USA
•Az USA és Kína március 18-án egyezségre jutott a kínai piacok újbóli megnyitásáról az amerikai sertésszállítmányok előtt. A kínaiak korábban a H1N1-re való hivatkozással tiltották be az amerikai sertéshús bevitelét. Ezt követően komoly lobbizás indult amerikai részről, többek között Tom Vilsack mezőgazdasági miniszter és Ron Kirk kereskedelmi nagykövet is tárgyalt kínai kollégáival a témában. Az amerikai sertéshús átlag 20%-át export, amelynek 6%-a Kínába irányult 2008-ban, mintegy 275 millió dollár értékben. A kínai piac újranyitása újabb győzelem az amerikai sertéságazat számára, miután február végén/március elején az amerikai és az orosz hatóságok egyezségre jutottak bizonyos sertésexporthoz kapcsolódó állategészségügyi igazolásokkal kapcsolatos követelményekről. Az amerikai-orosz vita még decemberben kezdődött, amikor Moszkva értesítette az amerikaiakat, hogy be kívánja tiltani a behozatalt 13 amerikai sertésfeldolgozóból (ami az amerikai export 90%-át érintené), mert nem teljesítenek egyes orosz állategészségügyi előírásokat (például tetraciklin-csoport antibiotikum maradványértékek). A megegyezés eredményeképpen az USDA Agricultural Marketing Service új igazolási programot vezetett be az orosz exportra, és az érintett üzemektől megköveteli egy dokumentált minőségellenőrző rendszeri meglétét. Az orosz piac a kínaihoz hasonló jelentőségében.
•Az USDA vezető közgazdásza, John Glauber egy konferencián azt nyilatkozta, hogy a cellulóz alapú etanol még évekre van attól, hogy kereskedelmi méretekben állítsák elő, és árban versenyképes legyen az egyéb üzemanyagokkal. Ennek egyik fő oka az alapanyag összegyűjtésének logisztikai problémáiban és relatíve magas költségében keresendő. A nyilatkozat többek között azért érdekes, mert az amerikai etanolipar idén nem képes teljesíteni a 2007-es energiatörvény által előirányzott cellulóz alapú etanol mandátumot, és a célkitűzést a Környezetvédelmi Ügynökségnek (EPA) már korábban módosítania is kellett. Az energiatörvény 2022-re elvileg 60 Mrd liter – főként cellulóz alapú – fejlett etanol előállítását és üzemanyagként történő felhasználását irányozta elő. Idén várhatóan 24-25 millió liter cellulóz alapú etanolt termelnek az Egyesült Államokban.
•Az USDA márciusi kereslet-kínálati jelentésében enyhén, 500 ezer tonnával csökkentette a 2009/10-es gazdasági évre vonatkozó becslését kukoricára esetében, miután a kedvezőtlen időjárás következtében egyes államokban még márciusban is lábon állt a termény - ennek alapját a felülvizsgált minnesotai és illinoisi hozamok, valamint a michigani betakarított terület szolgáltatták. Ennek ellenére a 2009/10-es gazdasági év változatlanul rekordtermést – 332,7 millió tonna – ígér. Hasonlóan beszédes, hogy az USDA 540 ezer tonnával felfelé korrigálta az áthúzódó búzakészletek nagyságát, így a gazdasági év végén (május 31.) egy átlagos év össztermésének fele – mintegy 27 millió tonna – áll majd a raktárakban. Mindez nem sok jót jelent a termelői árak tekintetében. Ráadásul a görög válság miatt gyengélkedő euró is csökkenti az amerikai és a kanadai búza világpiaci versenyképességét.
•Az Igazságügyi Minisztérium (DOJ) és a Mezőgazdasági Minisztérium (USDA) 2010. március 12-én első alkalommal tartott közös fórumot a mezőgazdaság és a versenyszabályozás témakörében az iowai Des Moines-ban. A fórum egy egész éves rendezvénysorozat része, amely során a két minisztérium „road show” keretében társadalmi vitázni a mezőgazdaságban az utóbbi időben tapasztalható koncentrációról és annak hatásáról.
•A Chicagói Árutőzsde (Chicago Mercantile Exchange - CME) március 25-én közzétette, hogy egy új, egyedülálló határidős termékeket vezet be május 10-től: a nemzetközi sovány tejpor határidős szerződést és opciót (International Skimmed Milk Powder Futures and Options).
Kanada
•A kanadai hatóságok dömpingvizsgálatot indítottak a Hollandiából származó paprika ellen, mert az Ontarioi Zöldségtermesztő Szövetség állítása szerint az önköltségi ár alatt érkező olcsó holland paprika lenyomja az árakat, és komoly veszteséget okoz a kanadai termelők számára. Amennyiben a hatóságok a dömpingvádat megalapozottnak találják, akár a bejelentés dátumára visszamenőleg is büntetővámot szabhatnak ki a termék importjára.
•Az új demokrata Alex Atamanenko törvényjavaslatot nyújtott be a Szövetségi Parlamenthez, amely előírná, hogy a genetikailag módosított vetőmagok forgalomba hozatalának engedélyezése során vizsgálják az exportpiacokra gyakorolt potenciális negatív hatást is. A javaslat kiváltó oka, hogy a kanadai lenmag kiszorult az európai piacokról, miután több szállítmányban is egy nem engedélyezett fajta, a CDC Triffid volt kimutatható.
•Szakértők szerint 2010-ben tovább emelkedik az etanolgyártás melléktermékének (DDGS) kanadai felhasználása. 3-4 éve a kanadai állattartók a takarmányozás során legfeljebb 10%-ban használtak fel DDGS-t, míg ma ez az arány 15-30 % között mozog. Ennek oka, hogy a gazdák egyre többet tudnak a DDGS-ről, és egyre több tanulmány jelenik meg, amely a DDGS takarmányozási tapasztalatait feldolgozza. A DDGS lassan kompetitív lesz az árpával szemben: tavaly 20%-kal, míg idén 5%-kal volt drágább csupán. Mindez az USA számára is jó hír, mert Kanada az amerikai DDGS második legnagyobb piaca évi 804 ezer tonnával.
Dr. Tóth Attila
Forrás: FVM