Az FCS jellege
Az FCS a kereskedelmi bankokhoz hasonlóan piaci alapon működik, azonban az amerikai jogi rendszerben a státusza különleges, ugyanis – az ismertebb Freddie Mac-hez és Fannie Mae-hez hasonlóan – egyike a 6 szövetségi ún. kormányzat által szponzorált vállalatnak (Government Sponsored Enterprise – GSE). A GSE-státusz nem jelenti azt, hogy a rendszer állami tulajdonban lenne. Alapításkor az állam ugyan a rendszer működéséhez adott ugyan némi indulótőkét, azonban mindez kölcsönként volt inkább értelmezhető, és az FCS később visszafizette. A GSE-státuszból következően azonban a rendszer mögött ki nem mondott állami garancia van, amely kötvénykibocsátásnál előnyt jelent az FCS számára. Ami legalább ennyire fontos, hogy az FCS küldetését és működésének alapjait törvény szabályozza, és teszi kizárólagos feladatává a mezőgazdasági hitelezést.
Mivel az FCS piaci alapon, profitorientáltan működik, az FCS bankjainak és hitelszövetkezeteinek nincs köze a szövetségi költségvetéshez. Az FCS rendszere ellenben adókedvezmények útján támogatott. Legfontosabb része, hogy az FCS ingatlanhitelezéséből származó bevétel és az FCS által kibocsátott kötvényekből eredő befektetői kamatjövedelem adómentes. Előbbi 2004-ben körülbelül 425 millió dollárnyi támogatást jelentett a rendszernek. Mindez azt is jelenti, hogy az FCS kedvező feltételekkel tud kölcsönt nyújtani, ezért egy tisztán kereskedelmi banki hitelezéssel működő rendszernél alacsonyabb kamatszintet tud biztosítani.
Az FCS részeként működő hitelszövetkezet, a Farm Credit Services of Mid-America január végi 15 éves, fix kamatozású kölcsönének kamatterhe 6,05 % volt. Hasonló időszakban, hasonló konstrukció esetén a Farm Plus Financial nevű kereskedelmi bank 7,03 %-os kamatot számolt fel.
Az FCS szervezete
Az FCS szövetkezeti alapon működik, ami azt jelenti, hogy a közvetlen hitelezést végző 83 mezőgazdasági hitelszövetkezet és 7 önálló szövetségi föld hitelszövetkezet[1] (kiskereskedelmi hitelezés) csak tagjainak nyújthat hitelt. A termelők az első kölcsön felvételekor vásárolnak részesedést (üzletrészt) a hitel 2 %-a vagy 1000 $ értékben. A rendszerben jogosult kölcsönvevők (azaz tagok) a következők lehetnek:
1. 1. Farmerek: bárki, akinek a jövedelme és készletei több mint 50 %-a a mezőgazdaságból származik. A FCS farmerek számára mezőgazdasági, családi és nem-mezőgazdasági (lakásfelújítás, gépjárműhitel stb.) tevékenységekhez is nyújthat hitelt.
2. 2. Részmunkaidős farmerek: akik termőföld-tulajdonosok, vagy mezőgazdasági termékeket termelnek, de jövedelmük kevesebb, mint fele származik mezőgazdasági tevékenységből. A részmunkaidős farmerek számára a nem-mezőgazdasági célú hitelezés korlátozott.
3. 3. Mezőgazdasághoz kapcsolódó vállalkozások: olyan vállalkozások, amelyek mezőgazdasági vagy halászati termékeket dolgoznak fel vagy értékesítenek, amennyiben a vállalkozás több mint 50 %-a termelői tulajdonban van, akik az alapanyag/áru legalább egy részét szolgáltatják. Ide tartoznak továbbá olyan vállalkozások is, amelyek mezőgazdasági termelők számára nyújtanak szolgáltatásokat (például permetezés). A finanszírozás mértéke a vállalkozás mezőgazdasághoz kapcsolódó jövedelmének nagyságához igazodik.
4. 4. Vidéki háztulajdonosok: az FCS által kölcsön nyújtható családi házak vásárlásához, építéséhez, felújításához 2500 főnél kevesebbet számláló településeken.
