Az EPA a döntését az Energiaügyi Minisztérium (DOE) hatástanulmánya nyomán hozta meg, amely megállapította, hogy a magasabb etanoltartalom nem tesz kárt az újabb gyártású motorokban. Az EPA várhatóan kötelezővé teszi a benzinkút-üzemeltetők és az üzemanyaggyártók számára a pontos etanoltartalom feltüntetését a fogyasztók tájékoztatása érdekében. A szabályozás nem terjed ki a motorbiciklikre, a nem közúti közlekedés célját szolgáló járművekre és a nagyteherautókra.
Az EPA novemberben vagy a jövő év elején a DOE újabb hatástanulmányát követően dönt arról, hogy a bekeverési standardot megemeli-e a 2001-2006 között forgalomba hozott gépjárművek esetében is.
A bekeverési felső határ növelése érdekében még 2009 márciusában nyújtott be kérelmet az EPA-hez a Growth Energy nevű etanol-érdekképviseleti szövetség és 54 etanolcég. A javaslat társadalmi egyeztetése során mintegy 78.000 észrevétel érkezett be az ügynökséghez. A döntést az etanolipar üdvözölte, azonban kifogásolják, hogy a 2001-2006-os modellek esetében még nem született döntés.
Az USA-ban az etanolt elsősorban E10-es (10 vol % etanolt tartalmazó) benzinkeverék formájában hozzák forgalomba, az E85-ös keverék használatának számos – elsősorban infrastrukturális – korlátja van. A 2007-es energiatörvény minden év vonatkozásában kötelező bekeverési célértékeket határozott meg (amelyek erejéig az etanol bekeverését adókedvezményekkel támogatják), ezek azonban az utóbbi évek amerikai motorbenzin-fogyasztási tendenciáival nincsenek összhangban. A gazdasági válság és a személygépjárművek szigorodó fogyasztási normái következtében a közlekedési célú motorbenzin felhasználásának növekedése az utóbbi években csökkent, sőt 2008-ban és 2009-ben 4-5%-kal a 2007-es szint alá esett vissza. 2015-re az energiatörvény alapján elvileg 15 Mrd gallon hagyományos (kukorica alapú) etanolt kellene bekeverni, azonban amennyiben a benzinfogyasztás az utóbbi időben megfigyelhető tendenciáknak megfelelően alakul, elképzelhető, hogy a 10%-os bekeverési célérték mellett technikai akadályok miatt nem lett volna megfelelő (belföldi) kereslet a mandátumnak megfelelő amerikai etanolra - és ekkor a 2022-re teljesítendő 16 Mrd gallonos cellulóz alapú etanol-célkitűzést még nem is vettük figyelembe.
1. ábra: az E10-es bekeverési plafon és az etanol fogyasztásának alakulása, Mrd gallon. Forrás: USDA
Az etanolipar részére további problémát jelent, hogy 2006 óta a kapacitás lényegesen gyorsabban nő, mint a kereslet. Ezért egyes időszakokban - különösen, amikor az etanol drágult a benzinhez képest, illetve amikor a benzinfogyasztás csökkent - jelentős kapacitás-kihasználatlanság lépett fel, amely visszafogta a jövedelmezőséget és a beruházási kedvet (a második generációs üzemanyagok irányába is).
2. ábra: Az etanoltermelés, a -fogyasztás, a –kapacitás és a -mandátumok alakulása, millió gallon. Forrás: USDA, DOE, RFA.
2010 szeptemberében például a teljes amerikai etanolkapacitás 13.765 millió gallon (52.169 millió liter) volt, amelyhez hozzáadódik 837 millió gallonnyi (3.172 millió liter) épülő kapacitás (ennek egy számottevő része már második generációs etanol). Ehhez képest a kihasználtság 12.935 millió gallont (49.023 millió liter) ért el. A fentiek miatt az etanollobby és az USDA egyik fontos célkitűzése volt a bekeverési plafon emelése, amit most részben sikerült is elérni.
Dr. Tóth Attila
Forrás: VM