Egyre szűkülő piacon kell boldogulnia a magyar pálinkafőzdéknek

Egyre szűkülő piacon kell boldogulnia a magyar pálinkafőzdéknek

agrarszektor.hu
Egyre szűkülő piacon kell boldogulnia a pálinkafőzdéknek Magyarországon, ezt pedig csak a korábbiaknál több munkával, nagyobb kreativitással és hatékonysággal lehet elérni - mondta el Czakó Mónika, a Bestillo Pálinkaház cégvezetője. A szakember rámutatott, hogy bár a pálinka forgalma 2010-es évek elején volt a csúcson Magyarországon, mostanra ez is visszaesett, külföldön pedig nincs értékelhető kereslet iránta, de beszélt arról is, hogy mely pálinkák keresettek itthon, illetve hogy miért kezdtek bele a ginfőzésbe Boldogkőváralján.

Egy egyre szűkülő piacon kell helytállni

Volt egy időszak, a 2010-es évek elején, amikor csúcson volt a pálinka összértékesítése, több marketing aktivitás volt (kormányzati és piaci egyaránt), a fiatalok körében is sikk volt pálinkát inni – mondta el az Agrárszektor megkeresésére Czakó Mónika, hozzátéve, hogy ez a lendület több éven át tartott, de aztán kifulladt. A szakember szerint olyan, mintha össztársadalmi szinten már nem lennénk büszkék a nemzeti italunkra, miközben egyéni szinten sokan esküsznek a házi pálinkára. Czakó Mónika szerint ugyanakkor a minőségi termékeket kellene keresni, függetlenül attól, hogy házi vagy kereskedelmi tételben állítják-e elő, illetve hogy egy- vagy kétlépcsős technológiával készült-e az adott szeszes ital.

Mivel a mi márkáink a kereskedelmi láncokban nincsenek jelen, a koronavírus alatt a határzár, illetve a HoReCa-szektor zárva tartása nagy mértékben nyomott hagyott a forgalmunkon. A nagyobb főzdék közül ez talán minket rázott meg a legjobban, mert a többiek termékei valamelyik lánc, multi polcain elérhetőek voltak, és el tudtak jutni a fogyasztókhoz

- árulta el Czakó Mónika.

A szakember elmondta, hogy 2021-ben sikerült visszakerülniük a pandémia előtti bázisukra, azóta kisebb ütemben bár, de évről évre tudtak növekedni. Azonban minden év kihívás: sokkal több munkával, magasabb szintű kreativitással, a hatékonyabb működési lehetőségek folyamatos kutatásával tudják ezt teljesíteni. Szinte minden héten bezár olyan üzlet vagy étterem, ahol szerepeltek a tételeik, így ezek helyett újat kell keresni és találni, mindezt egy szűkülő piacon és egyre inkább kiélezett versenyben. Czakó Mónika rámutatott, hogy a termékeik a felső-közép, illetve attól magasabb jövedelmű felnőtt fogyasztókat célozzák, és ez a réteg az elmúlt időszakban inkább szűkül, mint növekszik.

A pálinkára gyér a kereslet, a gin iránt nagyobb érdeklődés van külföldön

A Bestillo Pálinkaház a termékeit több országba exportálja: így például Angliába, Németországba, Olaszországba, Spanyolországba, Svájcba és Franciaországba is. A vállalkozás vezetője ugyanakkor rámutatott, hogy ez a volumen tekintetében nem jelentős, és inkább a gint keresik, nem a pálinkát. A pálinka Magyarországon világhírű, de sajnos nem nemzetközi kategória – tette hozzá a szakember.

Egy-egy főzdének lehetetlen egyedül létrehozni a pálinka termékkategóriát, ahhoz több márkára lenne szükség, de az ágazatban nincs se összefogás, sem pedig tényleges érdekképviselet. Az olyan állami segítség, mint ami például a bor kapcsán fellelhető a médiában, az ezt a termékkört, ami hungarikum és egyébként jövedéki adót termel, messze elkerüli

- közölte Czakó Mónika.

A magyarok a hagyományos ízeket kedvelik, az egzotikumok csak kiegészítők lehetnek

A szakember beszélt arról is, hogy Magyarországon értelmezhető volument csak a hagyományos ízekből (szilva, kajszi, körte) lehet elérni, a különlegesebb ízek a forgalmazási pontokon szükségesek kiegészítésként, de volument azokból nem lehet produkálni. Czakó Mónika elárulta, hogy mivel az alapanyagon múlik a végtermék minőségének jelentős része, ezért annak érdekében, hogy az alapízekben csúcsminőségű terméket tudjanak előállítani, kajsziból és szilvából saját fajtaszelektált ültetvényük van.

A pandémia alatt született a ginfőzés elképzelése

Arra a kérdésre, hogy miért vágtak bele a ginfőzésbe, Czakó Mónika elmondta, hogy szeretik ezt a kategóriát, és jó kiegészítő terméknek tűnt a portfóliójukba. Elsődlegesen a fiatalokat célozták meg vele, mert ők egy olyan célcsoportot alkotnak, ahol a pálinka mostanra már nem erős, de volt egy divathullám is, amikor „menő lett” a gin. Az új termék megalkotása kapcsán a szakember úgy fogalmazott, hogy

a koronavírus-járvány alatti válságmenedzselés miatt lelkileg jó volt valamit építeni, valami jövőbe mutatót csinálni. A gin ráadásul külön beruházást nem igényelt, a meglévő eszközparkunkkal elő tudtuk és tudjuk állítani. Ami pedig végképp nem elhanyagolható szempont, hogy nekem is lett egy termékem, vagyis bekerült egy csajos termék a portfóliónkba.

Mi várható 2025-ben?

Czakó Mónika kifejezetten borúlátó volt az ágazat jövőjét illetően. A 2025-ös év szerinte még nehezebb lesz, mint amilyenek az előzőek voltak. Ennek talán a legerősebb jele a vendéglátóipari helyek bezárása. A tapasztalatok sajnos azt mutatják, hogy több hely zár be, mint amennyi kinyit.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Portfolio Agrárium 2025
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye
EZT OLVASTAD MÁR?