A rangsort a sertéságazat exportja vezeti, amely termelésének több mint 30%-át nemzetközi piacokon értékesíti, a marhahús- és tojás ágazat kivitele teljes termelésük mintegy 20%-a. E három csúcságazat exportjának monetáris teljesítménye is tovább nőtt, ami tükrözi hús-és baromfi ipar dinamizmusát és erejét, a magasabb hozzáadott értéket képvaiselő feldolgozott termékek külföldi piacnyitásával elért jó eredményeket.
A sertéságazat esetében, az első félévben sikerült tovább javítani az előző évi számokat (2009-hez képest 2,5%-kal, 2008. év első feléhez viszonyítva 7,4%-kal növelni). Érdemes talán megemlíteni, hogy az első félévben az volt a legkedvezőbb, hogy a növekedés inkább a harmadik országokba történő kivitelnek köszönhető (2009-hez képest +14,2%), mint a közösségi belső piaci úticélnak, bár ebben a relációban is enyhe növekedés (+ 0,5%) tapasztalható.
2009 első feléhez viszonyítva a harmadik országokba irányuló kivitel növekedése annak köszönhető hogy termékösszetétel alapján több volt az export friss hűtött vagy fagyasztott termék (+ 45,6%), a száraz áru (+ 55%) és a húsipari készítmények (+32,7 %), a szalonna (-10,5%), a zsír (- 4,6%) és a belsőségek (-3,5%) rovására.
Gazdasági teljesítmény szempontjából, az egyes évek első félévi eredményeihez mérten a sertéshús kereskedelmi mérlege pozitív, számokban kifejezve 116 millió euroval meghaladja a 2008. évi adatot, és 26 millió euróval a 2009. évi első félévi teljesítményt. Ez azt jelenti, hogy 2009. év a 2008. évi adatokhoz képest 10%-kal, 2010. év 2009-hez képest 2,6%-kal felértékelődött (+12,7% 2008 - 2010), amely bizonyítja, hogy ezen ágazati árukivitelben egyértelműen nőtt a hozzáadott érték.
A spanyol marhahúságazat hozzájárulása alapján a második helyen áll a spanyol állati végtermék előállításban. A külső piacokon szilárdan jelen van, amely a húskivitelt nemcsak mennyisége, hanem értéke alapján is fokozta az első félévben. A mennyiségi növekedés 9,54%-os volt és a gazdasági értéknövekedés 2%-os 2009. év azonos időszakához képest. Különösen figyelemre méltó az élő állat export (+35%) és a friss tőkehús (+8%) növekedése.
A juh-és kecskehús ágazat exportja is nőtt, a tavalyi év január-júniusi időszakához képest. Az exportált termékek magasabb hozzáadott értéket is eredményeztek, mivel a 14,7%-os mennyiségi növekedés, 45,79%-os értéknövekedést eredményezett.
A tojás ágazatban konszolidálódik az ágazat nettó exportőr státusza. Pozitív kereskedelmi mérlegét 2010 első félévben is fenntartotta. Meg kell jegyezni, hogy ebben az időszakban, 2008-hoz képest 0,9%-os mennyiségi növekedést ért el, és gazdasági szempontból a tojás ágazat kereskedelmi mérlegének javulása a 2010-ben 7,35%-kal növekedett 2008-hoz képest, és 5,7% -kal lett nagyobb, mint 2009-ben. Az ágazat exportjának jelentősége növekszik, nemcsak tonnában, hanem hozzáadott értéket tekintve nyereségességben is.
A spanyol kereskedelmi forgalom alakulásában a teljes exportot tekintve a 2010. év a baromfi ágazat részére nagyon kedvező. Ha az adatokat 2009. év azonos időszakával vetjük össze, azt mondhatjuk, hogy a teljes spanyol export növekedés tonnában kifejezett mennyisége 40% volt. Az export célpiacok tekintetében a korábbi évekhez képest a kivitel mind a közösségi, mind a harmadik országok piacaira növekedett, azonban a fő célpiacok továbbra is a szomszédos tagállamok.
Az EU-ból származó baromfihús behozatal emelkedett, míg a harmadik országokból származó import csökkent, azaz kevesebb tonna árut importáltak 2010-ben, mint az előző két évben, amely főleg a közösségi belső piacról származott.
Összefoglalva a fenti adatok azt mutatják, hogy számos az egymással kölcsönhatásban álló tényező és a világszerte egyre nagyobb a globalizáció hatása ellenére, a spanyol állattenyésztési ágazatok a külpiacokon továbbra is növekvő versenyképességet mutatnak.
A legjelentősebb állattenyésztési ágazatok jelentős növekedése és versenyképességük révén a termelés volumene meghaladja a belföldi fogyasztás méreteit, így nélkülözhetetlenül szükség van piackeresésre, ami nemzeti stratégiai kérdés.
A piackeresésben a Környezet-, Vidék- és Tengerügyi Minisztérium jelentős erőfeszítéseket tesz, hogy megszilárdítsa és kiaknázza az export lehetőségeket, növelje a spanyol termékek jelenlétét az EU-n túli piacokon.
EUMEDIA / Szerkesztőség
29-9-2010
http://www.agronegocios.es/noticias-comercio-exterior-ganado-porcino-bovino-y-ovino-caprino-aumenta-primer-semestre-2010/1/1582.html
Pintérné Viesel Judit
Forrás: VM