2009-es borpiaci adatok Romániából

Agro Napló
2009-ben Románia bortermelése 10 %-al haladta a 2008-as szintet. Az Állami Borminősítő Intézet adatai alapján 2009-ben 6.000.000 hl bort termeltek összesen az országban, amelynek 70-75 %-a fehér bor, 25 %-a vörös bor volt. Ennek a nagy mennyiségű bornak 70-75 %-a háztájiban termett szőlőből készült ún. „ asztali bor „ kategóriába esik. Romániában a belső fogyasztás 24 l bor / személy évente. Az ország 2009-ben 11.200 hektoliter bort exportált 1.490.0000 euro értékben, amely 8 %-al több, mint 2008-ban. Az exportált bor piaci ára 1-3 euro/ l között volt minőségtől függően.

 

Románia főbb bor export piacai: Dánia, Olaszország, Spanyolország, Kína és az Egyesült Államok.



Románia 2009-ben 7000 hektoliter bort importált 2 millió euró értékben elsősorban Magyarországról, Spanyolországból és Franciaországból.

Romániában magyar borok kizárólag a nagykereskedelmi áruházakban (Metor, Selgros stb.) vannak jelen, elsősorban az Egri Bikavér, Tokaji aszu és a Tokaji szamorodni és a balatoni fehérborok találhatóak meg. Nagyon sok híres és jó minőségű vörös bor (pl. villányi vörösborok) nem találhatóak, pedig ezeknek lenne piaca az országban. A fogyasztói szokások változtak az utóbbi időben. Románia hagyományosan fehérbor termelő ország, de a vörösbor fogyasztás aránya nagyon megnőtt, főleg a fiatalabb generációk körében. Különösen a félédes vörösborok kedveltek, a románok ízlése korábban is a félédes, édes borok felé hajlott. Komoly konkurenciát jelent mind a román boroknak, mind az EU-ból érkező boroknak a jó minőségű moldáv borok, amelyek nagy mennyiségben vannak jelen a román piacon. Az Állami Borminősítő Intézet megállapította, hogy az utóbbi időben sokat változott a borok megjelenése, csomagolása és marketing-je, amely pozitívan befolyásolta a román borok exportját.



Ezzel párhuzamosan szigorították a borminősítést, komolyabb borversenyeket rendeznek, amelyek mind hozzájárultak a borpiac újbóli „ feléledésének „.

A kiemelten jó bortermő vidékek nyilvántartását is átdolgozták és bevezették a borminősítésben a bor „eredetének „ a vizsgálatát, ami azt jelenti, hogy azon borok, amelyek ezen a minősítésen átesnek, címkéjükön viselhetik az erről szóló igazoló bélyegzőt.



A nagyobb pincészetek komoly Sapard pénzekhez jutottak, amelyből kifolyólag technológiailag megújultak, a bor ágazat privatizációja során számtalan régi, hagyományos borászat külföldi vagy akár belföldi tulajdonba került, amely szintén kedvezően hatott a minőségre. A korábbi gyakorlattal ellentétben, amely a mennyiségre helyezte a hangsúlyt, most inkább kevesebb, de jobb minőségű bort igyekeznek előállítani.





Dr.. Szabó József Andor

 

Forrás: www.fvm.hu

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?