Ondré Péter, az AMC ügyvezető igazgatója kiemelte: 2018-ban 34 budapesti és vidéki rendezvényen népszerűsítette a halfogyasztást a marketingszervezet. Köztük olyan országos jelentőségű rendezvények voltak, mint a Sziget Fesztivál, a Nemzeti Vágta, a VOLT Fesztivál, a Bajai Halfőző Fesztivál vagy a Halbazár, továbbá még két belföldi kiállítás. Így a promóció közvetlenül több, mint 1,5 millió emberhez jutott el. Mint elhangzott, a rendezvények pozitív tapasztalata szerint a hagyományostól eltérő, különlegesebb elkészítési módokkal – például a fűszeres halgolyóval, vagy a különböző halpástétomokkal – sokak figyelme felkelthető a halételek iránt. Ezzel is tudatosítható, hogy az egészségmegőrzéséhez hetente legalább kétszer kellene halat fogyasztani. A szakember hozzátette: az ajánlott mennyiség heti mintegy 300 gramm, azaz évente és fejenként több mint 15 kilogramm olajos húsú hal.
Ondré Péter beszélt a kampány aktuális megjelenéséről is az „Adventi ünnep a Bazilikánál” elnevezésű rendezvényen, ahol a „Kapj rá!” faházához érkezők nem csupán ínycsiklandó halas falatokat kóstolhatnak, de a halgazdálkodást és a halak életét bemutató fotókiállítást is megtekinthetik, míg a kicsiket gyermekfoglalkoztató várja. Hétvégenként a kínálatot látványkonyha gazdagítja, ezáltal nemcsak megízlelhetik, hanem meg is nézhetik a vendégek, hogy miként készülnek el a friss és könnyű halfogások.
Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MAHAL) szóvivője felhívta a figyelmet arra, hogy az őszi lehalászás már megkezdődött, és a karácsonyi időszakra kiváló minőségben, nagy választékban lehet majd friss halhoz jutni az üzletekben és a piacokon.
A szakember arról is szólt, hogy nem érdemes az ünnepekig várni a halvásárlással, mivel az 2-3 hétig tartó mélyhűtés esetén is megőrzi az ízét és az állagát. Mint mondta a „Kapj rá!” honlap oldalán a halbolt kereső funkció segítségével mindenki megtalálhatja a lakóhelyéhez legközelebb eső üzletet, ahol megvásárolhatja az ünnepi vacsorához szükséges halat. Lévai Ferenc hangsúlyozta: a hal nem csak az ünnepek étele, hiszen a hétköznapokban számos kreatív és ötletes elkészítési módja létezik, amelyekhez többek között a „Kapj rá!” receptes füzetei is adnak tippeket.
A „Kapj rá!” kampány az idei adventi megjelenés után, 2019-ben is folytatja a halfogyasztás népszerűsítését. A televízióban, rádióban, nyomtatott és online felületeken többek között hirdetésekkel, reklámspotokkal, animációs kisfilmekkel hívják fel a figyelmet a halfogyasztás előnyeire. Országszerte pedig számos rendezvényen – például a SIRHA Budapest, valamint a FEHOVA Kiállításon, az OMÉK-on, illetve a debreceni Farmer Expón – kóstolhatnak ízletes halfalatokat az arra járók.
Lévai Ferenc az Agro Naplónak elmondta: az idei várható haltermés hasonló lesz a tavalyihoz, ám pontos adatok 2018-ról még nem állnak rendelkezésre. Az intenzív termelésben tenyésztett halak – például az afrikai harcsa, a tok, az európai harcsa - mennyisége 3000-3200 tonna, 12-13 ezer tonna pedig az étkezési hal mennyisége. Mennyiségileg legmeghatározóbb a kenyérhalnak nevezett ponty. Ez a fogyasztás mintegy 68 százalékát teszi ki. A magyar halexport a kereslet függvényében általában 1500-3000 tonna évente.
A tógazdák és a halfogyasztók szempontjából a legfontosabb hónap a december, ugyanis a teljes haltermelés mintegy 30 százalékát ekkor értékesítik, ez pedig még hátra van.. Megjegyezte: emelkedtek a haltermelés költségei mintegy 15-20 százalékkal, mert a halszállítások esetében súlykorlátozást vezettek be, ami csökkenti a szállítás hatékonyságát, mert kevesebb hal szállítható most, mint a múlt évben. Továbbá emelkedett az üzemanyag ára is, felment a gázolaj ára. Emellett növekedtek a takarmányárak is 6-12 százalékkal. Ehhez jött még a kötelező minimálbér-emelés. A költségek emelkedése így közelebb van a 20 százalékhoz, mint a 15-höz.
Mindez a fogyasztói árakban nem tükröződik lényeges módon, mert az általános forgalmi adó csökkentése kiegyensúlyozza a fogyasztói árakat. Az áfa ugyanis 27 százalékról 5 százalékra mérséklődött. Aki most a piacon halat vesz, az gyakorlatilag nem kapja drágábban a halat, mint régebben. Igaz, a nemes halak ára valamivel feljebb ment, mert euróban drágábban lehet értékesíteni azokat, többek között a süllőt, a csukát, a harcsát. A ponty és a növényevő halak ára alapvetően a tavalyi árszint körül mozog. Így a ponty kilója 900 és 1200 forint között mozog, a harcsa ára pedig a tóparton 2000 forint körül van kilogrammonként, míg a piacon 2500-3000 forint között adják az üzletekben.
A magyar haltermelés kiegyensúlyozottan fejlődik. Az idei eredmények között meg kell említeni a vízkészlet-járulék és a vízdíj mértéke elfogadható keretek között maradt. A kormány ugyanis korrigálta a korábbi intézkedéseit. Emellett az áfa csökkentés is kedvezően hatott az ágazatra. Emellett a szóvivő dicsérte az AMC új vezetését is, hogy a halfogyasztást népszerűsítő kampányt profi módon szervezte meg, és szimbiózisban dolgoznak a haltermelőkkel ez ügyben. Így nagyságrendeket javult az AMC teljesítménye.