2024. december 21. szombat Tamás

Amerikai élelmiszerpiaci kilátások és trendek

Agro Napló
Az amerikai Food Processing (FP) magazin szakmai szövetségek és piackutató cégek adatai és elemzései alapján közölt egy átfogó helyzetjelentést az Egyesült Államok élelmiszeriparáról és annak jövőbeni kilátásairól. A magazin 9 kategória szerint csoportosította az élelmiszeripar ágazatait, az egyes kategóriákra vonatkozóan az alábbiakat érdemes kiemelni:

 

Sütőipar



Az amerikai sütőipar meglehetősen jól átvészelte a válságot. 2008-ban a 20,5 Mrd dolláros kenyérpiac például 7 %-kal növekedett, és elemzők szerint a 2009-2013-as időszakban még ennél is nagyobb bővülésre lehet számítani. Az egészséges életmód és környezettudatosság továbbra is meghatározó tényező a fogyasztó preferenciák alakulásában. Ennek megfelelően alakulnak az új trendek is:

- teljes kiőrlésű gabonafélék felhasználása alapanyagként,

- hozzáadott vitaminok, kalcium stb.,

- természetes, organikus termékek,

- prémium pékáruk,

- „régi” gabonafélék – quinoa, cirok, tönkölybúza – újrafelfedezése,

- egészséges, koleszterin-szegény termékek.



Italfélék



A rendkívül diverz, 110 Mrd dolláros italpiacnak több problémával is meg kellett küzdenie az utóbbi időben. A közvélemény az üdítőital-ipart tarja a gyermekkori elhízás egyik fő felelősének. Több város önkormányzata is kilátásba helyezte, hogy különadót vezet be a magas cukortartalmú üdítőitalokra, és a fogyasztók egy része is egyre inkább tartózkodik a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirupot (HFCS) édesítőként használó italok fogyasztásától. Megjegyzendő, hogy a HFCS ellenzői és támogatói között már hosszabb idő óta folyik egy kommunikációs harc. Legutóbb például 2009-ben jelent meg egy olyan tanulmány, amely szerint kereskedelmi forgalomba került termékekben használt HFCS-minták felében higanyt találtak, amely alapján felerősödtek az FDA közbelépését sürgető hangok. Válaszul a kukorica-feldolgozók és HFCS-felhasználók kezdtek ellenkampányba (lásd www.sweetsurprise.com ), hogy a termékhez kapcsolódó állítólagos téveszméket eloszlassák. Egy átlag amerikai egyébként naponta 12 teáskanál HFCS-t fogyaszt. A fogyasztók a probléma egyik megoldását a 0 kalóriát tartalmazó, illetve stevia alapú édesítőkben látják.



Az FP szerint az elmúlt évek növekedését biztosító termékkategóriák - ásványvizek, szénsavas üdítőitalok, energiaitalok – kereslete a válsággal némiképp visszaesett, illetve stagnált. Érdekesség, hogy az USDA 2007-es adatai alapján az amerikaiak majd 2,5-szer több szénsavas üdítőitalt fogyasztottak, mint tejet.



Reggelik, gabonapelyhek



A relatíve magas alapanyagköltség miatt a gabonapelyhek piaca csak enyhe (5,8 %-os) növekedést mutatott 2007 és 2009 között, 2004-hez képest pedig inflációval kiigazítva az értékesítés csökkent. A gabonafélék ára 2009-ben alacsonyabb volt, mint 2008-ban, azonban az iparág szereplői történelmi összehasonlításban magas költségekre számítanak 2011-12-ben is. A piac legnagyobb szereplője továbbra is a General Mills, amely 57 %-kal részesedik a gabonapelyhek értékesítéséből. Az utóbbi időszakban a private label termékek esetén volt tapasztalható a legdinamikusabb növekedés, jelenleg már 12 % felett részesednek a piacból. Általános törekvés, hogy a gabonaféléknek a gabonapelyhen és a reggeli felhasználáson túl is piacot teremtsenek (lásd müzli-szeletek).





Édesipari termékek



Az édesipari termékek értékesítése 2009. november elsejéig éves összehasonlításban 3,6 %-kal nőtt, melyek közül a csokoládét nem tartalmazó termékek eladása bővült dinamikusabban (4,4 %). Ennek ellenére a csokoládék hasítják ki a nagyobb részesedést a piacból (17 Mrd $), míg a csokoládét nem tartalmazó édességek értékesítése 2,16 Mrd dollárra rúgott. Az ágazat szereplő szerint a kilátások a jövőre nézve is bíztatóak. A jövőbeni trendek között említhetjük a csokoládé térnyerését a vendéglátásban (főételek, előételek), az egészségesebb (alacsony kalória, cukormentes, csökkentett zsírtartalmú, magas kakaótartalmú) és fűszerezett, ízesített termékek elterjedését. A szociális felelősség és a környezetbarát gyártási technológiák (csomagolás, újrahasznosítás) továbbra is fontos szerepet játszanak az ágazatban.





