1. Miért van szükség a helyszíni ellenőrzésekre?
Uniós jogszabály írja elő, hogy a kérelemkezelési folyamat részeként helyszíni ellenőrzést kell végezni. Ha nincs elvégezve, nem fizethető ki a támogatás, és az előleg sem.
2. Miért éppen én lettem kiválasztva, hiszen tavaly is ellenőriztek?
Az ellenőrzésre történő - kockázati szempontokat figyelembe vevő - kiválasztás, egy bonyolult folyamat eredménye. Nem a már korábban is ellenőrzöttek ismételt kiválasztásán alapul, hanem azon, hogy melyek azok a területek, ahol a korábbi évek tapasztalata alapján a legtöbb eltérés adódott. Emellett véletlenszerű módszerrel is történik kiválasztás, melynek keretében azok a gazdák is kiválasztásra kerülhetnek, akik az előző évben is voltak ellenőrizve.
3. Mikor fognak helyszíni ellenőrzést tartani?
A kérelmezési időszak zárását követően, a mindenkori előlegfizetés megkezdéséig tömeges ellenőrzések, azt követően, illetve megelőzően egyedi ellenőrzések bármikor történhetnek.
4. Milyen iratokat kérhetnek tőlem az ellenőrzés során?
A helyszíni ellenőrzés során az ellenőrizendő jogcím függvényében kérhetik az ellenőrök a bemutatandó iratokat. Azoknál a jogcímeknél, ahol az ellenőrzés lefolytatása a kérelmező jelenlétéhez kötött, a gazda az előzetes értesítés során tájékoztatást kap az ellenőrzéshez szükséges iratok vonatkozásában, így fel tud készülni azokkal az ellenőrzésre.
5. Miért nem értesítenek a helyszíni ellenőrzés előtt?
Az ellenőrzésre történő kiértesítés csak azon jogcímek esetében szükséges, ahol nem áll az MVH rendelkezésére az összes - ellenőrzéshez szükséges - információ. Minden más esetben a gyors és zökkenőmentes végrehajtás érdekében az MVH eltekinthet a kiértesítéstől. Erre az „MVH törvény (2007.évi XVII. tv.)" ad lehetőséget.
6. Tudomásomra jutott, hogy ellenőrzés történt a területeimen, mégse kaptam jegyzőkönyvet. Hogy lehetséges ez?
Ellenőrzési jegyzőkönyv kiküldése az ellenőrzés lezárását követően történhet, és csak abban az esetben kötelező, ha a kérelemhez képest eltérés került megállapításra, ill. azon jogcímek esetében, ahol az ügyfél jelenlétében történt az ellenőrzés. Amennyiben a helyszíni ellenőrzés nem állapított meg eltérést, az MVH nem küldi ki a jegyzőkönyvet.
7. Helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyvet kaptam, mi a teendőm ezzel?
A helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyv kézhezvételét követően 8 nap áll az ügyfél rendelkezésére, hogy annak gondos tanulmányozása után a jegyzőkönyvben foglaltakra észrevételt tegyen az elektronikus felületen, és azt a rendelkezésére álló időkereten belül akár módosítsa. Ugyanitt lehetősége van az ügyfélnek lemondani az észrevételezési jogáról, ez a kérelmével kapcsolatos ügyintézési időt lerövidíti. Fontos, hogy a levélben, azaz papír alapon beküldött észrevételek a hatályos jogszabály alapján nem kerülnek figyelembe vételre.
8. Nem értek egyet az ellenőrzési jegyzőkönyv tartalmával, kérhetek új ellenőrzést?
A jegyzőkönyv kézhezvétele után elektronikus úton tett észrevételezést követően az ügyfélészrevételek feldolgozásra kerülnek, ennek során mérlegeli az MVH, hogy indokolt-e új ellenőrzés elrendelése, a terület újramérése. Táblaszinten is van lehetősége az ügyfélnek észrevételt tenni, itt is jelezheti, hogy miért nem ért egyet a mérés eredményével.
9. Több helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyvet kaptam, látszólag azonos tartalommal. Ennek mi az oka?
Új helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyv több okból is készülhet. Pl.: ügyfélészrevétel kivizsgálása, ellenőrzési adatok változása, kiegészítése, MePAR blokkváltozás stb. miatt. A jegyzőkönyvi adatok közötti eltérések feltárására, a bennük alkalmazott jelölések szolgálnak segítségül.
10. Nem értem, a jegyzőkönyvben leírt rövidítéseket, kódokat és a számok jelentését. Talált hibát nálam az ellenőrzés, vagy nem?
A jegyzőkönyvben található kódok, rövidítések magyarázata a helyszíni ellenőrzésijegyzőkönyv utolsó oldalán található.
A jegyzőkönyv egyes részeinek jelentése az MVH honlapján kerül kifejtésre.
11. A jegyzőkönyvben nem találok semmi hibát, számíthatok-e a teljes támogatási összegre?
Az ellenőrzési jegyzőkönyv önmagában nem ad alapot a kifizetésre, mivel emellett számos adminisztratív ellenőrzési lépés is befolyásolhatja egy helyszíni ellenőrzés során hibátlannak minősített tábla/kérelem végső kifizetési eredményét.
12. Kérhetem a hivatalt, hogy az általam jogszabályellenesnek vélt területet/gazdálkodót ellenőrizzék?
Amennyiben valaki szabálytalanságot észlel támogatás igénybevétele kapcsán, akkor az illető levélben fordulhat az MVH Megyei Kirendeltségéhez és Központi Szervezetéhez egyaránt. A levélben leírtak valódiságát az MVH minden esetben ellenőrzi.
Forrás: MVH