2024. november 22. péntek Cecília

A paprika- és paradicsomkínálatra nem lehet panasz

Agro Napló
Olcsóbb paradicsom kerülhet a kosarakba, a paprika tavalyi áron kapható – derül ki a Magyar Idők által készített ,,lecsópiaci" körképből. A hazai boltokban egész évben kapható magyar paprika, a kínálat azonban nyáron a legnagyobb. 

Nagyobb termésre számítanak az idén az étkezési paradicsom termesztésével foglalkozó gazdálkodók. Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, a FruitVeb elnöke a Magyar Időknek elmondta, a hajtatott zöldségből az idén 120 ezer tonna körüli mennyiség kerülhet a piacokra. A növekedés elsősorban a technológiai fejlődésnek köszönhető, a terület ugyanis nem változott az elmúlt évekhez képest. A gazdálkodók mintegy 400 hektáron hajtatnak paradicsomot hazánkban. 
– A régi fóliasátrak helyett egyre többen építenek modern üvegházakat, ahol bővebb terméssel számolhatnak a termelők – mondta el lapunk kérdésére a szakember.

A kínálat a fajtákat tekintve is egyre színesebb. Míg évekkel ezelőtt még többnyire bogyós paradicsommal foglalkoztak a termelők, azóta a többség átállt a fürtös növény termesztésére; mára a teljes hazai mennyiség 60-70 százalékát ez a típus teszi ki. Az utóbbi években jelent meg a magyar gazdaságokban a kisebb méretű koktél-, illetve cherryparadicsom, ami egyre népszerűbb. Ledó Ferenc szerint míg az elmúlt években 5-10 százalékos volt a részarányuk a termesztésben, az idén ez az arány már inkább 15-18 százalék közeli.

Paprikából az idén 170-180 ezer tonnát takaríthatnak be a termelők, paprikahajtatással 1500-1600 hektáron foglalkoznak a gazdák. A legnagyobb területen az úgynevezett tölteni való (tv) paprikát termesztik. Ezt követi a hegyes erős és a kápiapaprika. A hegyes erős paprika túlnyomó része belföldön fogy el. A tv-paprikából jelentős az export is, éves szinten mintegy 20 ezer tonna kerül a külpia­cokra, míg kápiából 5-6 ezer tonnát vásárolnak meg a külföldi partnerek.

A hazai boltokban egész évben kapható magyar paprika, a kínálat azonban nyáron a legnagyobb. 
– Decembertől márciusig az összes fogyasztás 20-30 százalékát teszi ki a magyar áru, márciustól aztán fokozatosan bővül a kínálat, a magyar paprika aránya májusra eléri a hetven százalékot a boltokban. Ezt követően egészen november végéig szinte kizárólag hazai áruval találkozhatnak a vásárlók – hívta fel a figyelmet Ledó Ferenc. Ezalól néhány fajta kivételt képez, ilyen például a kaliforniai paprika.

A szakember szerint a termelői és a fogyasztói árak is hozzávetőlegesen a tavalyi szinten mozognak, már ami a tölteni való paprikát illeti. Paradicsomhoz ellenben olcsóbban juthatnak a vásárlók az idén, mint tavaly. 
– Április végéig drágábban tudták eladni a gazdák a termést, ezt követően azonban jött egy hullámvölgy, ami főként a hideg fóliás termés megjelenésének tudható be. A gyorsan bővülő kínálat levitte az árakat, így az elmúlt hétig 10-15 százalékkal olcsóbb volt a paradicsom, mint egy évvel ezelőtt – jegyezte meg a FruitVeb elnöke. A paradicsom várhatóan ennél már nem lesz olcsóbb, a következő napokban a tavalyi szintre kerülhet a termék ára. (Magyar Idők)

Díj a családi gazdaságnak

A hazai élelmiszeripari termelés negyedik legnagyobb szakágazata a gyümölcs-, zöldségfeldolgozás és tartósítás. A szektor dinamikus növekedésének záloga az olyan cégek kezében van, mint a 25 éve működő Agrosprint Kft., amely példaértékű fenntartható stratégiájának elismerésére K&H családi vállalatok kiválósági díjat kapott.
Hazánk természeti adottságainak köszönhetően évszázados hagyományokkal rendelkezik a zöldség-gyümölcs feldolgozásban, amely a negyedik legnagyobb szakágazat, részesedése mintegy 7,7 százalék az élelmiszeripar teljes termelési értékéből. A szektort dinamikus növekedés jellemzi, 2009 és 2013 között több mint 10 százalékkal, 423-ra nőtt a vállalatok száma, amelyek közel 6600 főt foglalkoztattak. Az ágazat további fejlődését pedig olyan cégek határozhatják meg, mint a Magyarországon várhatóan a legnagyobb hűtőipari kapacitással rendelkező családi tulajdonú Agrosprint Kft., Magyarország egyik legsikeresebb hűtőipari vállalata, és amely példaértékű fenntartható stratégiájának elismerésére K&H családi vállalatok kiválósági díjat kapott.
A cég a meglévő gyümölcsültetvények mellett intenzív zöldségkertészetet – például paprikaültetvényt – hozott létre  gépesített termesztés-technológia kialakításával. (K&H Bank)

Forrás: NAK

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?