"A mézfogyasztás jó hatással van a gyermekek egészégére, de azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a méhészet veszélybe kerülését az egész mezőgazdaság megérezheti" - mondta Nagy István agrárminiszter az Országos Magyar Méhészeti Egyesülettel, az Agrármarketing Centrummal és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közösen szervezett program megnyitóján. Hozzátéve, hogy a méhek nélkül az európai növénytermesztés nem létezhetne. Magyarországon a méhészet mintegy 20 ezer család megélhetéséhez járul hozzá, akik kiváló minőségű mézeket készítenek.
Idén Tatán, a Kőkúti Általános iskolában kezdődött a "Mézes reggeli", a gyermekek mézfogyasztását ösztönző európai kezdeményezés magyar része. Célja, hogy a helyi méhészegyesületek, termelők segítségével az iskoláskorú gyerekek országszerte megismerkedjenek a mézfajtákkal és a méz egészségre gyakorolt hatásaival. A Szlovéniában indított akcióhoz hazánk 2014-ben csatlakozott, idén pedig már rekordszámú, több mint 900 iskolában és óvodában rendezik meg a programot, melynek során kis tasakos virágmézet és 4 oldalas, mézes témájú kifestőt kapnak a gyermekek.
Nagy István
A rendezvényen Robert Kokalj szlovén nagykövet köszönetet mondott azért, hogy Magyarország támogatta a szlovén kezdeményezést a méhek világnapjának kijelölésére. Elsőként 2018-ban ünnepelték meg a világnapot május 20-án, mely az első osztrák méhészeti iskola szlovén származású vezetője, Anton Jansa születésnapja. A "Mézes reggeli" kezdeményezés szintén Szlovéniából indult.
Bross Péter, az OMME elnöke az MTI-nek elmondta, a programhoz az alapanyagot mindig helyi méhészek biztosítják és számos esetben alakult ki olyan kapcsolat az oktatási intézménnyel, hogy a diákok később a méhészeteket is felkeresték.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese szólt arról, hogy szervezetük a mézfogyasztás növelése érdekében több helyszínen szervez fesztiválokat, valamint kampányt indítottak a rádiókban és a közösségi média oldalain. A kampány a Mézes reggeli után még két decemberi, vidéki programon – Zalaegerszegen, a Kárpát-medencei Mézfesztiválon és Vásáron, Gyulán pedig a Nemzetközi Mézfesztiválon és Vásáron - folytatódik. „A kampány kapcsán országos és helyi rádió promóciót is szerveztünk, amelyben külön spot készült a felnőtteknek és a gyermekeknek Mikó István színművész tolmácsolásában. A reklámokkal bizonyára már sokan találkoztak, 2018. november 23-ig három országos kereskedelmi, valamint két vidéki rádiócsatornán hallhatóak. A rádiós megjelenések mellett online felületeken és a közösségi médiában is találkozhatnak a kampány «Legyen minden nap, mézes nap» szlogenjével” – tette hozzá Giczi Gergely.
Giczi Gergely
Az Európai Unió 27 tagállama közül Magyarország harmadik a méhsűrűséget tekintve, az EU-n belüli mézkereskedelemben az ország 40 százalékost részt birtokol. A megtermelt méz 80-90 százalékát külföldön értékesítik, sokszor rosszabb minőségű termékek feljavítására. A magyar mézfogyasztás lassan emelkedik, 0,8 kilogramm fejenként, miközben az uniós országokban átlagosan 1,7 kilogramm évente.