára már az 1500 forintos határt is átlépi.
Az áremelkedés hátterében elsősorban a világ legnagyobb narancstermelő és -exportáló országában, Brazíliában tapasztalható problémák állnak. Az országot sújtó rendkívüli szárazság és az Amazonas-medencében pusztító történelmi aszály komoly károkat okozott a narancstermelő régiókban. Emellett a citruszöldülés nevű bakteriális fertőzés is tizedeli az ültetvényeket. A Fundecitrus, a brazil citrustermelőket és gyümölcslégyártókat tömörítő szervezet becslése szerint
2023-ban a narancsfák 38 százalékán mutatkoztak a fertőzés jelei, ami több mint a felével nagyobb arány az előző évhez képest.
Ez a probléma nem csak Brazíliát érinti, hanem az Egyesült Államok harmadik legnagyobb narancslégyártó államát, Floridát is, ahol a hurrikánok súlyosbítják a helyzetet. A termelés csökkenése miatt kimerültek a gyártók raktárkészletei, ami tovább emelte a fogyasztói árakat. Bár más országok, mint Mexikó és Dél-Afrika, igyekeznek növelni termelésüket, ez nem elegendő a kieső mennyiség pótlására.
Magyarországon a narancslé ára 2021 és 2024 között csaknem 90 százalékkal emelkedett. A drágulás még 2024-ben is folytatódott, amikor más élelmiszerek ára már mérséklődött. A világpiacon a narancslé határidős ára tavaly több mint 50 százalékkal nőtt, 2022 óta pedig megnégyszereződött. A szakértők előrejelzései szerint a 2024/2025-ös szezonban Brazíliában várhatóan 15 százalékkal kevesebb narancsot termelnek majd, mint az előző évben. Ha a klímaváltozás és a citruszöldülés miatt ez a mennyiség tovább csökken, újabb áremelésekre lehet számítani.
A magas árak miatt elképzelhető, hogy a narancslé sokak számára luxuscikké válik, ami csökkentheti a keresletet. Közben a termelők új, ellenállóbb fajták nemesítésével és narancsszerű citrushibridekkel kísérleteznek. Egyes cégek alternatív megoldásként mandarinlevet dobtak piacra, hogy hasonló terméket kínálhassanak a vásárlóknak.