Több tízmilliós a kár a gemenci erdőben

Agro Napló
A nem végleges adatok szerint több tízmilliós kár keletkezett a gemenci vadállományban és az erdei vasút pályaszerkezetében az áradások miatt.

 

A Gemenci Erdő- és Vadgazdaság Zrt. a Duna júniusi áradás után – ahol lehetett – felmérte a pusztítás mértékét és megkezdte a helyreállítási munkálatokat. A nem végleges adatok szerint is több tízmilliós kár keletkezett a vadállományban és a Gemenci Erdei Vasút pályaszerkezetében is annak ellenére, hogy az árvízi védekezés során jelentős erőfeszítéseket tett az erdőgazdaság a vadállomány, a faállomány és a kisvasút védelmében. A Gemenc Zrt. szakemberei közel 100 tonna takarmányt helyeztek ki a vadmentő dombokra, leállították a kisvasút forgalmát, valamint biztonságba helyezték a kitermelt faanyagot.



Mintegy 350-400 vadmalac és 150 szarvasborjú veszett oda az első felmérések szerint a gemenci erdőben, de a számok még nem véglegesek, hiszen a terület a visszavonuló Duna után maradt sár és hordalék miatt egyelőre bejárhatatlan. Az erdészek munkájának köszönhetően azonban az állatállomány többsége életben maradhatott. A felnőtt vad – szarvas, őz, vaddisznó, – sok esetben arra kényszerült, hogy malacát, gidáját, borját hátrahagyva meneküljön. Ezzel magyarázható a fiatal jószágok nagyszámú elhullása. Több hét múlva lehet pontosabban körvonalazni a vadállományban keletkezett károkat, hiszen több idő kell a járulékos veszteség megállapítására. Előfordulhat, hogy a közvetlen áradást túlélő állatok a fertőzött vízből isznak, megeszik a sáros leveleket, mindettől megbetegedhetnek és elpusztulhatnak. Valós veszély az is, hogy a napokig vízben álló nőstények felfáznak, emiatt elapad a tejük, s így nem képesek tovább táplálni utódaikat.





A Gemenc Zrt. szakemberei Pörböly végállomás és Lassi állomás között helyreállították a vasúti pályát, így 2010. július 10-én elindulhat a vasútforgalom, egyelőre csak ezen a közel 8 km-es pályaszakaszon. Néhány hét múlva a Malomtelelő megállót is bekapcsolhatják a forgalomba, viszont a teljes szakaszt - a legoptimálisabb számítások szerint is - csak augusztusban adhatják át a forgalomnak. Az erdőgazdaság szakemberei folyamatosan állítják helyre a vasúti pályát, vannak olyan nyomvonalrészek, ahol 8-10 méter hosszúságban teljesen alámosta a sínek alépítményét a víz, így a pálya több helyen a levegőben lóg.



Forrás: Gazdakör

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?
AgroNapló  |  2024. július 22. 16:26