A 767/2009/EK rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2009. szeptember 1-jén lépett hatályba, alkalmazni 2010. szeptember 1-jétől kell. A Rendelet 30. cikke az előző takarmányjogi szabályozás lényeges elemeit helyezi hatályon kívül 2010. szeptember 1-jétől. Az alábbi tájékoztató nem öleli fel a Rendelet által életbe léptetett valamennyi változást (pl.: a jelölésen a dátum formátumának változása), csak egyes területeket emel ki, amelyek az EU bizottsági üléseken jelenleg tárgyalások témáját képezik és kötelezettségeket rónak a forgalmazókra, felhasználókra.
Az EU-ban 2010. szeptember 1-jétől takarmány-alapanyag csak úgy forgalmazható, ha az vagy a jegyzékben, vagy a nyilvántartásban szerepel. A két lehetőség két eltérő jelölési kötelezettséggel jár: a jegyzékben nem szereplő alapanyagokat (tehát a nyilvántartásban szereplőket is) részletesen kell jelölni a Rendelet V. melléklete szerint, míg a jegyzékben feltüntetett alapanyagok forgalmazásakor csak a jegyzékben az adott alapanyag kapcsán megadott adatokat (szűkebb adathalmaz) kell jelölni. A hatóság a jegyzék második tervezetének hatályba lépéséig (kb.: ez év vége) a fenti két jelölési lehetőség helytelen megválasztása kapcsán nem kezdeményez szankciót a 242/2010/EU alapanyag-jegyzéken nem szereplő, de az új, még nem hatályos tervezetben már szereplő alapanyagok forgalmazása esetén.
1. A takarmány-alapanyagok forgalmazása
2010. augusztus 31-éig a takarmány-alapanyagok, valamint a takarmány-alapanyagok feldolgozási eljárásainak közösségi jegyzékét a 96/25/EK irányelv, illetve az ennek átültetésére alkotott hazai jogszabály (44/2003. FVM rendelet, 1. melléklet) tartalmazta. A Rendelet 2010. szeptember 1-jétől hatályon kívül helyezte a 96/25/EK irányelvet, ezzel együtt a 44/2003. FVM rendelet 1. mellékletét. Szintén hatályon kívül helyezte a 82/471/EGK irányelvet, amely a bioproteinekre vonatkozó szabályokat tartalmazta, és ez utóbbi termékeket szintén 2010. szeptember 1-jétől alapanyaggá minősíti. Ennek nyomán megszűnt az alapanyagok és bioproteinek kapcsán az a korábbi jogi rendszer, mely az EU-s irányelv hazai miniszteri rendelettel való átvételén alapult. Helyette új rendszer lépett életbe, melynek lényege, hogy az EU bizottsága a takarmányipari ágazat érdekeltjeivel (felhasználók, nemzeti hatóságok) folytatott egyeztetést követően (tanácsadó bizottsági eljárás keretében) közvetlen hatályú rendeletet ad ki. Az új eljárással elfogadott takarmányalapanyag-jegyzékelső változatát a 2010. szeptember 1-jétől alkalmazandó 242/2010/EU bizottsági rendelet lépteti hatályba, jóllehet még a korábbi, irányelvi jegyzékkel azonos tartalommal. Ez utóbbi rendelet kizárólagos célja a jogszabályi folytonosság fenntartása, de már 2010 tavaszán megindult a jegyzék régi tartalmának teljes felülvizsgálata. A Rendelet életbe lépteti a takarmány-alapanyagok kötelező nyilvántartását is.
A takarmány-alapanyagoknak a 767/2009/EK rendelet alapján létrehozott új, kötelező nyilvántartása (registry of feed materials)
A Rendelet 24. cikkének (6) bekezdése a jegyzékkel párhuzamosan életbe lépteti a takarmányalapanyag-nyilvántartást is:
„Az a személy, aki először hoz forgalomba a jegyzékben nem szereplő takarmány-alapanyagot, haladéktalanul értesíti annak felhasználásáról az európai takarmányipari ágazat 26. cikk (1) bekezdésben említett képviselőit. Az európai takarmányipari ágazat képviselői[1] az interneten közzéteszik ezen értesítések nyilvántartását, és rendszeresen frissítik azt.”
