A fórum egy egész éves rendezvénysorozat része, mely során a két minisztérium egy „road show” keretében társadalmi vitát kíván lefolytatni a mezőgazdaságban az utóbbi időben tapasztalható koncentrációról és annak hatásairól. A téma igen népszerű: a DOJ tavalyi évben közzétett felhívása alapján mindezidáig 15 ezer észrevétel érkezett a minisztériumhoz.
Tom Visack mezőgazdasági miniszter a fórumon kiemelte, hogy az utóbbi időszakban erősödött a mezőgazdaság egyes szektoraiban tapasztalható koncentráció: a vetőmagiparban néhány cég befolyása döntően meghatározó, az öt legnagyobb szarvasmarha-feldolgozó 80 %-os, a 4 legnagyobb sertésfeldolgozó pedig 65 %-os piaci részesedéssel bír, míg a 4 legnagyobb áruházlánc 37 %-át bonyolítja le a kiskereskedelmi értékesítéseknek (utóbbi adat duplájára nőtt 1992 óta). A DOJ és az USDA közös kezdeményezésének a célja annak vizsgálata és értékelése, hogy a mezőgazdaságban mennyiben érvényesül a tisztességes verseny. A tanulságok levonását követően pedig – amennyiben szükséges – módosítanak a hatályos szabályozáson, illetve végrehajtási gyakorlaton.
Eric Holder igazságügyi miniszter beismerte, hogy a DOJ által menedzselt szövetségi versenyjog nem feltétlenül veszi figyelembe megfelelően a mezőgazdaság érdekeit. Ezért tartja fontosnak, hogy - az USDA-val együttműködve – közvetlen tapasztalatot szerezzenek a mezőgazdaság szereplőitől, mely alapján a versenyszabályozást tökéletesíteni tudják.
A fórumon részt vett Charles Grassley szenátor is, aki 2009 márciusában benyújtott egy mezőgazdaság-specifikus törvényjavaslatot verseny-ügyben, amely többek között
létrehozna a DOJ-n belül egy helyettes államtitkári posztot a mezőgazdasági antitröszt-ügyek felügyeletére;
kötelezné a DOJ-t mezőgazdaság-specifikus, tisztességes piaci magatartáshoz fűződő irányelvek elfogadására;
bevezetné az összeolvadást követő utólagos vizsgálat intézményét (az összeolvadást követő 5 éven belül újból vizsgálni kellene a koncentráció versenyre gyakorolt hatását);
létrehozna az USDA-n belül egy külön irodát a verseny felügyeletére
A vizsgálódás egyik kiemelt célpontja a vetőmagipar és ezen belül is a Monsanto óriáscég. A DOJ még a tavalyi év végén indított vizsgálatot a Monsanto ellen a genetikailag módosított, szabadalmi oltalom alatt álló genetikai jellemzőkre (traits) vonatkozó licencia-szerződésekhez kapcsolódó visszaélések miatt. Az USDA adatai szerint 2001 óta a kukorica vetőmagok ára átlagosan 135 %-kal, a szójabab vetőmagoké pedig 108 %-kal emelkedett. A DOJ szerint ennek egyik oka lehetett a Monsanto versenyellenes gyakorlata. A Monsanto az árnövekedést többek között azzal indokolja, hogy időközben a vetőmagok fejlődtek, sok esetben egyszerre több szabadalmaztatott gént is tartalmaznak (lásd triple stack vetőmagok), ráadásul a farmerek is hajlandóak megfizetni a minőséget, mert gazdasági hasznuk származik belőle.
Az iowai fórumon mind Vilsack, mind Grassley tett olyan megjegyzést, amely a húsfeldolgozói oldalon tapasztalható oligopszonisztikus koncentráció negatív hatásaira utal. A feldolgozók állomány-tulajdonlásának korlátozása/tiltása már a 2002-es és a 2008-as Farm Bill idején is téma volt, de a mai napig megoldatlan maradt. A kis családi gazdaságokat képviselő National Farmers Union szerint az állattartó ágazatban a termelői árak növelésének, és a verseny szabadabbá tételének elsődleges eszköze a fenti tilalom kimondása lenne.
Érdekes módon az USA-ban az etanolágazat az, ahol a várakozások ellenére a koncentráció nem növekedett, hanem csökkent az utóbbi években. A University of Missouri 2007-es tanulmánya szerint 10 évvel ezelőtt az etaniolipar C4 mutatója 73 %-os volt, mára azonban 31,5 %-ra csökkent, elsősorban a termelői tulajdonban lévő üzemek térhódítása miatt.
A DOJ és az USDA közös rendezvénysorozata decemberben ér végét, a tanulságok levonása jövő évben várható.
Dr. Tóth Attila
Forrás: www.fvm.hu