Ahol a hazai az első

Agro Napló
Tanyasi porta kapirgáló tyúkokkal, kukoricával etetett malacokkal, szabadban tartott borjakkal. Ki ne vágyna egy ilyen kis gazdaságra, hogy amikor a főzésre kerül a sor, mindig friss és megbízható nyersanyag kerüljön a fazékba.

 

Ma már nem szükséges állatot tartani, vagy éppen zöldséget termeszteni ahhoz, hogy a kamránk tele legyen háztáji termékkel. Legalábbis erre lehet következtetni dr. Budai Gyula, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (MAGOSZ) szövetségi igazgatójának szavaiból.



- A magyar termelők nehezen tudnak tisztességes áron értékesíteni a hazai piacokon almát, burgonyát, hagymát, tejet és egyéb termékeket. Ezért kezdtük el szervezni a budapesti kerületekben az ad hoc piacokat. Ezek sikere után az a kívánság fogalmazódott meg az emberek részéről, hogy hozzunk létre olyan boltokat, ahol ezek a termékek állandóan kaphatók. Az ötlet innen indult. Jelenleg 88 ilyen bolt működik az országban.



Ebből az egyik Délegyházán található, ahová egy hónapja a környék őstermelőin kívül a faluban élő gazdák is hordhatják a portékájukat.



- A multik miatt mi is nagyon-nagyon rossz helyzetben voltunk – kezdi a beszélgetést Domán Zsuzsanna, a bolt tulajdonosa. – Annyira, hogy már tavaly is a bezárás gondolatával foglalkoztunk. Ez az utolsó lehetőségünk. Megpróbáljuk a gazdák termékeit jóval olcsóbban eladni, reméljük, hogy ez majd segít. Ez még mindig nem biztos, de nagyon sokat számít. Most jóval olcsóbb, frissebb az áru, és így talán mi is megmaradunk: a kisboltok, meg a kistermelők.



A szarvasmarha-tartókon némileg segít, hogy a kisboltokba is szállíthatnak. De így csupán az éves tejtermelés 10-15 százaléka jut így el a fogyasztók poharába.



- Mi jó minőségű tejet termelünk, ám a felvásárlási árakban ez nem látszik meg – kesereg Hraniszláv Szlobodán őstermelő. - Én úgy látom, hogy a vásárlók csak az alacsony árat nézik, és nem a tej beltartalmi értékét. Pedig a mi tejünk 4-4,5 százalék körüli zsír-, és 3,2-3,5 százalék fehérjetartalomú.



Mindenesetre a délegyházi boltban vásárlók elégedettek, köztük dr. gróf Bethlen Istvánné is.



- Itt érdemes körülnézni, ez az áru nem szorul magyarázatra – mondja, és már fordul is a kereskedőhöz, hogy sorolja miből, mennyit kér.



Szatmári Éva is dicsérő szavakkal kezdi.



- Mivel az őstermelőknél az állatok sokkal szabadabban élnek, természetes takarmányt kapnak, ezért a húsuk is jobb.



- A más üzletekben vásárolt sajt meg sem közelíti az itt kaphatókat – egészíti ki a hallottakat a másik vásárló, Hancsics Györgyné. - Ezt, amit itt vásárolok, az kimondottan egy telített, nagyon kellemes, különböző fűszerezéssel készített sajt.



Mazsolics Zsuzsanna más indokot is mond.



- Azért járunk inkább ide a multik helyett, mert szeretnénk a magyar gazdaságot fellendíteni, és azt szeretnénk, hogyha minél többen ezeket a termékeket vásárolnák, és itt, Magyarországon maradjon a pénz.



Szabóné Kolozsvári Ilona bizalmi oldalról egészíti ki a hallottakat.



- A fiam Brüsszelben dolgozik, és amikor hazajött eredeti magyar pirospaprikát akart vásárolni a kint dolgozó barátainak, munkatársainak. Vásárolt is, ám csak otthon látta, hogy egyetlen egy magyar sem volt köztük. Ezért nem mindegy hogy hol vásárolunk.

 

Forrás: http://www.gazdakor.szie.hu/hirek/ahol_a_hazai_az_elso

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?