A bejelentés tehát kötelező minden, a jegyzékben és a nyilvántartásban még nem szereplő alapanyagnak 2010. szeptember 1-je utáni, az EU-ban való első forgalomba hozatala kapcsán. Kizárólag a honlap útján benyújtott bejelentés érvényes. A bejelentés tartalmáért a honlap szerkesztői felelősséget nem vállalnak, ezért a honlapon való szerepeltetés semmilyen garanciát nem jelent a feltüntetett alapanyag biztonságosságát, vagy alapanyagként való besorolását illetően. A nyilvántartásba való bejelentés nem vonja szükségszerűen maga után a jegyzékbe való felvételt. A bejelentés nem módosítható, de töröltethető. A bejelentésben a bejelentőnek meg kell adnia elérhetőségét. Az elérhetőségi adatokat a rendszer nem hozza nyilvánosságra, de a hatóságoknak megkeresésre kiadják. A bejelentést bármely hivatalos nyelven meg lehet fogalmazni, mindazonáltal az angol nyelv használatát előnyben részesítik az egyszerűbb ügymenet miatt. A vállalkozó a bejelentésről e-mailen visszaigazolást kap.
Az alapanyag-jegyzék új tervezetében szereplő alapanyagokat automatikusan feltöltik az alapanyag-nyilvántartásba, így azokat nem kell külön bejelenteni ahhoz, hogy eleget tegyenek a Rendelet 24. cikk (6) bekezdésének.
A fenti jogi szakaszban a honlap létrehozatalára vonatkozó felhatalmazás 2010. szeptember elsejétől alkalmazandó. Ettől a dátumtól az európai takarmányipar képviselői létrehozták a fenti nyilvántartásra alkalmas honlapot: www.feedmaterialsregister.eu . A bejelentőnek a következők szerint kell eljárnia:
• Ellenőriznie kell, hogy terméke szerepel-e az alapanyag-jegyzék hatályos változatában (jelenleg: 242/2010/EU rendelet);
• Amennyiben nem, ellenőriznie kell, hogy termékének neve és/vagy leírása szerepel-e az alapanyag nyilvántartásban, illetve leírása megfelel-e az ott megadottnak (egy alapanyagnévhez több, eltérő leírás is társulhat);
• Amennyiben nem, akkor új bejelentést kell kezdeményeznie a honlapon.
Új alapanyag-jegyzék (Catalogue of feed materials)
Valamely alapanyag jegyzékre való bejelentése, illetve a jegyzék használata önkéntes. Az új alapanyagjegyzék-tervezet a jelenleg hatályos jegyzék (242/2010/EU rendelet) teljes felülvizsgálata nyomán jött létre, mintegy 600 bejegyzéssel. Ezt a tervezetet várhatóan az EU bizottságának szeptemberi ülésén vitatják meg, októberi ülésén bocsátják szavazásra, legkorábban ez év végén lép hatályba. Az alapanyag-jegyzék új tervezetében szereplő alapanyagokat automatikusan feltöltik az alapanyag-nyilvántartásba, így azokat nem kell külön bejelenteni ahhoz, hogy eleget tegyenek a Rendelet 24. cikk (6) bekezdésének.
Mivel a bizottság az alapanyag-jegyzék bővítésével szakmai csoportot bízott meg, ezért a jegyzék bővítésére irányuló bejelentéseket a CEFS, a FEFAQ vagy a COPA COGECA felé kell beterjeszteni, amennyiben valamely takarmányozási vállalkozó az általa forgalmazni szánt alapanyagot önkéntes alapon szerepeltetni szeretné a jegyzékben. E bejelentéshez kapcsolattartóként az alábbi személyt kell keresnie:
Camille Perrin
Scientific and Regulatory Affairs Manager Comité Européen des Fabricants du Sucre
Avenue de Tervuren 182 - B.1150
32 2 762 07 60
Fax: 32 2 771 00 26
camille.perrin@cefs.org
www.cefs.org
A jegyzék-tervezet rövid bemutatása a 4. pontban látható.
2. Változás egyes kiegészítő takarmányok forgalmazása kapcsán
A Rendelet 8(1) cikke meghatározza, hogy 2010. szeptember 1-jétől
• kokcidiosztatikumot nem tartalmazó kiegészítő-takarmány vagy takarmány-alapanyag nem tartalmazhat a teljes értékű takarmányra rögzített maximális adaléktartalom százszorosánál több adalékanyagot (tehát az 1%-os keverék még kiegészítő takarmány, az ennél töményebb pedig előkeverék (premix));
• kokcidiosztatikumot tartalmazó kiegészítő-takarmány vagy takarmány-alapanyag nem tartalmazhat a teljes értékű takarmányra rögzített maximális adaléktartalom ötszörösénél több adalékanyagot (tehát a 20%-os keverék még kiegészítő takarmány, az ennél töményebb pedig előkeverék (premix)).
Az adalékanyagot ennél nagyobb töménységben tartalmazó keverékek előkeverék (premix) néven hozhatók forgalomba.
