A szervezők kiváló érzékkel ismerték föl azt, hogy a piac kiélezett versenyében csak azok a termelők, földolgozók és forgalmazók maradnak talpon, akik messzemenően nyitottak az innovációra, a kutatás támogatására és a kutatási eredmények minél eredményesebb alkalmazására. Így a kiállításon belül két innovációs versennyel is találkozik a látogató, az egyik az INNOVATEC, a másik pedig az INNOVAFEL. Az első azokat a vállalatokat hívja versenyre, akik olyan innovatív eljárásokkal, termékekkel jelentkeznek, amikkel érdemben csökkenthetők a termelési költségek, könnyíthető a munka, növelhető a munkavégzés biztonsága, stb. A pályázatokat tematikájuk szerint csoportosítják és bírálják, így külön-külön kategóriába kerül a gépesítéssel, csomagolással és földolgozással, logisztikával és szállítással, növényanyaggal illetve növényvédelemmel kapcsolatos pályamű. Az első díjat az idén a Cot International cég kapta a Vanilla Cot® fehér húsú, „új generációs” kajszibarack-fajtája elismeréseként.
Az Innovafelt ötödik éve rendezik meg, cél azoknak az innovatív piaci élelmiszer-termékeknek az elismerése, amikkel szélesíteni lehet a megtermelt zöldség és gyümölcs piaci lehetőségeit. Amellett, hogy termékverseny, az Innovafel egyben konferencia-sorozat is mindazon kutatóhelyek és szakmai szervezetek részvételével, amik az ágazatban az innovációs, kutatás-fejlesztési tevékenységet végzik és/vagy finanszírozzák. A programból mindenképpen ki kell emelni az ágazati szakmaközi szervezet, az INTERFEL és a zöldség-gyümölcs kutatási versenyképességi pólus, a PEIFL szervezte általános innovációs fórumot, a zöldség-gyümölcs alkalmazott kutatási intézet, azaz a CTIFL szervezte kollokviumot a kertészeti termékek környezetterheléséről, valamint a CRITT[1] égisze alatt megrendezett tanácskozást az ágazatban keletkező hulladékok hasznosítási lehetőségeiről.
A termékverseny zsűrijét a PEIFL elnöke elnökölte, a zsűri tagjai élelmiszeripari szakemberek, kutatók és a szaksajtó képviselői voltak. Mint azt Yves Bayon de Noyer elnök elmondta, véleménye szerint a díjazott termékek hűen visszaadják azokat az új tendenciákat, amik manapság a fogyasztók részéről tapasztalhatók. Mik is ezek? A szakemberek szerint napjaink vásárlója öt szempontot helyez előtérbe, amikor zöldségből és/vagy gyümölcsből készült terméket kíván vásárolni, ezek:
• „visszatérés a természeteshez”, azaz keresi a friss, de érett és valóban ízletes terméket,
• eredeti vagy régen elfeledett ízekre vágyik, ezek lehetnek régóta nem használt, de újra fölfedezett zöldségek, gyümölcsök vagy éppen ritka vagy egzotikus termékek,
• szeretne elérhető áron biológiai gazdálkodásból származó terméket vásárolni,
• egész Európában egyre inkább tendencia lesz – állítják az Innovafel szervezői – az ajándékba adható, zöldség/gyümölcs alapú termék – ehhez nem csak belbecsre, de külcsínre is szükség van!
• egyre inkább kész arra, hogy „rágcsálnivalónak” akár a polcról, akár az áruházi kassza mellől, akár automatából ne édességet, hanem kis kiszerelésű, azonnal fogyasztható zöldséget, gyümölcsöt vegyen – ami kétség kívül úgy az egyén, mint a társadalom egészségi állapota szempontjából rendkívül dicséretes.