Tejtermékek



A tejtermékek piacát a nyerstej árának volatilis jellege határozta meg. Míg 2008-ban kiemelkedően magas, 2009-ben rendkívül alacsony volt a tejár. Az iparág szereplői azonban bizakodóak 2010-re nézve, melyet alátámasztanak a némiképp stabilizálódni látszó tejárak, a növekvő kiskereskedelmi eladások, és a speciális (magas tejtartalmú) kávék népszerűségének erősödése a gyorséttermekben. Az alacsony tejárak következtében a kiskereskedők is csökkentették a fogyasztói árat, amely tej esetében 15,8 %-kal, sajt esetében 4 %-kal, joghurt esetében 1 %-kal volt alacsonyabb 2008-nál[1]. Ennek következtében a mennyiségi eladások növekedtek 1, 4,2 és 2,8 %-kal. A sajteladásokat a fagyasztott pizza értékesítésének erős növekedése is segítette. A szakértők szerint a tejtermékek esetében is meghatározó lesz az egészséges életmód, valamint az egyszerűbb termékösszetétel.





Fagyasztott ételek



A fagyasztott ételek piaca jelentősen (6,5 %-kal) bővült 2008-ban, és az előrejelzések szerint 2013-ra elérheti a 64,8 Mrd $-t, amely 25 %-os emelkedést jelent. Az egyik legdinamikusabban növekedő termékkategória a reggeli ételeké, valamint a fagyasztott zöldségeké, és ez a jövőben is valószínűleg változatlan marad. A válság következtében az amerikaiak több ételt fogyasztottak otthon, melyek 22 %-át mikrohullámú sütőben készítették el.





Zöldség-gyümölcs



Mivel a fogyasztók egyre szélesebb körének döntését befolyásolják az olyan tényező, mint a frissesség, egészségesség, természetesség és minimális feldolgozottság, a zöldség-gyümölcs ágazat jó évre számíthat 2010-ben. Az ágazat szakértői szerint az egyik kulcsfontosságú feladat az lesz, hogy a terméket megfelelő formában – csomagolás, összetétel - juttassák el a fogyasztónak. Az élelmiszerbiztonság változatlanul meghatározó téma marad, hasonlóan a fogyasztók döntéseit befolyásoló „fair trade”, „locally grown” (helyben termesztett) és környezetvédelemmel kapcsolatos címkézésekhez. A 2009-es kaliforniai szárazság ráirányította a figyelmet a vízfelhasználás problémáira, és ez 2010-ben is valószínűleg napirenden marad.





Húsfélék



A 2008-as árrobbanás az állattartó ágazatot rendkívül érzékenyen érintette. 2009-ben a takarmányárak mérséklődtek, de ennek ellenére az USA legnagyobb baromfifeldolgozója, a Pilgrim’s Pride csődöt jelentett be, és a Tyson Foods is kénytelen volt 500 millió dollár feletti veszteséget elszenvedni, miközben a Brazil JBS több amerikai cégben (Swift & Co, Smithfield Foods’, Pilgrim’s Pride) is jelentős részesedést szerzett. Az ágazatot 2010-ben leginkább foglalkoztató kérdések az élelmiszerbiztonság, állatjólét, környezetvédelem és a bevándorlás témakörbe sorolhatók.





Sós snackek



A gazdasági válság következtében a chipsek, a popcorn és egyéb sajtos-sós snackek fogyasztása kétszámjegyű növekedést produkált, mely elsősorban a termékek kedvező árának és a módosult étkezési szokásoknak volt köszönhető. Szakértők szerint a gazdaság helyrerázódásával e termékek fogyasztása kisebb mértékben növekszik, de 2014-re a piacuk így is 22 %-kal, 21,7 Mrd $-ra bővül. A termékfejlesztési tendenciák követik az egészséges és környezettudatos fogyasztói trendeket, és az alábbiak felé mutatnak: csökkentett zsírtartalom, alacsony kalória, transzzsírsav-mentes, hidrogénezett olajat nem tartalmazó, csökkentett sótartalmú, tartósítószer- és mesterséges adalékanyagoktól mentes, non-GMO, gluténmentes.



Bővebben lásd

http://www.foodprocessing.com/articles/2010/foodbeverageoutlook.html

--------------------------------------------------------------------------------



[1] Éves összehasonlítás, 2009. november 1-jei állapot.





Dr. Tóth Attila

 

Forrás: www.fvm.hu

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?