Az olasz mezőgazdasági minisztérium fiatalok egészséges táplálkozását célzó programjai

Agro Napló
A fiatalok egészséges táplálkozását elősegítő kampányokról az olasz mezőgazdasági, élelmiszeripari és erdészeti minisztérium vezető munkatársa egy konferencián számolt be.

 

A minisztérium már évek óta folytat a fogyasztók tudatosságának növelését célzó tájékoztatási kampányokat. Ennek egyik része a tipikus és hagyományos minőségi élelmiszerek megismertetése a fogyasztókkal. Másrészt a tárca feladata a táplálkozás helyes módjának terjesztése, melynek keretében számos, a fiatalokat megszólító, az egészséges táplálkozást terjesztő programot indítottak be.

Az említett megfontolások alapján az olasz mezőgazdasági tárca stratégiai fontosságot tulajdonít annak, hogy minél korábban megkezdődjön az agrár-élelmiszeripari termékekről szóló figyelem-felkeltési és tájékoztató tevékenység. Ezért már évekkel ezelőtt beindítottak egy „képzési és tájékoztatási programcsomagot”, mely az általános és középiskolák diákjai és pedagógusai számára készült.



A tárca előnyben részesíti az olyan programokat, melynek megvalósításában a célcsoport aktívan részt vesz, hiszen így a szervezés, a bevezetés és a megvalósítás fázisában is biztosítják a kommunikációs tevékenységet. Ez lehetővé teszi, hogy a célközönség részévé válik a programnak és a tárca ismeretterjesztési tevékenységének hordozóivá válhatnak. Az olasz mezőgazdasági minisztérium nagyon fontosnak tartja a folytonosságot is. Így az évek során a fiatalok és az intézmény közti kapcsolat elmélyülhetett, a ráfordítások optimalizálódtak és az oktatási szféra számára állandó hivatkozási ponttá és ösztönzővé válhatott.



1. Iskolagyümölcs Program



2010. március 8-án az észak-olaszországi és egyes közép-olaszországi tartományokban beindult az 1234/2007/EK tanácsi rendeletben meghatározott iskolagyümölcs program. Az ország többi tartományában egy héttel később, március 15-én kezdődött a friss zöldség és gyümölcs osztása az általános iskolákban (Olaszországban 5 éves az általános iskola, tehát a program célcsoportja 6-11 éves gyermekek).



A program keretében az idénynek megfelelő és helyben termelt, elsősorban bio, OFJ (Oltalom alatt álló Földrajzi Jelzés) és OEM (Oltalom alatt álló Eredetmegjelölés) jelzést viselő, és integrált gazdálkodásból származó, előreláthatólag 27.000 tonnányi terméket osztanak szét a programhoz csatlakozott, mintegy 5000 általános iskola diákjai közt (ez 868.000 diákot jelent, az általános iskolások kb. 1/3-a).



A friss zöldség és gyümölcs osztását több más kísérő kezdeményezés egészíti ki (oktató farmok, feldolgozó üzemek látogatása, iskolai konyhakert és gyümölcsös létrehozása). Ezen kívül a programra vonatkozó információk, a gyermekek számára a gyümölcsökről, azok fogyasztásának fontosságáról szóló ismertetők és játékok is találhatók a mezőgazdasági minisztérium által létrehozott honlapon (www.fruttanellescuole.gov.it ). A honlapon külön oldalt szántak a szülők és pedagógusok tájékoztatására, tanácsadására. Itt iskolára lebontva bárki megnézheti azt is, hogy mit és mikor osztanak a gyerekeknek a programban résztvevő egyes iskolában.



A program részét képezi a Mezőgazdasági Minisztérium, az Oktatási Minisztérium, az Egészségügyi Minisztérium, a tartományok és a programban folyamatosan több évig részt venni kívánó iskolákkal közösen létrehozandó hálózat kialakítása, melynek keretében a kitűzött célok elérését segítő kapcsolódó tevékenységeket koordinálják.

A 2009-2010-es tanévben, az egyszerűség és a könnyű fogyasztás szempontjainak figyelembevételével, az alábbi termékek vesznek részt a programban: narancs, szamóca, kivi, alma, körte, sárgarépa, édeskömény, koktél paradicsom.

A program első évében összesen 26.217.879 euro áll rendelkezésre, melyből 15.206.370 euro az uniós forrás és 11.011.509 euro a nemzeti hozzájárulás.



