2024. december 25. szerda Karácsony, Eugénia

Farm Foundation fórum: változatok Dohára

Agro Napló
A Farm Foundation szervezésében 2010. május 4-én vitafórumot tartottak a mezőgazdasági kereskedelem és a Dohai forduló kilátásairól a National Press Clubban, melynek panelrésztvevői Richard Fritz (Global Agri-Trend), David Abler (Pennsylvania State University), John Wainio (USDA Economic Research Service), Jean-Philipe Gervais (North Carolina State University) és Charlotte Hebebrand (International Food & Aghricultural Trade Policy Council) voltak.

 

A fórum központi témája volt, hogy hogyan lehetne a WTO Dohai Fordulóját kimozdítani a holtpontról, illetve milyen más lehetőségek léteznek a kereskedelem további liberalizálására.





Bár a résztvevők szerint a legkívánatosabb a Dohai Forduló sikere lenne, azonban mindannyian meglehetősen pesszimistának mutatkoztak a jövőt illetően. Az általános vélemény szerint hiányzik a politikai akarat és a privát szektor Uruguay-i Fordulóhoz hasonló támogatása a folyamat mögül, nélkülük pedig igen nehéz lesz érdemi előrelépést elérni. Az amerikai cégek jelentős része például úgy gondolja, hogy az érdekeiket megfelelőbben tudják érvényesíteni a regionális és kétoldalú szabadkereskedelmi egyezmények keretein belül.



A szakértők szerint Doha mellett/helyett az alábbi opciók léteznek:



1.Szektorális tárgyalások: amennyiben a meglehetősen ambiciózus dohai megközelítésmód (single undertaking) helyett a tárgyalások szektorális jelleget vennének fel, első látásra könnyebb lenne az egyes szektorokon belül – a többitől függetlenül - egyezségre jutni. Azonban ez a megközelítés alapján csökken a mozgástér, az alkuknak például kizárólag az adott szektorban kellene megszületniük, ezért egyes országok a dohai megközelítés alapján marginálisnak tűnő igényeiket előtérbe helyezhetik, mert nem rendelkeznek az adott szektorban egyéb munícióval, továbbá a fejlődő országok mozgástere is korlátozottabb, mert a mezőgazdaságon belül ténylegesen csak a piacrajutás (market access) témakörben tudnak engedményeket tenni.





2.Többoldalú (plurilaterális) tárgyalások: akkor lehet értelmük, ha a meghatározott témák/tárgyalások mögött kialakul egy „kritikus tömeg” (ellentétben például az 1997-ben megszűnt tejtermék-egyezménnyel). Az elméleti lehetőség fennáll például a húságazat számára, ahol 15 ország lefedi a termelés és a kereskedelem túlnyomó többségét, és egy komoly liberalizációt jelentő plurilaterális megegyezés jöhetne létre, ahol lényegesen kevesebb országnak kellene csak megegyeznie. Megjegyzendő, hogy korábban létezett már egy a marhahús szektort lefedő plurilaterális egyezmény, amely 1997-ben - a tejtermék-egyezményhez hasonlóan - megszűnt. E megközelítésmód azonban a WTO olyan fontos alapelvét ásná alá, mint a diszkrimináció-mentesség. A szakértők olyan témákban tartanák még lehetségesnek a többoldalú megközelítésmódot, mint az exporttámogatások, exporthitel-garancia, exportkorlátozások, belső támogatások.



3.Regionális és kétoldalú egyezmények: az OECD szerint 2007-ben a világkereskedelem 35 %-a kétoldalú vagy regionális szabadkereskedelmi egyezmények hatálya alá tartozott, ez az arány a jövőben a 75 %-ot is elérheti. Míg 10 évvel ezelőtt a mezőgazdaság gyakran kimaradt az ilyen egyezményekből, addig újabban a mezőgazdasági termékek vámtételeire is kiterjednek a megállapodások. E megközelítés viszont általában nem tud mit kezdeni egyes nem vámjellegű akadályokkal és a belső támogatások kérdésével. Meghatározó országok – például Kína-India, EU-USA - között létrejövő kétoldalú egyezményeknek valószínűleg kiemelkedő hatása lenne, és elképzelhető, hogy más országokat is csatlakozásra ösztönözhetne. Így „mega” regionális egyezmények jöhetnének létre, amelyek a WTO-ban jelentős kérdéseket felülírnának.



4.Vitarendező testület, mint jogalkotó: a WTO vitarendezési eljárás töltené be azokat a „joghézagokat” és újdonságokat (klímaváltozás), amelyeket a tárgyalások során nem sikerült rendezni (lásd kanadai tejtermék-ügy, EU cukor-ügy). A vitarendezés ilyen módon történő alkalmazásának azonban erős korlátai vannak, és a fejlődő országok lehetőségeit – tekintettel azok erőforrás-szűkösségére – csökkenti.

 



A vitafórum során felmerült, hogy a Dohai Forduló elhúzódása miatt felértékelődött a privát standardok szerepe, melyet az előadók nemkívánatosnak minősítettek, mert elsősorban marketing és nem élelmiszerbiztonsági célt szolgálnak, bizonytalan a tudományos hátterük, laza a felügyeletük, és a kisebb termelők számára problémát jelent a teljesítésük. A CODEX a döntéshozatal lassúsága miatt alkalmatlan arra, hogy betöltse a WTO rendszerében neki szánt szerepet, az OIE standardjai pedig „cafeteria-stílusúak”. Ez pedig a jövőre nézve kiemelt problémát jelent, mert a kereskedelmi akadályok rendszere eltolódott a nem vámjellegű, technikai akadályok (lásd SPS, TBT) irányába. Ennek ellenére nem hagyható figyelmen kívül, hogy a fogyasztók egyre jelentősebb rétege szerint szükség van ilyen standardokra, amely a kormányzati szintű munkát is ösztönözheti.







Dr. Tóth Attila

 

Forrás: FVM

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?