Kele Attila elmondta: 2013 óta folyamatosan emelkedik a nagyüzemi tojástermelés, a múlt évben elérte az 1,2 milliárd darabot, az előző évben ez a mennyiség még nem haladta meg az 1 milliárdot. Az idei év első nyolc hónapjában a termelés az előző évihez képest valamivel alacsonyabb volt a madárinfluenza, valamint a fipronil botrány miatt - tette hozzá.
Magyarországon egy ember évente átlagosan 223 tojást fogyaszt, a mennyiség növekvő tendenciát mutat az elmúlt években - mondta. Hozzátette, hogy egy felmérés szerint a magyar vásárlók azonos fogyasztói ár mellett az üzletekben előnyben részesítik a magyar baromfitermékeket, köztük a tojást is.
Kele Attila egy múlt év végén készült, mintegy 200 kereskedelmi egységben végzett felmérést idézve ismertette: csaknem ezer tételt, mintegy 600 ezer tojást megvizsgálva azt állapították meg, hogy az import tojások aránya az üzletekben átlagosan 40 százalék körül volt. A belföldi tojások átlagára darabonként 45,70 forint volt, míg az importé 35,50 forint. A tojások kilós árának feltüntetése a vizsgált tételek 4,7 százalékánál hiányzott, a jelölés pedig 76,5 százalékos arányban nem volt megfelelő.
A belföldi tojástermelés eredményei között említette a Tojásszövetség alelnöke többek között a technológia-cserét, az 5,6 milliós férőhely kapacitást, a keltető kapacitás növekedését - tavaly 3,8 millió volt a jércetelepítés az országban. Pozitívumként értékelte az ekáer-rendszer bevezetését, amelynek alkalmazása fehérítette az ágazatot, továbbá az áfa csökkentését 5 százalékra, ami szintén a feketegazdaság ellen hatott.
A gondok közé sorolta, hogy a zárt piac nyitottá vált, így erős az európai kitettség, nagyfokú az áringadozás, gondot jelent az áruházláncok erőfölénye a termelőkkel szemben és a versenyképesség csökkenése. Mindezek figyelembevételével növelni kell a belföldi tojásfogyasztást, ehhez pedig emelni kell az önellátási szintet. Szorgalmazni kell a Baromfi Termék Tanács (BTT) ágazati stratégiájának megvalósítását. Ennek alapján hét év alatt 30 milliárd forint jutna a tojáságazatnak, például beruházások támogatására. Emellett meg kell teremteni a termelés- és termékbiztonságot is - hangsúlyozta a Tojásszövetség alelnöke.
Molnár Györgyi, a BTT mezőgazdasági titkára az MTI-nek elmondta: a tojásfogyasztás ösztönzését a BTT és a Tojásszövetség is célzott marketing tevékenységgel segíti. Az átlagos fogyasztói ár az idén nem változott lényegesen a múlt évihez képest, mérsékelten, 3-5 százalékkal csökkent az áfacsökkentés hatására. Hozzáfűzte, azért nem nagyobb mértékben, mert időközben keresleti piac alakult ki és nőttek a termelői árak. A magyar tojástermelés éves árbevétele a becslések szerint 25-30 milliárd forint körüli.