A minisztérium másodlagos célja az olasz és a programhoz csatlakozó többi tagország zöldség-gyümölcs szektorának fellendítése.



Az AGEA olasz kifizető ügynökség által a 288/09/EK rendelet alapján a 2009/2010-es iskolaévre kiírt pályázat egyik nyertese az APOFRUIT ITALIA Mezőgazdasági Szövetkezet volt. (Az Apofruit Italia-nak 4000 termelő tagja, 11 feldolgozó üzemmel és 6 gyűjtőközponttal rendelkezik. A termelők által beszállított összes termék mennyisége 250 ezer tonna évente. Saját tőkéje 102 millió euro, a termelés éves értéke 190 millió euro. 160 állandó alkalmazottja van, és 2200 idénymunkást foglalkoztat.)



Az Apofruit Italia az ország két részén kapta meg a lehetőséget az iskoláknak történő gyümölcsszállításra. Az egyik régió az ország észak-keleti, Friuli-Venezia-Giulia, Elimia-Romagna tartományokat és a Trento-i és Bolzano-i Autonóm megyéket magába foglaló terület, ahol 152.138 diák vesz részt a programban és a minimális elosztásra kerülő gyümölcsmennyiség 456.700 kiló. Az ország másik területe, ahol az Apofruit nyerte a pályázatot, az ország középső része. Ide tartoznak Liguria, Toscana, Umbria, Lazio és Szardínia tartományok. A résztvevő diákok száma 173.125, az kiosztandó minimum gyümölcsmennyiség 519.500 kiló.



A iskolagyümölcs szállítása mellett az Apofruit Italia projektje az alábbi kísérő intézkedéseket tartalmazza (melyeket az Alimos cég az Apofruit Italia megbízásából valósít meg) :



• tájékoztató anyagok szétosztása a pedagógusoknak,

• a tantestület továbbképzése,

• játékos ajándékok, jutalmak osztása a gyümölcs- és zöldségfogyasztás népszerűsítése céljából,

• ülönböző, gyakorlati ismeretekkel és bemutatókkal gazdagított oktató tevékenységek,

• többnyelvű, interaktív, a térség és annak helyi tipikus termékeinek népszerűsítésére irányuló reklám tevékenység.



A gyerekeknek kiosztott valamennyi gyümölcs integrált termelési rendszerből vagy biotermelésből származik. Az integrált termelést folytató termelőknek az Apofruit által előírt műszaki irányelveket kell követniük, melynek betartását az Apofruit szakemberei ellenőrzik. A biotermelést folytató termelők az erre vonatkozó közösségi jogszabályok szerint végzik tevékenységüket.

A beszállító cégek többsége GlobalGap szabvány alapján termel, melynek betartását az Apofruit szakemberei szintén ellenőrzik.



Az Apofruit Italia maga szervezi nem csupán a gyümölcs begyűjtését, hanem annak feldolgozását, csomagolását és kiszállítását is. Az egész gyümölcsök mellett feldarabolt és annak megfelelően csomagolt gyümölcsöt is szállítanak az iskolák számára. Az ilyen „konyhakész” gyümölcs feldolgozását is az Apofruit üzemeiben végzik.

 

2. Az egészséges táplálkozás fontosságát terjesztő, már régebb óta működő kampányok: a„Food 4U” és a „Táplálkozz jól, hogy jobban növekedj” (Mangia bene, cresci meglio)



Habár a „Food 4U” és a „Táplálkozz jól, hogy jobban növekedj” kampányok célcsoportjai és területi lefedettsége eltérő, van köztük közös nevező: mindkettő célja a fiatalok figyelmének felkeltése és tájékoztatásuk az egészséges és tudatos táplálkozás fontosságáról, valamint ösztönzésük, hogy elmondják véleményüket olyan rendkívül aktuális témákról, mint pl. a fiatalok viszonya az ételhez, az elhízottság problémája vagy a globalizáció által diktált táplálkozási szokások hatása.



A már évek óta az innovatív megnyilvánulási eszközt képviselő két kampány arra irányul, hogy a gyerekek kritikus szemmel nézzenek nem csupán a helytelen étkezési szokásokra, hanem a reklám-kommunikáció összetett nyelvezetére.