Az FCS hitelszövetkezeti rendszere nemcsak a mezőgazdaság, hanem a vidék bankja is, és finanszíroz számos vidékfejlesztési jellegű projektet is (például közművek építése, etanolfinomítók, szélessávú internet projektek). Megjegyzendő, hogy szavazati joggal csak a termelők, illetve a termelői tulajdonban lévő szövetkezetek rendelkeznek.
A nagykereskedelmi hitelezést a rendszer 5 regionális szövetkezeti bankja– CoBank, AgFirst, AgriBank, FCB Texas, U.S. AgBank – bonyolítja le. A bankok az illetékességi területük alá eső hitelszövetkezetek tulajdonában vannak, és részükre folyósítanak kölcsönöket. A CoBank jellege némiképp eltér a többitől, mert közvetlenül szövetkezeti tulajdonosai is lehetnek, közvetlenül hitelezhet szövetkezetek és vidéki szolgáltatók számára, valamint exporthitelezést is végezhet.
A hitelszövetkezetek és a rendszer bankjai nem végezhetnek lakossági banki feladatokat, azaz nem fogadhatnak betéteket. A hitelszövetkezetek csak az illetékes regionális bank hozzájárulásával vehetnek fel a rendszeren kívül hiteleket. Az FCS hitelfinanszírozásának alapja a regionális bankok tulajdonában lévő Federal Farm Credit Banks Funding Corporation (Funding Corporation) kötvénykibocsátása. A kötvénykibocsátás mögött elsődleges biztosítékként egy önálló GSE-ként működő biztosítótársaság - Farm Credit System Insurance Corporation (FCSIC) – és az általa kezelt, a regionális bankok biztosítási díjfizetéseiből álló biztosítási alap áll. Amennyiben a biztosítási alap forrásai kimerültek, a kötvényekből származó igények teljesítéséért a regionális bankok egyetemlegesen felelnek.
A mezőgazdasági hitelezés likviditását növeli a szintén GSE-státuszban lévő Federal Agricultural Mortgage Company (Farmer Mac), amely mezőgazdasági hiteleket vásárol (nemcsak az FCS-től), és olyan értékpapírokat bocsát ki, melyek fedezetéül a megvásárolt hitelek szolgálnak. A Farmer Mac nem szövetkezeti, hanem befektetői tulajdonban van.
Az FCS külön lobbiszervvel rendelkezik, a Farm Credit Council-lal, amely a Kongresszus és a kormányzat előtt képviseli a rendszer érdekeit.
Az FCS-t egy szövetségi ügynökség, a Farm Credit Administration (FCA) felügyeli és szabályozza, hasonlóan a magyarországi PSZÁF-hez. Az FCA működéséhez szükséges költségeket a FCS tagjainak befizetései biztosítják. Az éves szövetségi költségvetési törvényhez annyi köze van, hogy korlátot szab az FCA éves adminisztratív költségeinek. Az FCA háromtagú igazgatótanácsának tagjait – az egyik tag betölti az FCA elnök-vezérigazgató szerepkört is - a Szenátus jóváhagyásával közvetlenül az elnök nevezi 6 évre, a mandátum nem meghosszabbítható.
Az FCA az FCS hitelszövetkezeteit és bankjait egy CAMELS[2] elnevezésű szempontrendszerben egy ötös skálán rendszeresen értékeli. Az értékelést követően az FCA iránymutatást fogalmaz meg számukra a jobb működés érdekében, amit teljesíteniük kell.
Az FCS hitelezési gyakorlata
Az FCS intézményei elsősorban kölcsönök nyújtásával foglakoznak, de néhány kapcsolódó szolgáltatást is végeznek, mint például terménybiztosítás, tanácsadás. A kölcsönök jellemzően három fő kategóriába sorolhatók:
1. rövid lejáratú működési hitelek,
2. középtávú hitelek tartós tárgyi eszközök (gépek, tenyészállomány) beszerzésére,
3. hosszú lejáratú ingatlanhitelek.
A hitelszövetkezetek főszabály szerint kötve vannak az illetékességi területükhöz, azonban bizonyos feltételekkel közösen is nyújthatnak kölcsönt, ezért gyakorlatilag bármilyen nagyságrendű projektet képesek finanszírozni.