A fenti főszabály alól kivételt képez a 8(2) cikkben meghatározott termékek köre:
Ennek értelmében a fenti határértéknél nagyobb töménységben adalékot tartalmazó termék csak akkor forgalmazható alapanyagként vagy kiegészítő takarmányként, ha rendeltetési célját szerepeltetik a különleges táplálkozási célok között (a Rendelet 10. cikke). A Rendelet 32(2) cikke szerint a már forgalomban lévő, de a különleges táplálkozási célok között nem szerepeltetett ilyen termékek forgalmazása csak akkor folytatható, ha 2010. szeptember 1-jéig kérelmet nyújtanak be a különleges táplálkozási célokat tartalmazó lista adott termékkel való kiegészítésére.
3. Változás egyes a takarmányadalékok forgalmazása kapcsán
A 1831/2003/EK rendelet 10(2) cikke szerint a korábbi jogi környezet (70/524/EGK irányelv) szerint engedélyezett adalékanyagok újraengedélyezésére kérelmet kell benyújtani vagy a határozott időre szóló engedély lejárta előtt egy évvel, vagy legkésőbb 2010. november 8-ig. Amennyiben valamely adalék kapcsán e határidőig kérelem nem érkezik be, az adalékot az adalék-regiszterből[2] (ez eltér a fent említett alapanyag–nyilvántartástól és –jegyzéktől) törlik, forgalmazása nem lesz lehetséges. Az EU Bizottság állítása szerint az adalék-regiszterben feltüntetik, hogy a generikus adalékok (melyek első forgalomba hozatala nem egy engedélyeshez kötődik) kapcsán érkezett-e már be valamelyik forgalmazótól kérelem.
4. A takarmány-alapanyagoknak a 767/2009/EK rendelet alapján létrehozott jegyzékének második tervezete[3]
A tervezet bemutatása
A tervezet előszava szerint a jegyzék célja az alapanyagokra vonatkozó adatok mennél hatékonyabb közvetítése az előállítók és a felhasználók között. A jegyzék megadja az alapanyag nevét, azonosító számát, leírását, amely a feldolgozási eljárásra is kiterjed, valamint megadja a termék jelölésének a Rendelet V. mellékletében megadottaktól eltérő, alternatív megoldását.
A jegyzékben való szerepeltetés feltételei
Az alapanyagnak meg kell felelnie a Rendeletben megadott alapanyag-meghatározásnak és biztonsági kritériumoknak. Szerepelnie kell az európai takarmánypiacon. Az alapanyagot megfelelő, a valóságot hűen ábrázoló névvel kell ellátni.
Biztonságosság
Valamely alapanyagnak a jegyzékben való szereplése nem igazolja takarmányozási célra való felhasználásának biztonságosságát. Az alapanyag biztonságosságáért a vonatkozó joganyag értelmében az előállító felel.
Kizárólagosság, önkéntes használat
A jegyzék nem kizárólagos. Ez azt jelenti, hogy az EU-ban olyan alapanyag is lehet forgalomban, amely a jegyzékben nem szerepel. A jegyzék használata nem kötelező, mindazonáltal a jegyzékben szereplő nevet csak akkor lehet használni, ha az a jegyzék minden vonatkozó leírásának megfelel.
Jelölési feltételek
A tervezet röviden kitér mind a jegyzékben szereplő, mind pedig a jegyzékben nem szereplő alapanyagok jelölési követelményeire. A jegyzék egyes esetekben egy alapanyag kapcsán több, szinonim nevet megad zárójelben. Ebben az esetben bármely név használható, és ugyanazok a jelölési feltételek alkalmazhatók valamennyi szinonim elnevezés esetében.
Glosszárium
A jegyzék második része 66 feldolgozási eljárást tartalmaz, azok leírásával együtt, pl.:
Sorszám Eljárás Meghatározás Jelző
22 evaporáció A víztartalom csökkentése Evaporált
Tényleges alapanyag-jegyzék
Végül mintegy 600 alapanyag következik, 13 fő csoportba sorolva. Példaként álljon itt egy sor a „gabonák és származtatott termékeik” csoportból:
Sorszám Név Leírás Kötelező jelölés
1.2.1 Kukorica Zea mays ssp.Mays L.szemtermése.Bendővédett lehet. –
[1]Az alapanyag-nyilvántartást szponzoráló EU-s érdekvédelmi szervezetek : AAF, CEFS (Committé Européen des Fabriquants du Sucre), CEPS, CIAA, COCERAL, COFALEC, COPA-COGECA, EAPA, EDA, EFPRA, EMFEMA, EUCOLAIT, EUROMALT, European Flour Millers, EUSALT, FEDIAF, FEDIOL, FEFAC, FERM, IFFO, IMA-Europe and The Brewers of Europe
[2] http://ec.europa.eu/food/food/animalnutrition/feedadditives/comm_register_feed_additives_1831-03.pdf
[3]A tervezet angol nyelvű változata az interneten elérhető:
http://www.bcfta.org.uk/documents/42/Consolidated%20%20draft%20EU%20Catalogue%20of%20feed%20materials%20(6%2007%202010).pdf
Forrás: VM