Az elhízás problémája jelentős méreteket öltött az elmúlt évek során. A felnőttek és a kisgyermekek többsége elhízott, már-már járványos méreteket ölt. Olaszországban a 6-17 éves gyermekek testtömeg indexe 24%-ban túlsúlyt vagy elhízottságot mutatnak, míg ez az arány a 17 évnél idősebbeknél 33%. Az elhízottak aránya évente 1%-kal növekszik. Az elhízottság az alacsony társadalmi-gazdasági csoportokban elterjedtebb.



Ami a reklámok által gyakorolt hatást illeti, az Eurispes (Politika-, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kutatóintézet) felmérése szerint a gyermekek évente 31.500 reklámot látnak, ami átlagosan napi 90-et jelent. A 7-11 éves gyermekek naponta 1-3 órán keresztül nézik a tévét.



A tévé reklámoknak való kitétel nem csak mennyisége miatt aggasztó, hanem ennek a kommunikációs formának a sajátosságai miatt: a pszichére ható és elbeszélésszerű, de nyelvezetét tekintve rendkívül összetett sztereotípiákat használó rövid üzenetek. Ezért annyira fontos, hogy a gyermekeket ellássuk az üzenetek kódolására és a modern televíziós és reklám nyelvezettel való kísérletezésre alkalmas kritikai eszközökkel, és így megtanulják azok használatát anélkül, hogy őket kihasználnák.









2.1. Táplálkozz jól, hogy jobban növekedj (Mangia bene, cresci meglio)



A kampány célcsoportja a 12-14 éves diákok. Az idei 5. kampány keretében az osztályban elkészített reklámmal lehet pályázni, melynek témája az egészséges táplálkozás és az olasz agrár-élelmiszeripari termékek változatossága és minősége lehet. A legjobb 10 pályázatot beadó csoportok részt vehetnek a mediterrán étrendet képviselő egyik településen szervezett jutalom vakációban és a „Táplálkozz jól, hogy jobban növekedj” Országos Seregszemlén.



A kampány számokban:



• 1.600.000 diák résztvevő

• 170.000 tanár résztvevő

• 5.000 iskola

• több mint 600 beérkezett pályamunka

• 25 döntős hirdetés a „Táplálkozz jól, hogy jobban növekedj” Országos Seregszemlén

A kampány honlapja: http://www.mangiabenecrescimeglio.it/  

2.2. FOOD 4U



A kampány célcsoportja a 16 résztvevő európai ország középiskolás diákjai. Az idei kampány már a 6. kiadás. A pályázó iskolák feladata egy videó spot elkészítése, melynek témája „a fiatalok és a tudatos táplálkozás”. A legjobb videók készítői egy olaszországi vakációban vehetnek részt és „Food 4U Videó Fesztivál”-on, melynek keretében átadják a legjobbnak ítélt videó készítőinek a Food 4U Award-ot.

A kampány számokban:



• 16 európai ország (Ausztria, Belgium, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Olaszország, Luxemburg, Norvégia, Hollnadia, Portugália, Egyesült Királyság, Spanyolország, Svédország és Magyarország)

• Egyre több a résztvevő iskolák száma. Míg 2005-ben 150 spot érkezett be,idén már kb. 300 a pályázatok száma, mely több mint 10.000, 13-19 éves diák aktív részvételét jelenti. 2008-ban a kampány kb. 25.000 iskolába jutott el, ezáltal kb. 6 millió európai diákkal lépett kapcsolatba.

• A Food 4U Videó Fesztivál döntőseinek száma kb. 40.

• Az olaszországi jutalom tartózkodásban és a római záró ünnepségen több mint 500 diák és tanáraik vesznek részt.

A kampány honlapja: http://www.food-4u.it/



A diákok által készített reklámfilmek jobb láthatósága és a kampány nagyobb ismertsége érdekében a mezőgazdasági minisztérium a YouTube-on külön erre szánt csatornát nyitott: (http://www.youtube.com/food4uvideofestival )



Ennek a rendezvénynek nemhogy csak magyar résztvevője, de magyar díjazottja is volt az elmúlt két évben: 2008-ban a közönségdíjat, 2009-ben a zsűri különdíját vihette haza az orosházai Táncsics Mihály Gimnázium és Szakközépiskola csapata.





Dr. Hamar Balázs

 

Forrás: FVM

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?