Egy fontos elhatárolási pont, hogy az FCS profitalapon működik, tehát főszabály szerint hitelképes ügyfelekkel/tagokkal foglalkozik. Az adott hitelszövetkezet részletesen értékeli a hitelkérelmet, beleértve a hitelfelvevő hiteltörténetét is. Általában az „5 C-s” kockázatértékelési modellt alkalmaznak a kölcsön és az ügyfél elemzése során:
1. capacity: a hitelfelvevő képessége a kölcsön visszafizetésére, beleértve az üzleti terv értékelését,
2. character: a hitelfelvevő személyének jellemzői, a hiteltörténetet és referenciákat is beleértve,
3. capital: a hitelfelvevő tőkéjének, pénzügyi helyzetének vizsgálata,
4. collateral: biztosítékok (ingó, ingatlan), első és másodlagos visszafizetési források értékelése,
5. condition: a kölcsön feltételeit, üzleti környezetének és céljának vizsgálata.
Az FCS-nek törvényben meghatározott feladata, hogy prioritássá tegye a kis gazdaságok, a kezdő, illetve fiatal gazdálkodók hitelhez jutását. Ezért minden bank és hitelszövetkezet számára előírás, hogy rendelkezzen megfelelő írott vállalati politikával e kategóriákra vonatkozóan. A hitelek igénybevételére egyébként általában van egy minimumkorlát, amely a már korábban megemlített Farm Credit Services of Mid-America esetében bruttó 500 $ éves mezőgazdaságból származó árbevétel.
A fiatal/kezdő gazdák és a kis gazdaságok FCS általi hitelezése. A kategóriák között átfedések vannak. Forrás: FCA
Azok az ügyfelek, akik nem hitelképesek, egy FCS-en kívüli szövetségi ügynökségtől – Farm Service Agency (FSA) - juthatnak hitelhez vagy hitelgaranciához. Amikor az FCS valamelyik hitelszövetkezete vesz részt az FSA által támogatott programban (ez jellemzően garantált hitel), akkor arra pályáznia kell, hogy jogosult bankként elfogadják. Ha elfogadták, részt vehet valamely állami garanciával ellátott hitelkonstrukcióban. Az FSA programjaiban történő részvétel a mögöttes garancia miatt általában az FCS hitelszövetkezeteinek érdekében áll: minimalizálja a kockázatot, a hitelfelvevő taggá válik, a későbbiekben megerősödve további hitelt vesz fel. Nem beszélve arról, hogy a Farmer Mac rendszerében külön kategóriát képeznek azok a kölcsönök, amelyek mögött állami garancia van, ami gyakorlatilag viszonylag könnyű, új pénzforrást jelent a bankoknak. A támogatott kölcsönt az FSA egyébként közvetlenül az ügyfélnek nyújtja, általában a megvásárolni kívánt ingatlan értékének 40-45 %-áig, és az FSA helyi irodájánál kell pályázni rá. Ha az ügyfél be akar vonni más hitelintézetet is (például mezőgazdasági hitelszövetkezetet) a projekt finanszírozásába, megteheti. Ekkor az állam a kereskedelmi hitelre is garanciát vállal általában annak 95 %-a erejéig.
A törvények és az FCA szabályozásai által biztosított kereteken belül a mezőgazdasági hitelszövetkezetek önálló üzletpolitikával rendelkeznek, ezért maguk döntik el, hogy egy szövetségi támogatási/kockázatkezelési programban (ahol van rá lehetőség) részt kívánnak-e venni. Ekkor az eljárás a fentiekhez hasonló: jogosult státuszra kell pályázniuk a közreműködéshez. Az FCA szerint a hitelszövetkezetek körülbelül 2/3-a részt is vesz ilyen USDA programokban.
Az FCS előnyei:
• GSE-státusz és adókedvezmények miatt olcsóbban jut forráshoz, kedvezőbb finanszírozási feltételeket tud kínálni,
• az FCA által szigorúbban szabályozott és felügyelt, mint a kereskedelmi bankok rendszere,
• kizárólagos célja és feladata a mezőgazdasági finanszírozás,
• mezőgazdasági hitelezésben nagy jártasság, empátia a termelők irányában,
• válság idején az FCS nem vonul ki a mezőgazdasági hitelezésből,
• szövetkezeti forma: a rendszer termelői tulajdonban és kontroll alatt áll.
