A francia Élelmezésügyi, Földművelésügyi és Halászati Minisztérium célja, hogy a jelen állapothoz képest 2012-re megháromszorozza a biogazdálkodást folytató területek nagyságát. Mindez megvalósíthatónak mutatkozik, ha a tendenciákat figyeljük, így például, hogy 2009 végén, 2008-hoz képest 23,7 %-kal több, 16.446 gazdaság, a 2008-as területméretet 16 %-kal meghaladó, 667.513 hektár területen, azaz az összes agrárhasznosítású terület közel 2,5 %-án folytatott biogazdálkodást Franciaországban. Mi több, 2009-ben 3.800 új gazdaság kezdett tevékenykedni e területen, míg 2010 első félévében mintegy 1.500 újabb termelő (azaz naponta több, mint 12!) jelent meg a termékpályán. Hovatovább, 2005 óta megduplázódott és 2009-ben már 3 milliárd euró volt a biotermékek üzleti forgalma az országban.
A francia Minisztérium a termelő területek 2012-ig történő megháromszorozását az alábbi főbb tengelyek szem előtt tartásával kívánja elérni:
- a termékpálya hatékonyabb megszervezése,
- támogatás nyújtása biogazdálkodásra való átálláshoz és annak fenntartásához,
- a biotermékek szerepének növelése a közétkeztetésben,
- a képzés és kutatás szerepének szem előtt tartása.
Pascal Gury az Agence Bio elnöke teljes mértékben elérhető célkitűzésnek ítéli, hogy 2012-re az összes agrárterület 5-6 %-a biogazdálkodást folytató legyen.
Jelenleg a legjelentősebb biotermékeket előállító régiók Franciaországban:
- Rhône-Alpes,
- Languedoc-Roussillon,
- Midi-Pyrénées,
- Provence-Alpes-Côte d’Azur és
- Pays de la Loire.
A biogazdálkodású területek többsége jelenleg is állattenyésztésre használt füves terület, de a növénytermesztés vonatkozásában is pozitív irányú folyamatok figyelhetőek meg, így a szőlő vonatkozásában 39 %-os, míg a zöldség-gyümölcs tekintetében 20 %-os bővülésről beszélhetünk a tavalyi év vonatkozásában.
Fontos azt is látni, hogy a biotermékek franciaországi értékesítésének mértéke megkétszereződött (1,6 milliárd eurós értékről 3 milliárd eurós mértékűre nőtt) az elmúlt 4 évben. A biotermékek értékesítésének színterét 2009-ben 45 %-ban a bevásárlóközpontok, míg 38 %-ban a szaküzletek adták. A gazdálkodói közvetlen értékesítés mértéke 12 %-os, míg a független kiskereskedések (pékségek, fűszeresek, pincészetek) részesedése 5 %-os volt.
Egy kutatás szerint a közösségi étkeztetés keretében a bio-összetevők vásárlására fordított összeg egy év alatt megduplázódott, jelenleg mintegy 92 millió eurót tesz ki. 2009-ben már a közétkeztetésben résztvevők 40 %-a kínált bioterméket menüjében, és 13 %-uk mindezt napi rendszerességgel tette. E területen az alma és a joghurt megőrizte vezető szerepét, de számos zöldség, a tojás és a szárnyasok szerepe is egyre inkább nő.
Mindemellett 2009-ben a biotermékek francia kereskedelmi mérlege erősen deficites maradt, hiszen a Franciaországban vásárolt biotermékek 38 %-a külföldről – elsősorban Spanyolországból, Olaszországból, Németországból és Nagy-Britanniából – érkezett, míg a francia biotermékek exportja korlátozott mértékben, mintegy 200 millió euró értékben jelent meg ugyanezen időszakban. Franciaország azonban több termék vonatkozásában is közel önellátó. Így például a francia tejszektor ki tudja elégíteni a belső biotermék igényeket, míg azonban a szárított fűszerek, a gabonafélék és az egzotikus gyümölcsök körében az import szerepe várhatóan a jövőben is erőteljes marad majd.
A francia bio-szektorról további (elsősorban francia nyelvű), bővebb információk a következő oldalakról nyerhető:
- Agence BIO (a biogazdálkodás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős francia ügynökség);
- Bio tej- és hústermékek;
- Bio zölség és gyümölcs;
- Diészter (észterifikált növényi olaj);
- A gabonafélék vonatkozásában pedig a biogazdálkodást, a biotermékeket, a bio-tüzelőanyagokat és a bio-etanolt érintően
dr. Gúr Roland
Forrás: VM