Az előző év után az idén is megduplázhatják kibocsátásukat a kisüzemi sörfőzdék, ezzel az általuk értékesített sör a 200 ezer hektolitert is elérheti – mondta a Világgazdaságnak Ali Rawech Szami, a HopTop Brewery tulajdonosa, a Kraft Sör Egyesület elnökségi tagja. Kiemelte, hogy ha a magasabb bázison is hasonló ütemben képesek növekedni, a teljes, csaknem 6,5 millió hektoliteres sörpiacon néhány éven belül akár a 6-8 százalékos részarányt is elérhetnék.
A bővülésnek azonban gátat szabhat, hogy nem sokan engedhetik meg maguknak a 600-800 forintos bolti palackárat, miközben az új típusú sörök zöme négydecis, csapolt formában is 1000 forint körüli áron érhető el. Hangsúlyozta, hogy a mintegy 60-70 hazai főzde közül ma már 15-20 is exportképes, állandóan magas minőségben gyárt.
A kivitel ma még nem számottevő tétel, de egyre többen szállítanak a teljesség igénye nélkül Hollandiába, Spanyolországba, Európán kívül pedig Kanadába vagy Kínába is több hazai tétel eljutott már. A szállítás miatt tetemes előny, ha a sörökre pasztörizálás nélkül is egy-másfél éves szavatosságot vállalnak.
Egy főzde felfuttatása nem olcsó mulatság, a közgazdászból lett sörtulajdonos szerint, míg néhány éve százmillió forintos beruházásra volt szükség egy üzem beindításához, addig ma már olyan technológiai igényeknek kell megfelelniük a berendezéseknek, hogy 150-200 millióra kúszott fel a szükséges ráfordítás. Ráadásul, mint több más termelő-szolgáltató vállalkozás esetében, benne lehet a pakliban, hogy nyereséget csak a negyedik-ötödik év hoz. Ali Rawech Szami szerint azonban ma már nem elég plusztartályokat és palackozógépet vásárolni, az egyre élesebb piaci verseny miatt a marketing és a sales is kulcsfontosságúvá vált.
Kifejtette, hogy két-három évvel ezelőtt 50-50 százalékos részben fedte le a hordós és a palackos sör értékesítése a forgalmat, utóbbi azonban ma már 60-70 százalékos túlsúlyban van, de rövidesen a dobozos változatok felé tolódhat a kereslet. Rámutatott, hogy egyre több szakmai befektető is megjelenik a piacon azok mellett, akik szerelemből főzik a sört, sokaknak pedig az jelenti a kitörési pontot, ha termékeik a kiskereskedelmi láncok polcaira is felkerülnek.