A Tesco közleményében azt írta, a 05/08/2016 tételazonosítóval rendelkező terméket kivonták a forgalomból, és megkérik azokat a vásárlókat, akik már megvásárolták a terméket, hogy hozzák vissza, azt bármelyik áruházban, a blokk bemutatásának hiányában is visszaveszik.
A Tesco-Global Áruházak Zrt. az MTI szerda délutáni megkeresésére azt írta, az üzletlánc a Vas Megyei Kormányhivatal, Élelmiszerlánc-biztonsági, Növény- és Talajvédelmi Főosztály határozata alapján kezdeményezte és hajtotta végre a termék visszahívását. „A termékkel kapcsolatban minőségbeli problémát tapasztaltak érzékszervi vizsgálat során" – írták rövid közleményükben.
A terméket gyártó társaság ugyanakkor közölte: „a pálinka minősége megfelelő, a termék körüli negatív megnyilvánulással vélhetően a Panyolai Szilvórium Zrt. lejáratása a cél". Tájékoztatásuk szerint a Tesco közleményét megelőző Nébih-ellenőrzés kizárólag szubjektív – mérésekkel nem alátámasztott – érzékszervi vizsgálatot takart, amelyre hivatkozva kezdeményezte a hatóság az adott gyártási tételre vonatkozó termékvisszahívást. „Az ellenminta laboratóriumi elemzéssel teljessé tett vizsgálata viszont azt igazolta, hogy a termék minősége megfelelő, egészségre ártalmas anyagot nem tartalmaz” - tette hozzá Panyolai Szilvórium Zrt. tájékoztatásában.
A több fogyasztói elismerést és szakmai díjat elnyert vállalkozás tulajdonosa nem tartja meglepőnek ezt a kiélezett piaci időszakban megtörtént ellenkampányt, de változatlanul a minőségi pálinkagyártást és a fogyasztói elégedettséget tartják az első számú szempontnak.
A pálinkagyártó cég állításaira a NÉBIH is közleményben reagált, melyben elmondták: „Az érzékszervi vizsgálatok, mind itthon, mind külföldön, a hatósági ellenőrzési rendszer szerves részét képezik és szigorú szabvány szerint történnek. (...) A minták érzékszervi vizsgálata szigorú előírások szerint történik, amely rendelkezik többek között a kóstolópohár anyagáról, méretéről, a termék kóstolási hőmérsékletéről, illetve az ízlelőszervek közömbösítéséről az egyes minták között.”
A hatóság hangsúlyozta, hogy az érzékszervi vizsgálat eredménye önmagában is elegendő ahhoz, hogy a elrendeljék egy nem megfelelő minőségű termék forgalomból történő visszahívását. Egyéb műszeres, vagy klasszikus analitikai módszerrel az érzékszervi hiba nem minden esetben támasztható alá, mivel az érzékszervi hibát okozó komponensek egy része nem kimutatható. Továbbá egy termék íz hatását az összes benne lévő komponens harmonikus egysége adja.
A NÉBIH elmondta, „a Panyolai Szilvórium Zrt. érintett pálinka termékének érzékszervi vizsgálatát két független bíráló bizottság (összesen 18 fő) végezte, akik egyöntetűen megállapították, hogy a termék érzékszervileg hibás, élvezhetetlen. (...) A NÉBIH álláspontja az, hogy az élvezeti cikkek, kiváltképp a Hungarikumnak számító termékek esetében az egyik legfontosabb követelmény, hogy azok érzékszervileg megfelelőek, minőségileg kifogástalanok legyenek. Éppen ezért a hatóság a jövőben is minden esetben eljár azokkal a termékekkel szemben, amelyek minőségileg kifogásolhatók.”
Forrás: MTI/NÉBIH