A gazdasági válság és az FCS
Az FCS előnyei a gazdasági válság idején is megmutatkoztak. Az FCS kölcsönállománya 2008 szeptemberéhez képest egy év alatt nem csökkent, hanem 4 Mrd dollárral növekedett. A pénzpiac beszűkülése a Funding Corporation kötvényei iránti keresletet és így az FCS bankjainak forrásait is hátrányosan befolyásolta. 2009 első félévében a helyzet már javult, de az FCA szerint a hosszabb lejáratú kötvények piaca még mindig nem eléggé likvid. Ennek ellenére az FCS képes volt finanszírozni magát a válságos hónapokban is, és több kereskedelmi bankkal ellentétben nem volt szüksége állami segítségre, nem került válság közeli helyzetbe annak ellenére, hogy nettó profitja 15 %-kal csökkent. A hitelezési veszteség ugyan 2009 szeptemberére 124 millió dollárról 733 millió dollárra nőtt, de mindez csak a konszolidált saját tőke 2,4 %-a.
Ugyan az FCS egyetlen hitelszövetkezete vagy bankja sem került csődölt be a válság kezdete óta, pénzügyi helyzetük romlott. Az FCA egy ún. FIRS skálán osztályozza a felügyelete alá tartozó intézményeket, ahol az 1-es a legjobb kategóriát jelenti, 5-ös pedig a legrosszabbat. 2007-től a kiváló minősítésű hitelszövetkezetek aránya visszaesett, az igen rossz minősítésűeké pedig növekedett. Ennek ellenére a rendszer szereplőinek 84 %-a még így is igen biztos lábakon áll. Megjegyzendő, hogy az alábbi ábrán látható kimutatás darabszám alapján vizsgálja az FCS szervezeteit; amennyiben az eszközállományt vagy az általuk kezelt hitelállományt vesszük figyelembe, a helyzet lényegesen jobb.
Az FCA szerint a válság elsősorban az állattartó ágazathoz, az etanoliparhoz, erdészethez és a tejgazdaságokhoz kapcsolódó hiteleket érintette. Az állattartó ágazat esetén a magas takarmányárak, a nyomott termelői árak, valamint a baromfiszektor esetén egy feldolgozó csődhelyzete jelentette a legfőbb problémát. Az etanolcégek esetében a szűk profitlehetőségek, valamint hedzselési hibák voltak a gondok elsődleges okai.
Ágazat Részesedés az FCS hitelállományából
baromfi 3,8 %
tej 8,4 %
sertés 2,5 %
etanol 1,6 %
erdészet 5,5 %
A problémás ágazatok részesedése az FCS teljes hitelállományából. Forrás: FCA
Az FCS bankjai és hitelszövetkezetei jellemzően partnernek tekintik a bajbajutott hitelfelvevőket is, ezért a legtöbb esetben leültek az ügyféllel, és megpróbáltak közösen kiutat találni a fizetésképtelenségből (például hitelek átütemezésével). Megjegyzendő, hogy a jogszabályok alapján kötelesek az átütemezést megkísérelni, mielőtt nem teljesítés esetén a hitelbiztosítékot behajtanák. A problémás kölcsönök (ahol a visszafizetés megállt) 2009. szeptember végére duplájára nőttek ugyan, de a teljes kölcsönállomány 2,55 %-át érintették csak, és lényeges torzítást nem okoztak. Az FCS intézményei jellemzően némiképp drágábban árazták a kölcsöneiket a válság idején, míg a versenytársak többsége csökkentette a mezőgazdasági hitelezését, és növelte a dokumentációt.
Az FCA szerint egyébként az FCS és a farmerek is tanultak a 80-as évek válságából, ezért a termelők egyrészt a konzervatív hitelezésüknek köszönhetően nem voltak eladósodva a válság kirobbanásakor, másrészt az FCA is meghozta a szükséges szabályozásokat a rendszer stabilitásának biztosításához.
________________________________________
[1] E szövetkezetek ingatlan alapú jelzáloghitelezéssel foglalkoznak.
[2] Capital (tőke), Assets (eszközök), Management (vezetés), Earnings (bevételek), Liquidity (likviditás), Sensitivity (érzékenység).
[3] 35 évnél fiatalabb
[4] Legfeljebb 10 éves mezőgazdasági tapasztalat.
[5] Legfeljebb 250.000 $ bruttó éves árbevétel.
Forrás: Dr. Tóth Attila
Forrás: www.fvm.hu