A díjazottak között az első helyen a Prince de Bretagne nyitott zacskóba csomagolt és abban kínált romanesco karfiolja (bolti ára darabonként 1,5-3,5 euró) végzett, az ezüstérmet a Champsoleil kenhető zöldség-félkonzervjei kapták. Ezek az első pillantásra befőttre emlékeztető termékek kizárólag növényi alapanyagból – bab, articsóka, tök, csicsóka, stb. – és sok esetben azok egyébként nem vagy ritkán használt részeiből (pl. tökvirág, articsókaszár) készülnek, új vagy elfeledett ízeket kínálva azoknak, akik kenyérre, pirítósra kenve kóstolják meg őket (a 130 grammos üvegek ára 4-4,30 euró, azaz kilogrammonkénti ára 30,80-34,62 euró között alakul). A harmadik díjat a zsűri egy négy szövetkezet által kidolgozott koncepciónak ítélte, melynek lényege, hogy a hipermarketek vásárlói is szinte teljesen érett állapotban betakarított, a jelenlegieknél sokkal ízletesebb gyümölcsöt vásárolhassanak. A feladat nem egyszerű, hiszen a „La vallée des peches” (az őszibarack völgye) márkanév alatt forgalomba hozott gyümölcs az érettségi állapota miatt különös törődést és nagyon gyors, lehetőleg nem nagy távolságra történő szállítást kíván. A szövetkezetek mégis úgy gondolták, érdemes a kihívást vállalni és egész szezonban szinte állandó áron ilyen őszibarackkal és nektarinnal ellátni a legfölkapottabb turisztikai célpontok nagy áruházait. Elismerő oklevelet kapott a „Les amis de Juliet®” Juliet® termékcsaládja – a cég kizárólag biológiai termesztésből származó almából készítette el a gyümölcslevet, kompótot, alma-gyerekpezsgőt és almatortát fölvonultató termékpalettáját méghozzá úgy, hogy több földolgozóval építette ki az ehhez szükséges együttműködési hálózatot. Végül meg kell említeni a szintén elismerést kapott Corbeillo.com kezdeményezést. Lényege, hogy a Corbeillo cég országos hálózatot épített ki olyan termelőkkel és vállalkozásokkal együttműködve, amire alapozva bárhol Franciaországban vállalják ízléses zöldség és/vagy gyümölcs ajándékkosarak készítését és kiszállítását.
Az innováció egyébként is megkülönböztetett figyelmet kapott, ezt azonnal észre lehetett venni a nagy számú, ilyen jellegű kiállító okán. A három talán legjelentősebb standot az alkalmazott kutatásra szakosodott, gyakorlatilag a termelők tulajdonában lévő és általuk működtetett, országos hálózattal bíró CTIFL, a költségvetési kutatóhely-hálózatot működtető INRA és a már említett versenyképességi pólus, a PEIFL volt. A CTIFL elsősorban a hatalmas mennyiségű, a gyakorló gazdák, szakemberek számára közvetlenül használható információra helyezte a hangsúlyt, míg az INRA regionális központjának standja nagyon érdekes és sajátos volt. A kutatók ugyanis két növényfajra, a padlizsánra és a paprikára helyezték a hangsúlyt, e két növényre építették föl a kiállítást, igyekezve minden érdemi tudnivalót átadni a nagyérdeműnek erről a két fajról, a származásuktól és Európába érkezésüktől kezdve a gyakorlati hasznukon át a velük kapcsolatos kutatásokig. A PEIFL, mint a MIFFEL egyik legfontosabb partnere nem csak magának a kiállításnak a megszervezésében segítette a szakmát, hanem egyik fő szereplője volt az október 11-15. között Avignonban megrendezett „Fruits & Vegetables Week”-nek is. Az ennek keretében szervezett szakmai rendezvények közül mindenképpen ki kell emelni az euromediterrán szakmai találkozóként második alkalommal megrendezett Tech Fruits et Légumes-öt, valamint az INRA által október 14-re időzített tudományos tanácskozást a zöldségek és gyümölcsök minőségi kérdéseiről.
A PEIFL kacsán érdemes annyit megjegyezni, hogy egyike azon bő egy tucat versenyképességi pólusnak, ami a mezőgazdaság és/vagy az élelmiszeripar adott területével foglalkozik. Mint az a Kertészet és Szőlészet korábbi számában is olvasható volt a versenyképességi pólusok kapcsán, a számtalan gazdasági és tudományterületre alakult, közel nyolcvan versenyképességi pólus feladata a kutatás és az innováció elősegítése és a tudományos eredmények mielőbbi gazdasági haszonra váltása olyan formában, hogy közös struktúrában fogja össze a kutatás, a fölsőoktatás és a vállalati szféra szereplőit. Az egyes pólusok mérete és jelentősége azonban messze nem ugyanaz, ami leginkább abban nyilvánul meg, hogy nem tudnak azonos eséllyel pályázni a számukra megítélt költségvetési forrásokra. Ebből egyenesen következik, hogy a kisebbek és/vagy nem a gazdasági szempontból legerősebb területeken (pl. gyógyszeripar, repülőgépgyártás, informatika, energetika) működők idővel vagy ellehetetlenülnek, vagy más, hasonló profillal létrejött pólussal fuzionálnak. A hírek szerint ebbe az irányba indult el a PEIFL és a Qualimediterranée is, egyelőre csak a két szervezet együttműködését, a kettő közötti átjárhatóságot erősítik, de már nyílt titok, hogy a végső cél az egyesülés.
[1] Centre Régional d'Innovation et de Transfert de Technologie – regionális innovációs és technológia-transzfer központ
Somogyi Norbert TéT-attasé
Forrás: VM