A bor forgalomba-hozatali járulék megfizetésének, kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló rendeletmódosítás november 22-től lépett hatályba.
A jogszabály-módosítással a minisztérium célja, hogy felgyorsítsa a közösségi bormarketing források hatékony felhasználását, és a magyar bor piaci helyzetének megerősítését.
A termelők jelenleg marketing célokra kötelező járulékot fizetnek minden Magyarországon forgalomba hozott bor után. A minőségi boroknál ez az összeg literenként 10, egyéb esetekben 5 forint. Jogos tehát az a termelői elvárás, hogy a befizetéseiket az állam eredményesen és hatékonyan használja fel.
Az elmúlt időszakban azonban a borászati szakma megosztottsága és a szervezetek közötti megegyezés hiánya átgondolatlan döntésekhez és a közösségi bormarketing széthullásához vezetett.
Nyilvánvalóvá vált, hogy a működésképtelen helyzeten változtatni kell.
Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter ezért kezdeményezte a hatályos rendelet módosítását, melynek eredményeként egy új felépítésű Bormarketing Bizottság jött létre. A tagokat a miniszter nevezte ki borász- és marketing szakemberek közül.
A tárcavezető döntésével az állam fokozott felelősséget vállal a források hatékony felhasználásáért.
A rendeletmódosítás értelmében átalakul az Agrármarketing Centrum /AMC/ és a Bormarketing Bizottság együttműködése is. A 13 fős testület munkájában részt vesz az AMC egy tagja is, aki a titkári teendőket látja el. Így az Agrármarketing Centrum nemcsak a végrehajtásért felel, hanem a döntéshozatalban, a javaslatok előkészítésében is szerepet vállal.
Eddig a járulékokból befolyt összeg 5 százalékát működésre költötték el, az AMC belépésével ezt az összeget is a marketing programok finanszírozására lehet költeni.
A tárca azt szeretné, hogy az egyértelmű felelősségi viszonyok megteremtésével a bortermelők érzékeljék a kötelezően befizetett járulékuk sikeres hasznosulását.
A rendeletmódosítással a többszereplős, átláthatatlan rendszer leegyszerűsödik, a minisztérium arra törekszik, hogy eredményesebbé váljon és megújuljon a közösségi bormarketing.
A Bormarketing Bizottság tagjai:
1. Mészáros Péter marketing szakember
2. Csutorás Ferenc borász
3. Geönczeöl Attila marketing szakember
4. Klément György Zoltán borász
5. Dr. Simon Péter jogász, az AMC igazgatója
6. Tálas László borász
7. Csathó Pál marketing szakember
8. Kampósné W. Grácia marketing szakember
9. Rigler Zsolt marketing szakember
10. Marozsán Judit borász
11. Szepsy István borász
12. Ács Dóra marketing szakember
13. Farkas Zoltán marketing szakember
A tagok kinevezése 2010. december elsejétől hatályos.
Forrás: VM Sajtóiroda